Föräldraråd Nyvång 160314. Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
Advertisements

VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet Pulsträning.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Aktiva under 12 år.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Hälsa Mia Jönsson Idrott och hälsa Varför? O Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
ATT ARBETA MED KURATIVT STÖD GENOM LEK OCH SKAPANDE VERKSAMHET FÖR ATT LÅTA BARN UTTRYCKA SIG PÅ SÄTTT SOM PASSAR DEM.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Livsstil och Hälsa 9:e nationella konferensen för det Svenska Nätverket Hälsofrämjande Sjukhus Östersund 2003.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap Från riskfaktorer till friskfaktorer Aaron Antonovsky varför behåller en del människor sin hälsa och förblir.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Bästa utveckling för alla
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Boendestöd.
Förebyggande hembesök
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Klubbens vision Från liten till eliten. ÖGIF.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Måndag 17:e mars. Eskilstuna Guif F04
Det här händer under vecka 36 Bra datum att ha koll på:
Stenungsunds Handbollsklubb
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Öppet hus Skolans namn Datum.
Hälsofrämjande arbete
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Om grupper/team & grupprocesser
Friluftsliv.
Den röda tråden inom Falköpings TK
Om grupper/team & grupprocesser
LPP – HLR HLR och säkerhet
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Barnskyddsdokumentation
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Äldre män, musik och psykiskt välbefinnande
Fler får anställning i Angered genom särskilt anställningsstöd (SAS)
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Barnkonventionen.
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Ta hand om dig själv.
Navigatorn.
Tipspromenad.
Primärvårdens hälsoenhet
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Välkomna till Järla skola
Presentationens avskrift:

Föräldraråd Nyvång

Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.

Psykisk hälsa Psykisk hälsa visar hur vi mår känslomässigt och hur vi klarar av daglig press. Den påverkas av flera saker så som: Goda och trygga relationer Fritid Skola Familj Motion och fysisk aktivitet Matvanor Sömnvanor Stress Alkohol/droger/tobak Sjukdom

Fysisk hälsa och träning Rekommendationer för vuxna är att gå en promenad eller röra sig på liknande sätt minst 30 minuter per dag. Rekommendationer för barn är minst 60 minuter rörelse per dag.

Social hälsa Sociala relationer påverkar vår hälsa. För att må som bäst behöver vi: Vara bekräftade Känna sammanhang Tillhöra en gemenskap

Idrott & Hälsa Syfte: Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan och hur man kan påverka sin hälsa genom hela livet. Eleverna ska även ges förutsättningar för att utveckla goda levnadsvanor samt ges kunskaper om hur fysisk aktivitet förhåller sig till psykiskt och fysiskt välbefinnande. (Lgr 11)

Vad säger forskningen? ● Barn som är fysiskt aktiva har mindre grad av psykiska problem. Regelbunden fysisk aktivitet främjar barns självkänsla. ● Det finns ett positivt samband mellan fysisk aktivitet och skolprestationer. ● Ökad fysisk aktivitet kan vara positivt på koncentration, minne, beteende i klassrummet och psykosocial undervisningsmiljö. ● Tid till fysisk aktivitet som tas från andra undervisningsämnen i skolan reducerar inte skolprestationerna i de ämnena. Tvärtom kan fysisk aktivitet bidra till ökad koncentration och inlärningseffektivitet. ● Fysisk aktivitet bidrar till utveckling av social kompetens och till en inkluderande lärmiljö.