EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Advertisements

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Trygg mopedkörning Trafikskyddet, Kommunikationsministeriet, Trafiksäkerhetsverket Trafi, Trafikverket, Polisen och Trafikförsäkringscentralen 2011.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Mopeden smart transportmedel eller farligt fordon?
Resvaneundersökning Syd 2007
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Mopeder i polisens statistik
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Alkohol och drogsituationen nationellt och lokalt ur ett folkhälsoperspektiv Förekomst Konsekvenser, men - inte om risk för att bli beroende - inte om.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
B (personbil) - olycksstatistik
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Bruk, missbruk Alkohol och droger.
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Motorcyklisters hastigheter
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
=.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
Intermetra Business & Market Research Group
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Diagram - Svenljunga Trygghetsmätningen Västra Götaland Vår/sommar 2014 Producerad av MIND Research www. m i n d r e s e a r c h. se Bild: tranor, Västra.
Diagram Trygghetsmätningen Västra Götaland Vår/sommar 2014 Producerad av MIND Research www. m i n d r e s e a r c h. se Bild: tranor, Västra Götalands.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Säkert Bondförnuft är en nationell kampanj med mål att halvera antalet olyckor inom skogs- och jordbruket till Projektet är ett samarbete mellan.
CAN-konferensen Erfarenheter av ÖPP/Effekt kopplat till lokal drogvaneundersökning Vad blev resultatet?
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
VAD VI GÖR OCH HUR År Prover8442/ / / / / / /699 Man1931/ / / / / / /295.
År Jord Skog Totalt
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Anders Danielson Projektledare Säkert Bondförnuft Risker i lantbruksjobbet.
Överklagande av detaljplaner i praktiken Masterexamensarbete i mark- och fastighetsjuridik Gustaf Davidsson
Riksidrottsförbundet
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Hur BRUKAR det var om alkohol och droger här i Slite
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Allhelgonaundersökning
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Thomas Ahlskog Fil. mag. urbana studier
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
B (personbil) - olycksstatistik
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Drogvaneundersökning 2019
Presentationens avskrift:

EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016

SATSAR VI RÄTT FÖR ATT MINSKA DÖDADE PÅ 2 HJUL? Av årets 31 dödade saknade minst 8 körkort Av årets 31 dödade har 8 krockat med mitt- eller sidoräcke Etappmålen för att minska döda och svårt skadade på 2-hjulig MC nås inte med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder

IDAG SÅG JAG EN POLISBIL! Nästan varje dag året om rapporterar media om incidenter på grund av extremt beteende. Vanligast är att körkortslösa påverkade män grips av polis i samband med olycka. SMC samlar alla på hemsidan. Film ”En om dagen”

DÖDADE PÅ TVÅHJULIG MC Utan körkort antal (%)Med körkort antal (%) Antal50 (28%)128 (72%) Medelålder3543,35 Alkohol15 (30%)12 (9%) Promille snitt1,381,08 Droger12 (24%)7 (5%) Både alkohol/droger8 (16%)0 Totalt alkohol/droger35 (70%)19 (15%) Utan hjälm14 (28%)4 (3%) Ägare23 (46%)111 (87%) Avställd/oför/körförb27 (65%)5 (4%) Cross/enduro5 (10%)0 Stulen MC7 (14%)0 Män (förare/pass)48 (96%)119 (93%) Kvinnor2 (4%)9 (7%)

KÖRKORTSINNEHAV BLAND DÖDA % av de som dödas på tvåhjulig MC hade körkort, 28 % saknade körkort

ANDEL PÅVERKADE UTIFRÅN KÖRKORTS- INNEHAV 70 % av de som saknar körkort är påverkade av alkohol och/eller droger. 15 % av de som har körkort är påverkade av alkohol eller droger.

KÖRKORTSLÖSA ÄGER INTE MC Knappt hälften, 46 %, av de körkortslösa ägde MC Motsvarande andel är 87 % bland de som har körkort

KÖRDE FÖRAREN ETT LAGLIGT FORDON? 78 % av de körkortslösa körde ett olagligt fordon, 4 % av de som hade körkort (olagligt= avställt, oförsäkrat, körförbud, cross, enduro eller stulet)

GÄLLER DETTA BARA DÖDSOLYCKOR? SVÅRT SKADADE HJULIG MC Totalt 503 personer, 452 förare har studerats 66 % av svårt skadade förare hade körkort 21,5 % av svårt skadade förare saknade körkort 12,5 % av svårt skadade förare - okänt

ÄGARFÖRHÅLLANDE VID OLYCKAN En fjärdedel av svårt skadade förare utan körkort ägde inte den MC de körde vid olyckstillfället. Motsvarande bland förare med körkort var 1,7 %.

KÖRDE FORDON MED KÖRFÖRBUD 17,5 % av de körkortslösa svårt skadade körde ett fordon med körförbud vid olyckstillfället jämfört med 5 % av de som hade körkort.

PROBLEMATIKEN FINNS ÄVEN PÅ BILSIDAN MEN I LÄGRE OMFATTNING Jämförande statistik mellan dödade på tvåhjulig MC och personbil under perioden finns i rapporten!

DETTA STÄMMER INTE ENLIGT STUDIER MED SVENSKA MC-FÖRARE 100 % har körkort Bara 0,30 % lånar ut sin MC till vem som helst 100 % äger minst en MC 100 % använder alltid hjälm, över 80 % heltäckande skyddsutrustning Bättre attityd till att köra påverkad jfr bil Efterlyser fler poliskontroller, hårdare straff för ratt- och drograttfylleri mm Positiv till alkolås på MC

SMC:S KONKLUSION Hög andel av dem som omkommer på MC är inte motorcyklister De struntar i många trafikregler som ökar olycksrisken (alkohol, droger, olagliga fordon, hjälmkrav) Gruppens andel är hög även bland de svårt skadade MC-förarna Andelen är betydligt högre bland MC- förare jämfört med bilförare Gruppen kräver särskilda åtgärder av alla aktörer Körkortsinnehav måste bli ett etappmål!

TACK FÖR ORDET! Maria Nordqvist, SMC