Parkeringsstrategi Stockholm Januari 2016. Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg 70 000 medlemmar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Advertisements

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Harley Owners Group Gothenburg Chapter Sweden.
Säkerhet i trafiken.
Erfarenheter från Göteborgs Stads miljöfordonsbilpool
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
Halvtidsrapport: Tid Stockholmskommissionen, träff den 31 augusti 2012.
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Oximalkvantalisatorn!
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
B (personbil) - olycksstatistik
Motorcyklisters attityder och beteende
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Diskussionsmöte i Södertälje Frågeställningar som diskuterades: Vad har Ni som medlemmarnas för synpunkter på Svenska Rottweilerklubben/AfR.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Vart tar pengarna vägen?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Motorcyklisters hastigheter
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Vi blir Region Jönköpings län
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Parkeringstillstånd - för rörelsehindrade
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
Maria Rydström. Grundat 1905 Medlemmar: 21 länstrafikbolag 4 primärkommunala + Ca 100 associerade medlemmar (konsulter och leverantörer) Läns- och lokaltrafikens.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Kapitel 15 Budgeten.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Demografi - Befolkningsutveckling
Västra Europa.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Parkeringstal för ett attraktivt Västerås Linnea Viklund Tekniska kontoret.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Landsbygdskommittén.
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Geografi / samhällskunskap
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Det pratas om dieselförbud - varför då
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Thomas Ahlskog Fil. mag. urbana studier
Välkomna!.
/X Är du trafiksmart?.
Produktion, handel och transport
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Version 3  Nöjd kund. Hela resan..
Klubbfilialer i MyLCI Vägledning 2018.
Kontinuitetshantering – Ett fiktivt exempel
Presentationens avskrift:

Parkeringsstrategi Stockholm Januari 2016

Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar av MC-ägare Viktigaste frågan är trafiksäkerhet Viktigast för säkerheten bland motorcyklister i Stockholm är att få köra MC i bussfil, bättre underhåll och god tillgång på MC- parkeringar* * Enkätundersökning om MC-användning i Stockholm 2015

Motorcyklar och moped klass I är smarta fordon! MC/moped (PTWs)kan inte jämställas med personbil MC/moped är yteffektiva färdmedel MC/mopeder behövs också om staden ska växa Det är inte MC/moped som stjäl plats för parkering i gatuutrymmet, som bidrar till ökad söktrafik och köer i Stockholm Se motorcyklar och mopeder som en del av lösningen – inte som ett problem!

Varför pendlar man med MC/moped i Stockholm? Pendling= viktigaste användningsområdet för MC av ägarna i Stockholms län Orsak -man spar tid och slipper stå i köer Också viktigt: undantag från trängselskatt och gratis MC-parkeringar i Stockholm Pendling på MC/moped i storstäder vanligt i hela världen MC/moped ett alternativ för de köpsvaga MC/moped – vettigt för de som inte klarar livspusslet genom cykla, gå och resa med SL

Titta på andra länder! Paris: ökat resande med MC spar tid, pengar och miljö Belgien: Om 10% av bilisterna kör MC istället minskar köerna med 40% OECD nov 2015: avgiftsfri parkering i Stockholm är ett bra styrmedel för att få fler att välja MC/moped istället för bil EU-parlamentet okt 2015: MC/moped är en del av lösning på trängseln i EUs städer Parkeringsutredningen 2006: MC/moped en del av lösning på trängsel – generösa villkor bra!

Motorcyklar och moped klass I saknas i underlaget Stockholms stad har glömt bort motorcyklar och mopeder i underlaget Motorcyklar och moped klass I nämns endast i samband med avgift – konsekvensanalys saknas Vad betyder egentligen avgiftsförslaget för MC och moped klass I- ska alla MC-parkeringar upphöra? Ska MC/moped klass I stå i bilrutor? Ska alla MC/moped betala i en ruta, dvs 1-10 stycken? Hur är avgiften framräknad för motorcykel? Avgiftsförslaget= högst i världen för MC/moped

Hur många får plats i en ruta?

MC/mopeder kan parkera där inte bilar kan stå

MC/moped (PTWs) parkerar gratis i hela världen Bilder från UK, Frankrike och Australien

MC och moped är inte en bil Var ska man förvara boendetillstånd? Infartsparkeringar funkar inte-var förvara skyddsutrustning? Inga krav ställs på MC-parkeringar vid nybygge Inga krav ställs på MC-parkering i P-hus Information om eventuella betalningskrav viktigt vid varje P-plats viktigt

MC/moped jämförbara med cykel!

SMC:s förslag Återremiss av förslaget- analys saknas Vad innebär avgiftsförslaget för MC och moped klass I? Bjud in motorcyklister i fokusgrupperna Använd studier, forskning och statistik om motorcyklar och moped klass I i Stockholm Se över avgiftsnivåerna för MC och moped

Tack för ordet! Kontakta oss gärna! Olle Henriksson, ordförande SMC Stockholm, tel: Maria Nordqvist, politisk sekreterare SMC,