Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet Pulsträning
Omedelbara effekter
Långsiktiga effekter BDNF Brain-derived neurotrophic factor Signalprotein Ökar tillväxt av både synapser samt hjärnceller Påverkar kognitiva förmågor såsom minne och inlärning
LÅNGSIKTIGA EFFEKTER Akademiska Ökad läsförståelse Bättre språkinlärning Förbättrade matematikresultat Psyko- sociala Motivation Stressreducering Vi-känsla Känsla av att man mår bättre av detta Ökad närvaro Fysiska Mer elastisk hjärna Fler hjärnceller Snabbare kopplingar i hjärnan (synapser) Hälsa Uthållighet Styrka Smidighet
HUR NÅR VI DIT? 3 pulspass i veckan (utöver idrotten) där eleverna är i ”zonen” (65% – och uppåt av maxpuls) i minst 20 minuter. Många inslag av koordinationsträning Tid för ombyte och förflyttning – undvik stress. Frukt direkt efter aktiviteten (rekommendation) Brainbreaks för att ”friska upp” hjärnverksamheten under dagen
FRAMGÅNGSFAKTORER Rektor måste ”äga” processen Pulsutrustning Realtidsvisning av varje elevs puls Kollegiet ska vara med. Positiva föräldrar Hög prioritet i schemaläggning. Regelbunden feedback till elever. Synliggjord utveckling på individnivå. Frekvent elevkontakt. Pulspass innan viktiga teoretiska prov, ex. NP
Hjärnans ”öppna fönster” OMEDELBARA EFFEKTER JÄMFÖRGRUPP GAV 50% AV GRUPPEN UPP EFTER 15 MINUTER 100% I PULSGRUPPEN LYCKADES PÅ 13 MINUTER.
B RAIN B REAK
VAMMARSKOLAN, VALDEMARSVIK Svenska: Stanine snitt 4,5 gick upp till 6,5. Engelska: Från fem F i åk6 till ett F. Matematik: Vissa förbättringar men fortfarande fem elever på F. EN TERMINS RESULTAT TRE TERMINERS RESULTAT Svenska: Alla klarar sig. Engelska: Alla klarar sig. Matematik: Alla klarar sig. Svenska: Alla klarar sig. Engelska: Alla klarar sig. Matematik: Alla klarar sig. OCH!!! Samtliga elever fick betyg i alla ämnen utom ett F i Tk. AVSLUTAT ÅR NIO
MER INFORMATION Se Braingains Ratey J (MD) (2008) SPARK – The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain Little, Brown and Company, Hachette Book Group USA, New York, USA. Torkel Klingberg – Karolinska institutet OCH Den lärande hjärnan Hjärnbyggarna HB – Facebooksida där vi kontinuerligt uppdaterar med exempel Naperville Centre Highs hemsida Hjärnan och lärande ”Går det att stimulera hjärnan till bättre skolprestationer ?” skolresultaten-ett-lyft
Pulsträning Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet