Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet Pulsträning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
Advertisements

Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
1 FOOTBALL ACADEMY LAHOLM. 2 FOOTBALL ACADEMY – LAHOLM Vad? ◦Ett talangutvecklingsprojekt för ungdomar Varför? ◦För att ge varje fotbollsungdom chansen.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Spelarinfo IFK Västerås P-03. En god lagkamrat Under cupen i Örebro i höstas diskuterade vi i smågrupper och sedan gemensamt vad som är de viktigaste.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
Mer Energi i Hummelsta En undersökning om effekten av utökad fysisk aktivitet, inom ramen för skoldagen, har på skolprestation och mående hos elever i.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Barn och ungdomars utveckling
Studie- och yrkesvägledning
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Skolan som arena för psykisk hälsa
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Gästriklands Innebandyförbund presenterar
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Gymnasiegemensamma ämnen
Måndag 17:e mars. Eskilstuna Guif F04
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
F 02 Föräldramöte 4/4 – :00 – 20:30 HSK F02.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Formativt lärande.
Gympapass Vad är ett gympapass/micropass? Vilka delar ingår?
FÖRÄLDRAMÖTE 21/8 FLICKOR-04
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Välkomna till förskoleklassens
Diabetesskola - med fokus på fysisk aktivitet
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
Rehabiliteringscentrum
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
GTU nivå 2. Träningslära, teori
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Detta är de parter som står bakom Suntarbetsliv
-från tanke till handling
Verktyg för förändringsteori
Seniorprofessor, Uppsala universitet
Stockholms stad.
Välkommen !.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
HÄLSA & LIVSSTIL SMO.
Övergripande struktur för
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Dagordning Läget i klassen – uterast! Viktiga datum Läxor/resurs
Ta hand om dig själv.
Nya Zeeland - en hörselresa
Tipspromenad.
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Föräldramöte i kullo skola
Återkoppling.
Tillväxtbolag inom digital röntgen
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Presentationens avskrift:

Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet Pulsträning

Omedelbara effekter

Långsiktiga effekter BDNF Brain-derived neurotrophic factor Signalprotein Ökar tillväxt av både synapser samt hjärnceller Påverkar kognitiva förmågor såsom minne och inlärning

LÅNGSIKTIGA EFFEKTER Akademiska Ökad läsförståelse Bättre språkinlärning Förbättrade matematikresultat Psyko- sociala Motivation Stressreducering Vi-känsla Känsla av att man mår bättre av detta Ökad närvaro Fysiska Mer elastisk hjärna Fler hjärnceller Snabbare kopplingar i hjärnan (synapser) Hälsa Uthållighet Styrka Smidighet

HUR NÅR VI DIT? 3 pulspass i veckan (utöver idrotten) där eleverna är i ”zonen” (65% – och uppåt av maxpuls) i minst 20 minuter. Många inslag av koordinationsträning Tid för ombyte och förflyttning – undvik stress. Frukt direkt efter aktiviteten (rekommendation) Brainbreaks för att ”friska upp” hjärnverksamheten under dagen

FRAMGÅNGSFAKTORER Rektor måste ”äga” processen Pulsutrustning Realtidsvisning av varje elevs puls Kollegiet ska vara med. Positiva föräldrar Hög prioritet i schemaläggning. Regelbunden feedback till elever. Synliggjord utveckling på individnivå. Frekvent elevkontakt. Pulspass innan viktiga teoretiska prov, ex. NP

Hjärnans ”öppna fönster” OMEDELBARA EFFEKTER JÄMFÖRGRUPP GAV 50% AV GRUPPEN UPP EFTER 15 MINUTER 100% I PULSGRUPPEN LYCKADES PÅ 13 MINUTER.

B RAIN B REAK

VAMMARSKOLAN, VALDEMARSVIK Svenska: Stanine snitt 4,5 gick upp till 6,5. Engelska: Från fem F i åk6 till ett F. Matematik: Vissa förbättringar men fortfarande fem elever på F. EN TERMINS RESULTAT TRE TERMINERS RESULTAT Svenska: Alla klarar sig. Engelska: Alla klarar sig. Matematik: Alla klarar sig. Svenska: Alla klarar sig. Engelska: Alla klarar sig. Matematik: Alla klarar sig. OCH!!! Samtliga elever fick betyg i alla ämnen utom ett F i Tk. AVSLUTAT ÅR NIO

MER INFORMATION Se Braingains Ratey J (MD) (2008) SPARK – The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain Little, Brown and Company, Hachette Book Group USA, New York, USA. Torkel Klingberg – Karolinska institutet OCH Den lärande hjärnan Hjärnbyggarna HB – Facebooksida där vi kontinuerligt uppdaterar med exempel Naperville Centre Highs hemsida Hjärnan och lärande ”Går det att stimulera hjärnan till bättre skolprestationer ?” skolresultaten-ett-lyft

Pulsträning Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet