KURSDAG 2 08.30 – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag 1 09.00 – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen 10.30 – 11.00Fika.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dalslands FF – en del av svensk fotboll!
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Spelarutbildningsmatris
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
Förberedelser Syfte och mål
Fotbollsverksamheten
Spelidé Spelarnas uppgifter.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Träningsläger april 2008.
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
LIF-Ungdom spelarutbildning
Utbildningsplan.
För att inkludera alla Ljusdal IF
GTU nivå 2. Träningslära, teori
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Spelarlyftets Spelarutbildningsmatris - www. spelarlyftet
Arbetssätt, spelförståelse, fotbollsfys, ledarskap.
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 7 – Spelsystem Försvarsspel – 11.00Fika – 12.30Praktik 7.
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Spelide ANFALLSSPEL Vårt anfallsspel skall präglas av spelglädje, löpvillighet och bra passningsspel Anfallsspelet skall byggas av en blandning av.
Luleå Sportklubb F-04, 2015 LSK F04 Föräldramöte Micke, Thomas.
Page Ledare VIK P04 Blå. Page Ledare VIK P04 Blå Utvecklingsmetodik R I K B Kommunikation och ansvar D Årsplanering och ekonomi.
-Jesper -Eddy -Jerresand Kasper Rafael Rahmat Viktor Jack Martin Gustav Nils Sebastian VideHenrik Startelvan – Ekerö.
Spelmodell 11-manna RSF P02. Grundprinciper Anfallsspel (4-3-3) Målsättningen är att spela på motståndarnas planhalva med bollinnehav Spela med fart (passningar.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
-Martin -Gustav -Jesper Kasper Rafael Rahmat Eddy Jack Sebastian Nick Henrik Nils VideLukas Startelvan – Bele Barkaby.
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
7 – manna utbildning Förväntningar?. Spelidé 7 - manna Offensiva och defensiva grunder Organisation Exempel.
Säsongen Fotbollsdagen Träning Träning Inledning grovplaneringP.B Inledning grovplaneringP.B Grupparbete:
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Spelarutbildningsmatris
SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING C 6-12 ÅR KURSMODUL 2
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
LYSEKILS AIK P04 Välkommen till en ny säsong!
P-04 Vit ’’it takes teamwork to make dreamwork’’
Träningsupplägg och säsongsmål Sandåkern Innebandy - Pojkar 08
Träningsupplägg IKK-P05
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
Träningsläger 2017 Fokus - Försvarsspel.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Anfall – Träningspass-1
Spelarutbildningsmatris
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
TEORIPASS
SPELARUTBILDNINGSPLAN
SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS TRÄNARUTBILDNING B UNGDOM KURSMODUL 2:2
Planering och information för 2018
Spelarutbildningsplan
NOLLTOLERANS I UPPLAND
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Möte 19/3.
Uppvärmning totalt 30 min.
Träningsupplägg maj Stureby SK P07
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika – 12.30Praktik 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen Anfallsspel. Kontring – 13.30Lunch – 15.00Teori 4 – Att kunna och förstå fotboll. Individuella samtal Försvarsspel – 15.30Paus och ombyte – 17.00Praktik 4 – Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad – press och täckning – 18.00Webbuppgifter – Avslutning 1 TRÄNARUTBILDNING B-DIPLOM UNGDOM PROGRAM

Vad är fotbollsfys? Vad menar vi med att vara en vältränad fotbollsspelare? SAMTALA OCH REFLEKTERA 2

3 TräningVila/sömn Kost FOTBOLLSFYS Prestation

4 Prestationsförmåga Spelarens utgångsnivå Figuren visar hur en spelare som låter kroppen återhämta sig får en positiv tendens i sin prestationsutveckling. Tid FOTBOLLSFYS

5 Prest ationsförmåga Spelarens utgångsnivå Figuren visar hur en spelare som inte låter kroppen återhämta sig får en negativ tendens i sin prestationsutveckling Tid FOTBOLLSFYS

6 Volym Allmän träning Ålder Allmän träning – Specifik träning vid olika åldrar Specifik träning

FOTBOLLSAKTION 7 ”En fotbollsaktion är när spelaren gör ett ingripande. Fotbollsaktionen kan vara sammansatt av flera moment – till exempel när en spelare löper, driver och avslutar med skott. Aktionen kan också vara ett enstaka moment – till exempel en nickduell med upphopp och landning. En fotbollsaktion varar sällan mer än 5 sekunder men kan ibland vara längre.”

BESLUT FOTBOLLSAKTION 8 Spelarens teknik, fysik, psyke och spelförståelse samverkar så att spelaren till exempel kan Pressa Passa Driva Löpa i djupled Ca beslut per match

FOTBOLLSAKTIONER MED HÖGRE EXPLOSIVITET 9 Fotbollsaktioner med högre explosivitet XXXX Nuläge: x Nyläge: X Explosiva övningar Lång vila

BEHÅLLA EXPLOSIVITETEN I FOTBOLLSAKTIONER Behålla explosiviteten i fotbollsaktioner XXXX Nuläge: X -- X --X--x--x Nyläge: X -- X -- X -- X -- X Explosiva övningar Kort vila 10

Behålla explosiviteten i fotbollsaktioner XXXX Nuläge: X -- X --X--x--x Nyläge: X -- X -- X -- X -- X Explosiva övningar Kort vila 11 Fotbollsaktioner med högre explosivitet Nuläge: x Nyläge: X Explosiva övningar Lång vila

DE FYSISKA GRUNDKVALITETERNA Koordination Styrka Rörlighet Snabbhet Uthållighet 12 ÅLDER

UPPVÄRMNING – FÖRBEREDELSETRÄNING Hur låter du dina spelare värma upp inför träning och match? Hur många minuter värmer dina spelare upp inför träning under ett år? 13

UPPVÄRMNING – FÖRBEREDELSETRÄNING Fem övningskategorier 1. Aktivering 2. Dynamisk rörlighet 3. Löpteknik 4. Fotarbete 5. Hoppa–Landa–Löpa 14

VAD ÄR KUNSKAP? 15

KUNSKAPENS 5 F 16

SPELFÖRSTÅELSE 17 Kunskap om lagets sätt att spela Utgångspositioner Spelartyper och roller Arbetssätt – taktiska förändringar Uppfattningsförmåga Tidigare erfarenheter Huvudrörelser – syn – hörsel Färdighetsnivå Beslutsfattande Trygghet och inre feedback Spelträning med egna beslut

INFORMATIONSPROCESSEN 18

Vilka beteenden kännetecknar spelförståelse? SAMTALA OCH REFLEKTERA 19

SPELFÖRSTÅELSE Spelförståelse utvecklas om ungdomarna får: Fatta egna beslut under spelet Uppleva många olika spelsituationer Röra på huvudet och ta in information Träna och spela i ett tillåtande klimat där det uppmuntras att pröva och våga Beröm för ”spelförståelsebeteenden”, även då de inte lyckas i spelet Det egna lagets och motståndarnas sätt att spela 20

INDIVIDUELLA SAMTAL B ekräfta – visa att du ser och uppskattar spelaren Ö ppna frågor – Hur? Vad? På vilket sätt? Berätta … R eflektioner – “Berätta tillbaka” S ammanfatta – samla ihop vad som sagts 21 BÖRS

PRESS Vinna tid för medspelarna Minska tid och utrymme för motståndarna Hindra spel framåt Styra spelet i en riktning Erövra bollen 22

PRESS Starta när bollen är på väg Kort avstånd utan risk att bli passerad Halvt rättvänd Framåtlutad med låg tyngdpunkt I en bestämd riktning 23

TÄCKNING Gardering i försvarsspelet Bevakar attraktiva ytor Beredd att: - bryta - ta över markering - inleda press - stänga ytor 24

MARKERA Bevaka motspelare Bryta passning Hindra vändning Närmarkering Avståndsmarkering 25

UNDERSTÖD Hjälper medspelaren som pressar Kan ingripa om medspelaren blir överspelad Coacha medspelaren 26