Kelan prosessi Asiakas Osatyökykyinen työtön asiakas, jonka tarvetta TE-palveluihin selvitetään. Kelan etuuskäsittelijä / työkykyneuvoja TE-toimiston asiantuntija.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Prepositiot paikanilmauksissa
Symtom från halsryggen
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Universitetsbaserade uppfinningar
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Sjukgymnastik för äldre personer
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassans roll i samverkan
Vilket stöd finns vid rehabilitering?
Mitt modersmål.
Detta gör landstinget Hälso- och sjukvård är den största verksamheten inom landstinget. Ansvar för barn- och ungdomstandvården (folktandvården) Rehabilitering.
Ändra till startrubrik
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna – del 2 Bettina C. Lindfors Ledningsgruppens möte Svenska social- och kommunalhögskolan.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Upplägg Tidplan och förhandlingsläget övergripande
Processerna Klinisk process
Arbetslivsinriktad rehabilitering på Arbetsförmedlingen
Affärsbrev kund försäljare Minkä nimisiä kirjeitä asiakas ja myyjä lähettävät toisilleen?
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Treserva Användarföreningen
2006/KS Tjänstemannaorganisation. 2006/KS Regional utveckling Den 1 januari 1999 överfördes ansvaret för regionala utvecklingsfrågor i Skåne under en.
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
En enklare sjukförsäkringsprocess
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
TE-palveluiden prosessi Asiakas Osatyökykyinen työtön asiakas, jonka tarvetta kuntoutukseen selvitetään. TE-toimiston asiantuntija Kelan työkykyneuvoja.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Yttre och inre sekretess i Stöd och behandling. Behandlarens åtkomst.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Adjektiv: positiv, komparativ och superlativ Positiivi: ei vertailua, samalla tasollaSOM = kuin Den här bilen är lika dyr somlika – som Det här huset är.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Analytics - Vad ni kan göra
Adjektiivn ja substantiivin muoto tiettyjen sanojen yhteydessä
Adjektiv: positiv, komparativ och superlativ
Tillsammans främjar vi en rationell läkemedels-behandling
Grammatikförstärkning Leena-Maija Åberg-Reinke
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Utbildningen spelas in
Processbeskrivning SANAJÄRJESTYS KÄÄNTYY, JOS AIKASANA ALOITTAA!
Sanajärjestyksestä.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
Påverkningsorgan för den språkliga minoriteten
En dikt av Solja Krapu Hur kunde du Hur kunde du! inte bara glömma utan också förneka allt du sagt allt du lovat Som den där gången – har du glömt? –
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Arkivering av elektroniska intyg och förmedling av dem till mottagare utanför hälso- och sjukvården Laissa käytetään termiä luovuttaminen.
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Patientsäker vårddokumentation
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Vladimir från Ryssland
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Mall: Fallbeskrivningar med diskussionsunderlag
TYPPI kundtjänstsystem
Workshoparbete kring serviceprocesser
Nordisk studiestödskonferens 2006 FPAs kvalitetsarbete Ariana Hellman planerare FPA, Administrativa avdelningen, Planering och kundorienterad verksamhetsutveckling.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Kelan prosessi Asiakas Osatyökykyinen työtön asiakas, jonka tarvetta TE-palveluihin selvitetään. Kelan etuuskäsittelijä / työkykyneuvoja TE-toimiston asiantuntija Terveydenhuolto Työeläkelaitos Vakuutusyhtiö/ Valtiokonttori Neuvon asiakasta ja tutustun hänen kokonaistilanteeseen. Selvitän tarvitseeko asiakas Kelan kuntoutuspalveluiden lisäksi tai sijaan TE-palveluja. Arvioin onko asiakkaan tilanteessa kysymys työn saamisen tai osaamisen ongelmasta. Pyydän asiakkaalta kirjallisen suostumuksen yhteistyöhön TE-toimiston kanssa. Jos terveydelliset selvitykset eivät ole riittäviä, ohjaan asiakkaan terveydenhuoltoon. Terveydentilan selvittäminen Ei ole, koska arvioin, että terveydellinen tilanne ja muu kokonaistilanne rajoittavat työllistymistä tai tilanne vaikuttaa epäselvältä JA asiakas tarvitsee kuntoutuksellista tukea. Kyllä on, koska arvioin asiakkaan tilanteessa olevan kyse vain työn saamisen tai osaamisen ongelmasta, koska terveydellinen tilanne ja muu kokonaistilanne eivät rajoita työllistymistä TAI ne rajoittavat työllistymistä, mutta asiakas ei halua ammatillista kuntoutusta. Kyllä on, koska arvioin, että kyse on sekä työn saamisen tai osaamisen ongelmasta että kuntoutuksellisen tuen tarpeesta. Kirjaan yhteydenpidon: asiakkaan tarvitsemat kuntoutus- ja TE-palvelut ja niiden ajankohta sekä jatko-ohjaus. Tutustun TE-palveluihin ja mietin tarvitseeko asiakas TE-palveluja kuntoutuspalveluiden lisäksi tai niiden sijaan. Jos arvioin asiakkaan tarvitsevan TE-palveluja, keskustelen yhdessä asiakkaan ja TE-toimiston asiantuntijan kanssa asiakkaan tarvitsemista TE- palveluista ja jatko- ohjauksesta. Jos asiakkaan on arvioitu tarvitsevan kuntoutuksen lisäksi TE-palveluja, asiakkuus jatkuu Kelan lisäksi TE-toimistossa. Kelan etuuskäsittelijä ilmoittaa tarvittaessa järjestetystä kuntoutuksesta TE- toimistolle (ks. suostumus). Jos asiakkaan palvelut eivät käynnisty suunnitelman mukaisesti, keskustelen asiakkaan ja TE-toimiston asiantuntijan kanssa asiakkaan tarvitsemista palveluista ja jatko- ohjauksesta. Jos asiakas tarvitsee ammatillista kuntoutusta ja hän on työeläkekuntoutettava, ohjaan asiakkaan omaan työeläkelaitokseen. Jos kuntoutustarve johtuu ammattitaudista, työtapaturmasta, liikennevahingosta, sotilasvammasta tai -tapaturmasta, asiakas ohjataan vakuutusyhtiöön tai Valtiokonttoriin. Jos asiakas tarvitsee vain TE- palveluja, asiakkuus jatkuu siltä osin TE- toimistossa. Jos selvitykset terveydentilasta ovat riittävät, asiakkuus jatkuu vain Kelassa.

Process hos FPA Kund Partiellt arbetsför, arbetslös kund vars behov av arbets- och näringsbyråns tjänster utreds. FPA:s förmånshandlägg are / arbetsförmåge- rådgivare TE-byråns sakkunniga Hälso- och sjukvården Arbetspensions- anstalten Försäkringsbo- laget/ Stats- kontoret Jag ger kunden råd och sätter mig in i kundens hela situation. Jag utreder om kunden utöver FPA:s rehabiliteringstjänster också behöver TE-tjänster. Jag bedömer huruvida det i kundens fall är fråga om problem med att få arbete eller om kompetensproblem. Jag ber kunden om ett skriftligt samtycke till samarbete med TE- byrån. Om hälsoutredningarna inte är tillräckliga, hänvisar jag kunden till hälso- och sjukvården. Utredning av hälsotillståndet Nej, eftersom jag bedömer att kundens hälsotillstånd eller övergripande situation begränsar sysselsättningsmöjligheterna eller situationen verkar oklar OCH kunden behöver stöd i form av rehabilitering. Ja, eftersom jag bedömer att det i kundens fall är fråga endast om problem med att få arbete eller om kompetensproblem; kundens hälsotillstånd och övergripande situation begränsar inte sysselsättningen ELLER de begränsar sysselsättningen men kunden vill inte ha yrkesinriktad rehabilitering. Ja, eftersom jag bedömer att det både är fråga om problem med att få arbete eller kompetensproblem och om behov av stöd i form av rehabilitering. Jag antecknar kontakten: vilka rehabiliterings- och TE-tjänster som kunden behöver, tidpunkten för dem och fortsatt handledning. Jag bekantar mig med TE-tjänsterna och överväger om kunden behöver TE-tjänster utöver eller i stället för rehabiliteringstjänster. Om jag bedömer att kunden behöver TE-tjänster, diskuterar jag med kunden och TE-byråns sakkunniga om vilka TE-tjänster kunden behöver och om fortsatt handledning. Om kunden utöver rehabilitering också bedöms behöva TE-tjänster, fortsätter kundrelationen både hos FPA och på TE- byrån. FPA:s förmånshandläggare meddelar vid behov TE- byrån om rehabilitering som ordnats (se samtycke). Om kundens tjänster inte kommer igång planenligt, diskuterar jag med kunden och TE-byråns sakkunniga om vilka tjänster kunden behöver och om fortsatt handledning. Om kunden behöver yrkesinriktad rehabilitering och omfattas av systemet för arbetspensionsrehabilitering, hänvisar jag kunden till dennes egen arbetspensionsanstalt. Om rehabiliteringsbehovet beror på en yrkessjukdom, trafikskada eller militärskada eller ett arbetsolycksfall eller militärolycksfall, hänvisas kunden till försäkringsbolaget eller Statskontoret. Om kunden endast behöver TE- tjänster, fortsätter kundrelationen på TE-byrån. Om utredningarna av hälsotillståndet är tillräckliga, fortsätter kundrelationen endast hos FPA.