2014-02-27 VL /PMa. Tåg som trafikerar Citytunneln Foto: Industrifotografen Öresundståg X2000 Pågatåg 2014-02-27 VL /PMa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nätverks-RTK, Västsverige
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Title slide NVF UTSKOTT 34 VÄGENS KONSTRUKTION.
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Cykelbutik/Verkstad på Bike&Ride Malmö C
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
VISION Kommunplaner – strategisk planering
nvf Björn Kruse Upphandlingschef Projekt Citybanan
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Linjära Asset och GIS Maximo Användarförening Höstmöte 4-5 nov 2009.
Kalkylering av bygg- respektive anläggningsprojekt
IBU-Öresund Charlotte Lindström Chef avd. för planeringsstrategier Region Skåne oktober 2008.
Tomas Vidmark Trafikverket Jörgen Simu Trafikverket
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
Länk till kommersialisering i försörjningssektorn
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Anslutning till Mina meddelanden
Nya Banverket, vad händer inom upphandling? Banverkets Upphandlingsdag 13/
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Axplock ur ett kommunalt perspektiv. Rekommenderade program för drift, underhåll och asfaltbeläggningar. Hans Andersson, teknisk chef Skellefteå kommun.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Räddningstjänsten. Budgetarbetet Utfallet 2008 Vår bästa uppfattning om det faktiska behovet för kommande år och verksamhet! Prioritering 1.
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
LEADER VÄXTLUST VÄRMLAND KARLSTAD 7 FEBRUARI 2013
Info VA-strategi Smedjebackens kommun
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
IDAG Handläggande under byggtid Vad ingår i en handling? Besiktning Upphandling Anbudstiden 15 april 2015 Sara Bäckström2.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Integration Gävleborg 2.0
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
Johan Edgren Kommunikatör, gatukontoret, Malmö stad 27 februari 2014 Kommunikation kring Citytunneln.
Välkommen till Informations och Driftsättningsmöte Ornö Fiber Ekonomisk förening Ornö Fiber Ekonomisk förening1.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Vi arbetar med kylentreprenader och kylservice över hela landet.
Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF
Strategisk partnering
Utbyggnad av vatten- och spillvattenledningar i Bergshamra
En projektmodell i praktiken
Projektprocessen, samlingsbild
VÄLKOMMEN TILL WSP SVERIGE
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Beställare Inside KOM Mötes- samordnare Intern Service* IT Reception
Presentation av ledningssystemet
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
PILA Praktik, Introduktion, Lärande, Arbete
Marcus Arvidsson, Lena Kecklund, Johan Lindvall
Tillämpningsområde och definitioner
Så jobbar vi med hemlöshetsfrågan
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

VL /PMa

Tåg som trafikerar Citytunneln Foto: Industrifotografen Öresundståg X2000 Pågatåg VL /PMa

Resandevolymer med Citytunneln tre år efter driftsättning Av- och påstigande per dygn VL /PMa

Banverket Statens järnvägar Malmö stad Region Skåne CITYTUNNELNS PARTER VL /PMa

FINANSIERING AV CITYTUNNELN (2001 års penningvärde) Banverket7 131 miljoner kronor Malmö stad1 088 Region Skåne 859 EU-bidrag 372 _______________ miljoner kronor

VL /PMa Överenskommelser 2001Projektavtal Staten, Banverket, SJ, Malmö kommun och Region Skåne 2002Avtal Banverket, SJ och Jernhusen 2002Ramavtal Banverket (CTP) och Malmö kommun Ca 35 objektsavtal Banverket (CTP) och Malmö kommun 2006Tilläggsavtal Banverket och Malmö kommun Banverket ansvarade för samtliga överenskommelser avseende driftsskedet CTP ansvarade för överenskommelser avseende byggskedet.

Vad är det som ska hända? Provisorisk Malmö C 2010

Citytunneln Invigning 4 december 2010 Första reguljära tåget 12 december 2010 Drygt ett halvår tidigare Byggskede (tunneldrivning) framgångsrik Riskhantering och samverkan Tid är pengar VL /PMa

2005 Budget SEK Juli 2011 tågdrift 2010 Slutkostnad SEK December 2010 tågdrift

VL /PMa Stora Projekt - Den största risken är den egna organisationen

VL /PMa

TUNNLAR Michael Myhré MALMÖ C Bo Pettersson JÄRNVÄG Patrik Magnusson STF. PROJEKTCHEF Anders Ahlner PROJEKTSTYRELSE MILJÖ- CONTROLLER Björn Gillberg PROJEKTCHEF Örjan Larsson PARTSGRUPP PERSONAL & ARBETSMILJÖ Mikael Lundquist TEKNIK Henrik Christensen MILJÖ Wollmar Hintze FASTIGHET Rune Rönngard UPPHANDLING Lars Malthe PLANERING & UPPFÖLJNING Jan Rydberg ORGANISATION INFORMATION Anders Mellberg EKONOMI Stefan Prahl VL /PMa

Citytunneln Tekniskt projekt Miljöprojekt Informationsprojekt VL /PMa

ÖVERGRIPANDE STRATEGIER Projektet skall vara ett projekt. Projektet är ett självständigt projekt inom Banverket med särskild styrning och beslutsordning. Nära samverkan med andra delar av Banverket. Egen hög kompetens inom viktiga områden.

VL /PMa ÖVERGRIPANDE STRATEGIER Arbetet skall präglas av en hög medvetenhet om projektets ekonomiska, tekniska, miljömässiga och organisatoriska risker. Snabb, förebyggande och saklig information skall lämnas internt och externt. Nära samverkan med projektavtalets övriga parter.

VL /PMa PROJEKTÖRER Euroinfragrupp (Tyréns, ÅF) SWECO-COWI Tyréns

VL /PMa ENTREPRENÖRER Balfour Beatty Rail Goodtech Projects & Services Infranord Kone Läckeby Water Malmö Citytunnel Group (Per Aarsleff, Bilfinger Berger, Pihl & Søn) NCC NVS Skandinaviska Glassystem Skanska Skanska Installation Sydtotal ThyssenKrupp

Samverkan Malmö stad Staden vill CT-ÖBA, tydlig kanal in Engagerade personer med förankring i egna organisationen Ordning och reda – objektsavtal Förtroende Staden tar ansvar Samverkan utvecklas med tiden Planerat överlämnande Driftspersonal in tidigt VL /PMa

Driftserfarenheter från Trafikverket Underhåll Totalt sett ”bra” Barnsjukdomar – rulltrappor, intrångsdetektering Ta hänsyn till arbetsmiljön och underhållet för driftskedet –inga toaletter, uppehållsrum, busrum, städutrymme, gångvägar utanför tunneln, avsaknad av avlopp, bromsdamm, stegar till baldakinen –Svåråtkomlig utrusning (fläktar, kylaggregat, belysning, blixtljus, larmdon, kameror etc.) Avsaknaden av automatisk jordning Separering av el mellan stationsägare och Trafikverket är ej gjord Läckage Hantering av garantier Många entreprenader under byggtiden samt många avtal för drift och underhåll VL /PMa

Tre stationsägare Ambition att samordna sig men kom igång sent Anläggningar som påverkar tågdriften bör TRV sköta Städning skild åt. Väktare samordnat (2+2 väktare dygnet runt Malmö C och Triangeln i Hyllie rondering. Schablon för elförbrukning Malmö larmcentral kameraövervakning av publika delar Trafikverket hanterar underhåll av rulltrappor och hissar åt Malmö stad pga säkerhetskoncept VL /PMa