Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson 2007-06-27.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Advertisements

Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober2008-maj2009 Ahmad Azizi
Sida 1 1 Ung ekonomi 2007 Så ser unga på sin ekonomi Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson Privatekonom
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Sida 1 Låneläget 2007 Så ser svensken på sina bolån Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Sida 1 Så finansierar svensken och övriga nordbor sina större inköp En nordisk TEMO-undersökning för Nordea Nordisk Rapport Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så julhandlar svenskarna 2007 Synovate Sweden för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Metod Mätning 1 Kampanj: vecka Mätning: vecka Mätning 2 Kampanj: vecka Mätning: vecka Undersökningens målgrupp.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
INCLUSIVE CITY.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober2008-maj2009 Ahmad Azizi
Svenskt Näringsliv Undersökning bland småföretag angående finansieringskrav Markus Uvell & Annette Selberg 14 oktober 2004.
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Frihandel och EU:s inre marknad Värmlands län
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Opinionsundersökning om storregion Svealand
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tänker vi om våra bostadsräntor
Resultat DemoskopPanelen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IQs Alkoholindex 2018.
Uppskattning av vinstnivåer i friskolor DemoskopPanelen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson

Sida 2 Sommaren bäst i Sverige, tycker svenskarna Var tror du att du kommer att tillbringa din sommarsemester i år? Fler svar möjliga. 86 procent i Sverige 44 procent utomlands Att semestra i Sverige är det vanligaste resmålet och därefter kommer Europa. Stockholmsbor planerar i högre grad än andra att semestra utomlands (59 procent). Även höginkomsttagare planerar i större utsträckning att semestra utomlands, totalt 49 procent åringar åker i något högre grad till Asien (tre procent). Trettioåringarna semestrar i högre grad hemma (92 procent).

Sida 3 En majoritet av danskar och norrmän semestrar utomlands

Sida 4 Svenskar och finländare väljer det egna landet

Sida 5 Svenskar spenderar kronor per hushåll eller 38 miljarder totalt Hur mycket uppskattar du att sommarsemestern kommer att kosta i år, totalt sett för ditt hushåll? Inkludera kostnader för hela sommarsemestern med resa, boende, mat, nöjen och shopping. Hushåll med lite äldre barn (från åtta år) kommer att lägga cirka kronor i genomsnitt på sommarsemestern. I hushåll med mindre barn (0-7 år) tror man att semestern kommer att kosta kronor.

Sida 6 Av de 38 miljarderna läggs 33 miljarder på Sverigesemester Hur mycket uppskattar du att sommarsemestern kommer att kosta i år, totalt sett för ditt hushåll? Inkludera kostnader för hela sommarsemestern med resa, boende, mat, nöjen och shopping. Genomsnittliga belopp per gruppering:

Sida 7 Norrlänningar lägger minst på sommarsemestern Hur mycket uppskattar du att sommarsemestern kommer att kosta i år, totalt sett för ditt hushåll? Inkludera kostnader för hela sommarsemestern med resa, boende, mat, nöjen och shopping. Genomsnittliga belopp per gruppering:

Sida 8 Norrmännen lägger mest pengar på sin semester Genomsnittligt belopp : SEK (approx. EUR 1 530) Genomsnittligt belopp : NOK (approx. EUR 2 520) Genomsnittligt belopp : EUR Genomsnittligt belopp: DKK (approx. EUR 1 790)

Sida 9 Dyrast semestra på egen hand Hur mycket uppskattar du att sommarsemestern kommer att kosta i år, totalt sett för ditt hushåll? Inkludera kostnader för hela sommarsemestern med resa, boende, mat, nöjen och shopping. (8 600 kr/pp) (6 500 kr/pp) (5 700 kr/pp) (4 500 kr/pp) (4 100 kr/pp)

Sida 10 Yngre spenderar mer 2007 jämfört med 2006 Förväntar du dig att spendera mer, lika mycket eller mindre pengar på din semester 2007 jämfört med 2006? De som planerar att resa långt bort kommer i betydligt högre grad att spendera mer pengar på semestern 2007 jämfört med 2006.

Sida 11 De flesta sparar till sin semester Hur planerar du att finansiera sommarsemestern i år? Fler svar möjliga I genomsnitt anges två alternativ för finansieringen. 13 procent av semesterfirarna i Stockholm finansierar semestern via bank-/kontokortskredit. Det är dubbelt så många jämfört med övriga landet, som ligger på mellan tre till fem procent.

Sida 12 Få planerar att låna till semestern Hur planerar du att finansiera sommarsemestern i år? Fler svar möjliga De yngre arbetar extra samt använder lån för finansieringen i högre grad än övriga. Hushåll med högre inkomster och personer i trettioårsåldern använder pengarna direkt via lönen i högre grad. Män och kvinnors finansiering skiljer sig inte åt.

Sida 13 Lån till semester inget alternativ i de nordiska länderna

Sida 14 Hur ser sparandet ut för sommarsemestern i år? Fler svar möjliga Bas: Samtliga som ska använda sparade pengar, 638 personer Var femte sparar regelbundet till sin semester Yngre sparar i högre grad lite då och då (63 procent) och de äldre använder i högre grad pengar från det allmänna sparkontot (61 procent).

Sida 15 Många människor använder kreditkort som betalningssätt när de reser utomlands. Känner du till vilket telefonnummer du ringer om du blir av med ditt kreditkort? Fyra av tio vet inte hur man spärrar sitt kort 43 procent av de yngre (18-29 år) vet inte vart de ska ringa om de blir av med sitt kort. De äldre (54-65 år) känner i högre grad till vart man vänder sig (64 procent).

Sida 16 Svårt planera rätt för semesterkostnader De yngre har i högre grad ökade kostnader för mat/restaurangbesök, shopping, nöjen samt andra oplanerade utgifter. Äldre använder i högre grad inte mer pengar än de planerat. Män och kvinnors svar skiljer sig inte åt. Många använder mer pengar än de planerat på sin semester. Om detta händer dig, vilka kostnader blir vanligtvis högre än planerat ?

Sida 17 Sammanfattning Att semestra i Sverige är det vanligaste resmålet och därefter kommer Europa. Det är dubbelt så vanligt att semestra i Europa jämfört med Norden. Stockholmsbor och höginkomsttagare planerar i högre grad än andra att semestra utomlands. Totalt sett planerar 44 procent att resa utomlands. Det genomsnittliga beloppet för sommarsemestern är kronor. Hushåll med lite äldre barn uppskattar sina semesterkostnader till kronor. De som planerar en Europasemester uppskattar kostnaderna till runt och de som planerar att resa ännu längre bort beräknar att lägga på sin semester. Semestern kommer främst att finansieras med sparade pengar och genom lönen. Var femte tar hjälp av skattepengarna. Semestersparandet är främst oregelbundet, det vill säga man sparar lite då och då när det passar. Drygt var tredje vet inte vart de ska ringa om de blir av med sitt kreditkort. Närmare hälften av alla anger att kostnader för mat/dryck/restaurangbesök överstiger vad som planerats. Andra kostnader som brukar bli högre än väntat är kostnader för shopping, nöjen samt resekostnader. De yngre reser i högre grad till Asien, använder lån och kreditkort mer, spenderar mer pengar än de tänkt och 43 procent vet inte hur man spärrar sitt kort.

Sida 18 Om undersökningen – Fakta Målgrupp: Personer i åldern år. I Sverige finns det cirka personer i denna ålder. Fältperiod: 8 maj – 17 maj 2007 Metod:Undersökningen har genomförts via Synovate Temos Internetpanel som har cirka paneldeltagare. Dessa är rekryterade via riksrepresentativa omnibussar och representerar ett s k ”mail-Sverige”. Antal intervjuer:1007 intervjuer har genomförts. Övrigt: Undersökningen har genomförts i Finland, Danmark, Norge och Sverige under samma tidsperiod :

Sida 19 Synovate Sveriges Internetpanel består idag av deltagare. Panelen är rekryterad via omnibussar. Det innebär att urvalet är riksrepresentativt och man måste bli tillfrågad om att ingå i panelen. Det är alltså inte möjligt att själv anmäla sig till Internetpanelen. Rekrytering sker via telefonomnibussen där vi genomför 1000 intervjuer per vecka med ett riksrepresentativt urval. Deltagarna i panelen får endast vara med i ett begränsat antal undersökningar, med viss tid mellan varje mätning. Vi hanterar panelen på ett sådant sätt att de som ingår inte ska bli ”proffstyckare”. Om undersökningen – Synovates Internetpanel

Sida 20 Om undersökningen – Målgruppsbeskrivning i denna undersökning KÖN Män50% Kvinnor50% ÅLDER år33% år15% år24% år28% HH INKOMST Upp till kronor 26% kronor 30% kronor eller mer 32% ORT Stockholm/Göteborg/Malmö37% Övriga städer50% Glesbygd13%