Reklam och konsumentinformation Hur ska du veta vad som finns i maten?
Vad tror du är skillnaderna? Är det lättare eller svårare att shoppa idag jfr. med för 100 år sedan? Vad tror du är skillnaderna?
Butik 1920
Shoppingcenter 2013
Lockrop! Reklam vill alltid få dig att köpa Reklam får inte ljuga Reklam berättar inte alltid hela sanningen. Utelämnar en del fakta som du borde veta.
Marknadsföring Alla de åtgärder som en säljare tar till för att kunna sälja en vara eller en tjänst.
Reklam Betyder skrika ut högt hela tiden.. Vill visa dig att varan finns och att den är bättre än alla andra. Vill alltid få dig att köpa. Vill få dig att känna dig missnöjd om du inte köper varan. Reklam berättar inte alltid hela sanningen utan utelämnar ofta viktiga fakta.
Exempel på reklam Varans utseende, förpackning, pris, varans placering… Lukt (bakar bröd) Sid. 106-107 HK-bok. Produktplacering i en film eller i ett TV-program. Musik i butiken I bloggar, spel…
Där du lägger dina pengar, Det tjänar någon annan på!
Konsumentskydd i Sverige består av: Konsumentinformation av olika slag (opartisk) Konsumentlagar/ läsa i åk.9
Konsumentinformation Opartisk, Objektiv = Det ska inte gynna eller missgynna någon. Informationen ska bestå av fakta och vara en köphjälp för oss kunder. Avslöjar inte bara fördelarna som vid reklam utan berättar även nackdelarna med en vara.
Exempel på Konsumentinformation Märkning av livsmedel: sid.42-43 Bäst före dag, sista förbrukningsdag, Ingrediensförteckning, allergimärkning, jämförpris, miljömärkning, nyckelhålet… Förpackade livsmedel är annars svåra att bedöma. Du ska inte behöva köpa ”grisen i säcken”.
http://www.konsumentverket.se/Skola/Mellanstadiet/ http://www.ungkonsument.se/Reklam/Reklamkoll---vad-ar-inte-tillatet/