Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Advertisements

MAN ÖVER BORD! Ett hjälpmedel vid man överbord för att snabbt nå, säkra och hjälpa en person ur vattnet.
Metodstöd.
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Övningsbank – IK SödraDal
Definitioner SLG - Self Launching Glider
Förflyttningsprinciper
Åhoj! På sista tiden har vi varit fångar i Puerto de Mogan på södra Gran Canaria. Det har varit en upplevelse på sitt sätt… Bläddra med pilarna.
Elsäkerhet.
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”- Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
Att tänka på vid köp av MC utrustning
Risk analys. Obetydlig Skada Skadlig Svår Skada Högst osannolikt Obetydlig risk Liten risk Måttlig risk Kanhända Liten risk Måttlig risk Allvarlig risk.
Figursågen Sågande maskiner Säkerhet
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Tekniskrapport Båt vt.14 Av Lukas Edin 9a.
Nytt golv av finaste furu
Bombhot Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Elektricitet.
Varför är det bra att ha just två öron?
Teoridel 1 Grunder i uppställning och försvarsspel
Hydraulik FOR 1209 Hydraulikens grunder.
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Principer för arbetsställningar
Flygplan Av: Mathilda & Leona
Historien om hur Anna & Martin seglar till Karibien.
Säkra lyft Välkomna till några mycket angelägna och viktiga timmar, det kommer att handla om dig och dina arbetskamraters säkerhet. Jag är ingen expert.
Att överföra data till PC Förberedelse 1.Installera Programvara, finns på CD i framfickan på väska) 2.Ta fram handenhet 3.Ta fram USB-interface Tanka USB-interface.
Kraft och tryck Sid
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Det självklara hjälpmedlet vid man överbord för att snabbt nå, säkra och hjälpa en person ur vattnet MAN ÖVER BORD! För ny layout – se sid 9.
Garagegolv Varför Många garagegolv har gått sönder, det samlas vatten och det blir värre och värre Två golv har åtgärdats på prov, det har fungerat bra.
Magnetism Hur fungerar det då?.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Initiera nätverket med nollflöde. Kapaciteterna i svart ovan bågarna och flödet i grönt nedan bågarna. Skicka igenom ett enhetsflöde genom nätverket. Flödesvägen.
Hantering av nödsituation vid vatten vintertid. Isvak
Detta är en introduktion till ROBIS systemet Innehåll
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Klubbens regler för båtbottenvård För att stoppa spridning av kemikalier på varvet har klubben beslutat att all tvättning och slipning ska ske enligt tre.
Hans-Eric Carlsson HANDHAVANDE AV MASTKRAN I SÖDRA HAMNEN.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Necktrainer by Fysio333 Din kompis på vägen mot en starkare och friskare nacke.   Tele 
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
BILBARNSTOL FÖR ALFABÅR.. Stol kg. Stol 2,5- 10 kg.
Använda en FRB Sjösättning - MOB - Bogsering - Upptagning.
Necktrainer / Nacktränaren Din kompis på vägen mot en starkare och friskare nacke.  Kontakt   Tele 
Elektrisk energi. Effektlagen Hur stor effekt en elektrisk apparat har räknar man ut genom att multiplicera spänningen med strömmen. Sambandet kallas.
De enkla maskinerna.
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Stresshantering och säljplanering
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
Att tänka på vid köp av MC utrustning
Steg 1 Förenklad grundstil
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
Ingen plats för krok eller knutar!
Karlstads Segelsällskap
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
DENSITET Starta BILDSPELs-vy NU ! Ett annat ord för TÄTHET.
GREENSCREEN BY DO INK.
Varifrån kommer kranvattnet?
Varifrån kommer kranvattnet?
Spelarutbildningsplan
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
Målsättning: Inöva ett likvärdigt sätt inom förbundet att resa skarv/ utskjutstegar. Samtliga skall efter övning ha kundskapen om lättare underhåll och.
Trapphusmodellen ”Sollefteå-modellen”. Målsättning Deltagaren ska efter genomförd övning ha kunskap om hur slangutläggningen går till samt i vilka situationer.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
A C B D Vems påstående stämmer?
Presentationens avskrift:

Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande

Innan sjösättning Gör en visuell kontroll av båt och dävert för att säkerställa att de är redo för sjösättning Se till att inga hinder finns på kajen eller i vattnet Kontrollera att kroken är ordentligt kopplad och i låst läge. Lossa laddningskabeln Kontrollera att utlösningsspaken är återställd samt att låssprinten är monterad. Under övning ska krokarna på hissningsoket vara kopplade till båtens vajeröglor under embarkering

Embarkering Plattformen för embarkering av livbåten befinner sig på ca 8 meters höjd. Det är därför viktigt att man under övning inte låter för många deltagare befinna sig i lejdaren och på plattformarna samtidigt. Sannolikt är just vägen upp till båten det mest riskfyllda övningsmomentet.

Embarkering Embarkering sker genom akterdörren. Sittplatserna fylls på förifrån för att undvika kö i mittgången. Fördela personerna så jämnt som möjligt i båten.

Embarkering Sätt på säkerhetsbältet: Börja med att trä på axelremmarna löst, koppla sedan ihop midjebältet och spänn åt denna. Spänn till sist åt axelremmarna. Kontrollera att bälteslås sitter rätt och att inga remmar är vridna. Luta huvudet bakåt mot nackstödet.

Sjösättning En sista kontroll görs av att luckor är stängda och skalkade samt att bälten är på och alla ombord är redo för sjösättning. Strömbrytaren för batterierna slås till för att möjliggöra en snabb start av motorn när båten är i vattnet. Batteriladdare Strömbrytare

Sjösättning Krokarna på hissningsoket lossas nu från båtens vajeröglor(i en verklig nödsituation hade dessa inte varit kopplade). När föraren är på plats görs en kontroll av att inga hinder finns i fallzonen. Låssprinten på utlösningshandtaget tas bort. låssprint Lossa krokarna

Sjösättning Föraren räknar ner och drar sedan handtaget bakåt för att lösa ut kroken och sjösätta båten. När båten är i vattnet startas motorn och båten manövreras vidare bort från moderfartyget (kajen i vårt fall).

Sjösättning/upptagning i hårt väder En av frittfall livbåtens styrkor är att möjligheten att sjösätta vanligtvis inte påverkas av sjögången. Detta stämmer så länge inte riktigt grov sjö bryter in mot fartyget och sjösättningsområdet. I ett sådant extremfall får man försöka invänta en lämplig tidpunkt mellan sjöarna. Att sjösätta är en relativt enkel operation jämfört med att ta upp livbåten igen. Även måttlig sjögång gör det svårt och riskfyllt att försöka kroka i lyftöglorna. Övning i sjögång bör därför undvikas om möjligt.

”Drop-simulator” Däverten är utrustad med en sk ”Drop-simulator”. Denna möjliggör att öva och testa alla steg i att överge fartyget med frittfall livbåten utan att båten sjösätts. Det finns en del olika modeller av ”drop-simulator” men den gemensamma principen är att man fäster en extra stopvajer som bara låter båten åka en liten bit i glidbanan innan den stoppas. Detta är mycket praktiskt vid övningstillfällen då exempelvis väder eller hamnregler förhindrar en sjösättning.

”Drop-simulator” I denna modell av drop- simulator är stopvajerns ena ände fäst i en hydraulkolv. Hydraulkolven gör att vajerlängden kan justeras och därigenom sträckan som båten åker innan den stoppas. Hydrauliken är även utrustad med en ”stötdämpare” för att inbromsningen ska bli mjukare.

”Drop-simulator” Dubbla vajrar leds upp till båten från hydraulkolven via brytblock. I vajerändarna finns schacklar som monteras i fästet på båten. Hydrauliken manövreras från kontrollstationen på plattformen.

Upptagning Efter sjösättning fälls den hydrauliska dävertarmen ut över vattnet och lyftoket med krokar sänks ner. Båten manövreras med aktern först mot de hängande krokarna som monteras i båtens vajeröglor.

Upptagning Däverten är godkänd för att lyfta båt och 3 i besättning. Övriga måste alltså lämna båten innan den hissas upp (Vanligtvis hissas båten utan besättning). Detta görs genom att man stegvis fäller in dävertarmen igen. Båten kommer då in mot kajen med aktern först och besättningen kan kliva ur.

Upptagning Båten hissas sedan till sitt högsta läge och dävertarmen manövreras tillbaka till ursprungsläget tillsammans med båten. Det kan behövas en del justeringar av längd på lyftvajrar samt position på dävertarmen innan båten är på plats.

Upptagning Därefter säkras kroken i dävertens kättingögla och utlösningspaken sätts i låst läge med låssprinten på plats. Lyftkrokarna lämnas med fördel på plats som extra säkerhet. Koppla laddningskabeln igen.

Säkring av livbåten Gör sedan en visuell kontroll av båt och dävert för att säkerställa att utrustningen är redo att åter användas.