Ledarens huvuduppgift Navigera Förhandla Proaktiv Offensiv Ta makten över dagordningen Självförståelse Värden internt och externt Kommunikationsprocess.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Svedala 15 mars 2012 (Vad) och HUR i utvecklingsarbetet – exempel på strategier som beskrivs i forskningen.
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
LEDARSKAP Kristina Yondt
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet
Arbetsplan för skolbiblioteket
Konsten att leda sig själv
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
- Forældre coaching v/ Allan Scherfig. Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet)
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kommunikation och samspel
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Kommunikationsavdelningen
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –05 VÄLKOMMEN!
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Personalpolitisk inriktning
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Bergendal NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Verksamhetsplan 2010 NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Organisationen som politik Fokus på styrning Fokus på styrning Makt är den viktigaste resursen Makt är den viktigaste resursen Verkligheten kännetecknas.
Enig ledning som skickar samma signaler
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Organisationen som politik
på personer i behov av hjälp
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Kommunikationsprocesser
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak
Tidigare granskningar
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Kanslimöte
Nästa steg regionkalmar.se.
Kommundirektören och digitaliseringen
Gnosjö kommuns styrmodell
Samordnad utveckling för god och nära vård
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Ledarens huvuduppgift Navigera Förhandla Proaktiv Offensiv Ta makten över dagordningen Självförståelse Värden internt och externt Kommunikationsprocess Beslutsprocess Samarbetsprocess Egenskaper: Självkännedom Ställa krav Ta nödvändiga konfrontationer Empati Tillit Kommunikation Strategiskt tänkande Helhetssyn Mod Handlingskraft

God skoleledelse... - sætter værdier, retninger, mål og resultater i fokus - udvikler strategier i forhold til de opstillede mål - fastholder fælles mål og motiverer medarbejderne til at trække i samme retning - bygger på dialog og tillid - skaber plads og rum til professionelle medarbejdere - har stor indsigt i og forståelse for læringsprocesser - sikrer effektiv administration og økonomisk ledelse og styring - udvikler det personlige lederskab - organiserer og udvikler samarbejde i ledelsesteam

Skólastjórafélag Íslands Islands skolelederforening krav på flere mellemledere varetage medlemmernes interesser og rettigheder, øge samarbejdet mellem dem og styrke den faglige og organisatoriske bevidsthed. faglig debat om skole- og uddannelsesforhold og arbejder for at styrke skolernes arbejde og bidrage til fremskridt i uddannelses- og skoleforhold. arbejder for at forskoler (børnehaver), grundskoler, musikskoler og videregående skoler (ungdomsuddannelser) altid har de bedst kvalificerede lærere, studievejledere og skoleledere. Således arbejder forbundet for at sikre kvaliteten af undervisningen og kontinuitet i skolearbejdet. bedre grundløn og forbedringer i arbejdsforhold og videreuddannelse

Leiing i lærande organisasjonar - Ei tydeleg og visjonær leiing, - Kollektive læreprosessar med tid til refleksjon og dialog, - Måldebatt, - Sikring av kollektivt handlingsrom, - Delegering, - Tillit til profesjonell yrkesutøving, - Fagleg fokus og krav til fagleg utvikling -Vektlegging av medråderett og samhandling. -Faglege leiarnettverk for våre medlemmer -Auka kompetanse for leiarar, -Oppretta slike nettverk lokalt og regionalt för kompetansutveckling.

Den professionelle skolledaren: Specifik kunskap Yrkesansvar Reproduktion & Forskning Yrkesetik Självvärdering Hög grad av autonomi Fyra hörnstenar i skolledaruppdraget: - Att vara visionär d.v.s. ha överblick och stå för ett kreativt tänkande och de obegränsade möjligheterna - Att vara realist d.v.s. bygga sitt handlande på fakta och ha en god självkännedom. - Att vara etisk d.v.s. att ha känsla och intresse för andra människor och styras av våra yrkesetiska principer i tanke och handling. - Att vara modig d.v.s. våga ta initiativ, handla, ta risker och fatta de beslut som chefskapet kräver.

Fokusområden - framgångsfaktorer Resurser - ekonomi - utbildning - kompetens Tydliga mål och visioner Evalueringskultur Kommunikation med berörda intressenter Kompetensutveckling för ledare Certifiering av ledar Samverkan Handlingsrum – Friutrymme - ledelserum - Lederforum

Häftad. Studentlitteratur AB, Sverige, 1999 (ISBN ). BokfaktaBokfakta

Pedagogiskt Kunnande Ämneskunskaper Relations- kapital Viljan att vara där ”Rätten att tala” Understödja rätten att tala Dra in sig själv i ansvarssfären Inga integritetshot Tydlighet - Lögner katastrof Motkraft - ej falsk inställsamhet Trondman

1. Intern bearbetning av nedanstående frågor 2. Överläggning 1-2/2 i Köpenhamn för fastställande av målsättning, inriktning och syfte med nordiskt skolledarmöte. Hur utnyttjar vi kopplingen till NLS? Sverige kallar 3. Preliminärt 26-28/ i Sverige (Uppföljning av mötet 2006 Ledarskap ur tre perspektiv: - Allmänt – Vad kan vi lära av andra verksamheter - Att leda utbildningsverksamhet - Skolformsinriktat ledarskap) - Lederforum