Flygsäkerhet Flygsäkerhetsmöte 2009-08-06 Söderslätts FK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

Välkommen till en kort presentation av MPS, en ORR®-produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel för administrationen.
CE-märkning av byggprodukter
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
När är det dags att avbryta?
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland
Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 mars 2010
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Ändamålsenliga planbestämmelser
Hur bör samhället organiseras
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Säkrare verktyg Matz Lenner, Dr.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Hygienrutiner i förskolan
FLYGPLAN.
RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Pilotstyrt eller förarlöst flygplan – Vad väljer du?
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
1 Riksnav KFK Anders Trönnberg Riksnav ett trevligt sätt att öva flygning med "tummen i kartan" efter klocka och kompass Riksnav är en trevlig.
Principer för utredningar av oegentligheter
Framtidskartläggning
Flyg Super Dimona Lär dig flyga motorsegelflyg. Att prata om #1 Om ”klubbens Dimona” Hur är Dimonan som flygplan Vem kan lära sig, SHB 620 Varför ska.
Navigation och färdplanering. Agenda ● Färdplanering – ESMO - ESGV! ● Koordinater och annat på kartan ● ATS-färdplan ● Alarmeringstjänst ● Radioprocedurer.
Flygoperativa procedurer och sånt. Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Överenskommelse med Polismyndigheten. Polisens verksamhet regleras främst i polislag (1984:387) som ger polismän rätt att utrymma hus, rum eller annat.
Rapportering av luftfartshändelser Ingrid Cherfils Chef, avdelningen för utredning och omvärldsanalys Henrik Lundberg Chef, enheten för flygsäkerhetsanalys.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Metod för produktion av lufttäta byggnader
Regel 13 Bollen spelas som den ligger.. Regel 13 Bollen spelas som den ligger.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
KFK Riksnavträning /Anders Tr.
Regel 18 Boll i vila rubbad.. Regel 18 Boll i vila rubbad.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Regelträff med Tipspromenad
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Horisontella principer
Utbyggnad av kommunala vatten- och spillvattenledningar i Skärsta
Direktupphandling av varor och tjänster
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Flyg säkert i sommar!.
I offentlighetens tjänst
Direktupphandling av varor och tjänster
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Intern styrning och kontroll
Socialt ansvarsfull upphandling
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Förordning (EU) 2017/373 REQUIREMENTS FOR AIRSPACE STRUCTURES
Company name Your name(s).
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Flygsäkerhet Flygsäkerhetsmöte Söderslätts FK

Agenda Förfarande i varvet och på marken Färdplanering – vikt/balans - väder och vind Good airmanship Vem är befälhavare? Om olyckan är framme Litet om anmärkningar

Landningsvarvet

Landningsvarvet, forts Flygplan på final har företräde Flygplan på banan har ännu mer företräde Banan ”är fri” först när landande flygplan har lämnat banan! Tänk på att alla flygplan inte har radio!

Färdplanering Krav i LFS 2007:71 19 § Innan flygning påbörjas skall befälhavaren inhämta och göra sig förtrogen med meteorologiska upplysningar rörande den avsedda flygningen. Vid flygning längre än 5 NM från startflygplatsen eller utanför den kontrollzon vari startflygplatsen är belägen, skall förberedelser för flygning omfatta 1. granskning av aktuella väderrapporter och väderprognoser för avsedd flygsträcka eller för avsett område där flygning avses äga rum 2. planering av alternativa åtgärder om flygningen på grund av väderförhållanden inte skulle kunna fullföljas som avsetts. 20 § Såvida inte sikt och molnbas överstiger meter respektive fot för avsedd distansflygning enligt VFR, skall dokumentation enligt 19 § tas med. 22 § Distansflygning får inte påbörjas förrän meteorologiska observationer eller meteorologisk information visar att sikt och molntäckeshöjd under den planerade flygningen kommer att vara lägst meter respektive fot (300 meter).

Färdplanering, forts 21 § Innan flygning påbörjas skall befälhavaren se till att 1. operativt underlag är aktuellt och tillämpligt såväl för planering som för genomförande av flygning. Befälhavaren skall även känna till operativa begränsningar i de luftrum och på de flygplatser där flygningen avses utföras, samt de väderminima som gäller under flygningen, 2. aktuella och lämpliga kartor medförs som täcker sträckan för den planerade flygningen och för alternativa färdvägar, 3. flygplanets bränsle- och oljeförråd är tillräckligt för den avsedda flygningen med hänsyn tagen till vindar på sträckan samt andra meteorologiska förhållanden, 4. bränsleberäkningen utgår från tillverkarens uppgifter eller baseras på uppmätt och verifierad förbrukning för flygplansindividen och avsedda flygförhållanden, 5. det finns en bränslereserv för 30 minuters flygning, 6. planeringsunderlag (driftfärdplan) utarbetas och medförs ombord vid distansflygning, 7. den förestående flygningen kan genomföras med hänsyn till prestandauppgifterna i flyghandboken, och 8. medförd last är placerad enligt anvisningarna i flyghandboken.

Färdplanering, forts Sammanfattning: Flygning medför mycket papper. Vi har köpt in NavBox, ny skrivartoner och nytt skrivarpapper. Använd verktygen! En driftfärdplan tar ett par minuter att upprätta om man vet var man ska. Massa- och balansräkning tar mindre än det i NavBox. ATS-färdplan tar lite mer tid, men ger alarmeringstjänst och uppföljning. Du har betalat för tjänsten, använd den!

Good airmanship En definition av 'airmanship': A sound acquaintance with the principles of flight, The ability to operate an airplane with competence and precision both on the ground and in the air, and The exercise of sound judgment that results in optimal operational safety and efficiency. Om ni uppmärksammar något som inte stämmer in på good airmanship, upplys piloten i fråga om det! Flygsäkerhet är både ett individuellt och ett kollektivt ansvar!

Om olyckan är framme I luften: följ ”aviate, navigate, communicate” – dvs flyg flygplanet först, behöver du nödlanda välj plats. Sänd mayday och aktivera PLB om du har möjlighet. Vid allvarlig olycka – larma 112, ARCC. Rapporteringsskyldighet – ASR och rapport till styrelsen.

Vem flyger? LFS 2007:71: 8 § Finns fler än en pilot ombord skall det vara klarlagt vem som är befälhavare och vem som manövrerar flygplanet. Varför? Havkom Rapport RL 2006:22. Bestäm tydligt vem som är PIC innan flygningen. Var överens om något ändras under flygningen! CRM!

Anmärkningar Resedagboken gäller, kontrollera att gammal anmärkning inte redan är skriven och avskriven innan du skriver en ny! Skriv inte in en ny anmärkning i myweblog. Om du känner dig osäker, konsultera TC eller MFC! Informera teknisk chef! Går denne ej att nå, informera MFC eller styrelsen.