Spelarutbildning Holmars IF
Inledning Välkomna Presentation instruktörer Cirkulera namnlista ( och SISU cirkelanmälan (flera!) Presentera agenda Presentation av målet för dagen - Spelarutbildning –Kunskap om vad Spelarutbildning är i allmänhet och vad Spelarlyftet erbjuder i synnerhet –Starta upp/vidareutveckla spelarutbildningen i er förening
Agenda Fika Inledning Status i klubbarna Spelarutbildningsplan - allmänt GFF Spelarutbildningsplan och S2S Nya spelformer – matchen bästa utbildningstillfället Grupparbete – Hur kan vi utveckla spelarutbildningen i vår föreningen? Läxa till nästa gång och avslutning
En jämförelse… Skolan Börjar i förskola vid 6 år Fröken har genomgått grundskola, gymnasie och Universitetsutbildning I 1:an lär vi oss alfabetet I 4:an lär vi oss läsa I 8:an löser vi ekvationer I gymnasiet löser vi integraler På universitetet lär vi oss hur vi lär andra människor I skolan har vi en utbildad ledare och en studieplan Fotbollen Börjar i fotbollsskolan vid 6 år Tränaren är förälder och har gått Avspark I 1:an ( 7 år) lär vi oss att leka och driva I 4:an (10 år) lär vi oss att passa I 8:an (15 år) lär vi oss anfallsspel På gymnasiet (16-18 år) lär vi oss att försvarsspel Vad har vi i fotbollen?
En reflektion Fotbollen utvecklades av vuxna för vuxna industriarbetare från Skottland… Seniorfotboll har funnits i ca 120 år. Ungdomsfotboll i 50 år. Damfotboll i 40 år. 5-manna i 10 år. Hus har vi byggt i tusentals år… Idag är fotbollen ett yrke och en hobby… Föreningar är företag och ideella föreningar…
Ungdomsfotboll Utbildning Tävling Social fostran
Klubbarnas spelarutbildning
Redovisning av läxa Har föreningen idag en spelarutbildningsplan? Om ja skicka gärna ett mail med spelarutbildningsplanen till GFF så kan vi kopiera och dela ut till medverkande föreningar! Vilka delar ingår i föreningens spelarutbildningsplan? Markera nedan: –Mål –Strategi –Träningsmängd –Metod/verktyg –Ledarkrav –Träningsöversikt –Ålders/momentplan Moment uppdelat på teknik, anfallsspel, försvarsspel, fys och målvaktsspel Spelsystem Egenträning –Träningsprogram och övningar –Organisation/Träningsgrupper – Intern/extern Talangträning –Tävling –…
Redovisning av läxa, forts Är spelarutbildningsplanen utformad så att den överinstämmer med föreningens övergripande mål? Hur många (andel) av föreningens lag/åldersgrupper använder sig av spelarutbildningsplanen? Är Spelarutbildningsplanen dokumenterad, förankrad, väl kommunicerad och accepterad? Hur introduceras nya ledare i Spelarutbildningsplanen? Hur säkerställer ni att lagen använder spelarutbildningsplanen och att den används på rätt sätt? Ställer ni krav på att den används över huvud taget? Vill ni ha extern hjälp med att införa eller utveckla er spelarutbildningsplan?
Redovisning – 5 min/förening Status Styrkor Svagheter Gruppera föreningar efter utvecklingsnivå –3 nivåer
Spelarutbildningsplan
Vad? Varför? Innehåll? Exempel
Spelarutbildningsplan – Vad? En plan/beskrivning över vad man tränar på och vilka metoder man använder för detta Jfr skolans studieplan
Spelarutbildningsplan - Varför Bikupa: 2 och 2; Varför är det viktigt att ha en spelarutbildningsplan? Ungdomsfotboll = Fotbollsutbildning! Som stöd till föreningens ledare och som en kvalitetsgaranti för att alla spelare i föreningen får en fullvärdig fotbollsutbildning Träna på rätt saker och vid rätt ålder och i rätt ordning Målet är att spelaren skall vara färdigutbildad när han/hon blir senior timmar
Spelarutbildningsplan – Innehåll –Mål –Strategi –Träningsmängd –Metod/verktyg –Ledarkrav –Träningsöversikt –Ålders/momentplan Moment uppdelat på teknik, anfallsspel, försvarsspel, fys och målvaktsspel Spelsystem Egenträning –Övningar –Tillägg: Org/Träningsgrupper, intern/extern Talangträning –Dela ut FIF- spelarutbildningsplan som exempel!
Träningsöversikt Uppgift: Diskutera 2 och 2; – Varför skall inte försvarsspel börja tränas förrän vid års åldern? –Varför är det lämpligt att träna mycket teknik mellan 8-12 år? –Reflektera över de olika spelsätten knutet till olika åldrar. Varför spelar man med fler spelare när man blir äldre?
Spelsystem Spelsystemet skall stödja det vi tränar på! I spelarens fotbollsutbildning skall man lära sig att spela på många olika sätt (spelsystem) och positioner Ex. Spelsystem och grundförutsättningar i anfallsspel –9 år: 5-manna (2-2) Fokus spelbarhet –10-11 år: 7-manna (2-3-1) Fokus spelbarhet och spelavstånd –12 år: 9-manna Fokus spelbredd –13 år: 9-manna Fokus speldjup Uppgift: Bikupa 2 och 2: Varför skall målvakten inte sparka ut bollen?
Exempel Delge varandra!
Spelarutbildningsplan GFF – Spelarlyftet Se separat Föreningspresentation!
Grupparbete Hur kan vi utveckla spelarutbildningen i min förening?
Egen Spelarutbildningsplan Uppgift: Gör en plan för hur din förening kan ta fram eller utveckla en spelarutbildningsplan Framgångsfaktorer: –Utgå från en befintlig spelarutbildningsplan –Involvera nyckelpersoner i föreningen i arbetet (även seniortränaren) –Förankra och skapa delaktighet –Utbilda och informera –Följ upp –Gneta på – Ni blir aldrig klara!
Gruppindelning 3-5 personer/grupp Min 2-4 föreningar i samma grupp Samma utvecklingsnivå i grupperna Utbyt erfarenheter! 30 min diskussion 10 min redovisning/summering (1 sak/grupp)
Läxa till nästa gång ….
Avslutning