KURRE Gräv där du står Klass 4B, Parkskolan, Vara
Vi letar efter artiklar där vi kan hitta teknik..
Vi arbetar med våra artiklar, vad är tekniken i min artikel.. VI har letat i olika dagstidningar, reklamblad och andra tidskrifter
Några exempel på frågor vi ställde oss för att hitta fakta om vår teknik. Vad handlar artikeln om? Vad gör artikeln intressant? Hur ska det fungera? Finns det möjlighet att utveckla idén? Hur är den uppbyggd? Vad behövs för att den ska fungera? Varför är det bra att ha just den här tekniken som min artikel beskriver Vi gör en PowerPoint eller ett worddokument som visar vad vi kommit fram till!
Några exempel..
Vi har sedan gjort ett montage med vårt arbete där vi skrivit ner tekniska begrepp vi använt oss av.. Där är även bilder som visar vårt arbete
Sammanställning: Hela projektet är elevernas arbete. Det har varit tufft men roligt. Vi har haft många, långa funderingar kring vad som egentligen menas med uppdraget, men det är eleverna som hela tiden fått arbeta sig fram till svaren på deras egna frågor. Det som jag har gjort som lärare i detta projekt är att stötta upp, hjälpa, skapa dialoger och resonemang kring arbetet samt att jag har sammanställt allt till just denna PowerPoint. Detta uppdrag har bidragit till att eleverna har växt i sitt sätt att arbeta kritiskt. Vi har arbetat mycket med just källkritik. De har fått en stor portion av läsförståelse genom all faktatext de har behövt att bearbeta och framför allt har de fått växa i sin samarbetsförmåga och sitt ”tekniktänk”. Elevkommentar: ”vet du att allt är egentligen Teknik, det beror bara på hur man ser det” / Maria Mörting, lärare åk 4, Parkskolan, Vara