Reklam och konsumentinformation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Advertisements

Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Hur blir du en medveten konsument?. Medveten konsument Konsumtionssamhällets uppbyggnad så att du förstår vilka mekanismer som ligger bakom. Koll på din.
Matcirkelns budskap Du ska äta allsidigt= med variation. Motsats = ensidigt= Samma livsmedel dag efter dag.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
ÖSTRA MÄLAREN - VATTENSKYDDSOMRÅDE. Norrvatten Stockholm Vatten Görväln Lovö Norsborg Vattenverk Varför behövs ett skyddsområde? Östra Mälaren är vattentäkt.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Kommunikation.
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Utrustning.
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Klassifikation av vårdåtgärder
Elevråd på SFI vad är det?.
Välkomna till klass SI16D!
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Elevråd på SFI vad är det?.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Kunden kan enkelt själv göra ändringar!
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Konsumenträtt.
JONAS Hej! Jag heter X och det här är min kollega Y.
Prisinformationslagen
Din pension? Gör en prognos
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Att diskutera och argumentera!
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Vägledande principer för socialtjänsten
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
- Geografi - Att studera helheten.
Balanserad hand öppning i NT
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Mervi Ahlqvist och Anti Stridsman 2017
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Kollektiva varor Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Reklam och marknadsföring
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Om du har mat i kylen, Kläder att ta på dig, tak över huvudet och en säng att sova i ... Då är du rikare än 75% av världens folk.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Sammanställning av mätperioden september-november 2017
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Mobiltelefonins utveckling
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
PRODUKTUTVECKLING.
Textgenrer.
Konsumenterna och miljön 2018
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
God praxis i handläggningen
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Värdegrund inom äldreomsorgen
Bråk Kapitel 1.
Artvise Kundtjänst -Handläggarutbildning.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Reklam och konsumentinformation Hur ska du veta vad som finns i maten?

Vad tror du är skillnaderna? Är det lättare eller svårare att shoppa idag jfr. med för 100 år sedan? Vad tror du är skillnaderna?

Butik 1920

Shoppingcenter 2013

Lockrop! Reklam vill alltid få dig att köpa Reklam får inte ljuga Reklam berättar inte alltid hela sanningen. Utelämnar en del fakta som du borde veta.

Marknadsföring Alla de åtgärder som en säljare tar till för att kunna sälja en vara eller en tjänst.

Reklam Betyder skrika ut högt hela tiden.. Vill visa dig att varan finns och att den är bättre än alla andra. Vill alltid få dig att köpa. Vill få dig att känna dig missnöjd om du inte köper varan. Reklam berättar inte alltid hela sanningen utan utelämnar ofta viktiga fakta.

Exempel på reklam Varans utseende, förpackning, pris, varans placering… Lukt (bakar bröd) Sid. 106-107 HK-bok. Produktplacering i en film eller i ett TV-program. Musik i butiken I bloggar, spel…

Där du lägger dina pengar, Det tjänar någon annan på!

Konsumentskydd i Sverige består av: Konsumentinformation av olika slag (opartisk) Konsumentlagar/ läsa i åk.9

Konsumentinformation Opartisk, Objektiv = Det ska inte gynna eller missgynna någon. Informationen ska bestå av fakta och vara en köphjälp för oss kunder. Avslöjar inte bara fördelarna som vid reklam utan berättar även nackdelarna med en vara.

Exempel på Konsumentinformation Märkning av livsmedel: sid.42-43 Bäst före dag, sista förbrukningsdag, Ingrediensförteckning, allergimärkning, jämförpris, miljömärkning, nyckelhålet… Förpackade livsmedel är annars svåra att bedöma. Du ska inte behöva köpa ”grisen i säcken”.

http://www.konsumentverket.se/Skola/Mellanstadiet/ http://www.ungkonsument.se/Reklam/Reklamkoll---vad-ar-inte-tillatet/