Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet.
Advertisements

FFC:S FÖRSLAG TILL KRISAVTAL FÖR ARBETSMARKNADEN 24 SEPTEMBER 2015.
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 31 augusti 2016 Konjunkturläget, augusti 2016.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS, ETLA THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH.
Bokslutsdagarna 2015 Annika Wallenskog. Ny befolkningsprognos.
Det aktuella ekonomiska läget Lars Calmfors Finansbolagens förening 20/
Behovet av skattereform Lars Calmfors Folkpartiets skatteseminarium Almedalen 2/
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Framtidens kommun – parlamentariska arbestgruppen
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fossilbränslefritt Kronoberg
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skattefinansieringen år 2015, md €
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
KONJUNKTURINSTITUTET
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
Solenergi Anders holm
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Ekonomirapporten, maj 2018 Alla tabeller
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Nya skuldsaneringslagar
Y 2.2 Jämförelse och förändring
Nya hastighetsgränser
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Makroekonomi med tillämpningar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ekonomirapporten, december 2018 Alla diagram
Regiongemensam elevenkät 2016
Staten och forskningsinstituten
Arbetsförmedlingen.
Det går bra nu. Men sen kommer….
Ersättningskollen.
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Riksdagen.
Hållbar utveckling måste vara
Huvudscenariot Utlandet Sverige Inflation Tillfälliga effekter
Ekonomi i teori och praktik
Nyckeltal från Centrum
Ersättningar 2019 Vårdval vårdcentral
Hur kan man använda sitt resultat i hållbarhetsindex?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet

 Några generella iakttagelser  Regeringens budgetsförslag som en jämförelsepunkt  De tre skuggbudgetarna i jämförelse - Socialdemokraterna - De Gröna - Vänsterförbundet - SFP - Kristdemokraterna  Slutsatser I den här framställningen:

Utvecklingen av bruttonationalproduktionen i Finland, Sverige och euroområdet (2000 =100) Källa: Eurostat, Finansministeriet

Offentliga sektorns skuld i relation till BNP (%) Källa: Eurostat, Finansministeriet

Arbetslösheten i Finland, Sverige och euroområdet Källa: Eurostat, Finansministeriet

 Skuldsättningen i förhållande till bruttonationalprodukten bryts före utgången av valperioden  Regeringen gör också alla beslut om besparingar och strukturella reformer som behövs för att täcka hållbarhetsunderskottet på 10 miljarder euro i de offentliga finanserna under valperioden  Den totala skattegraden stiger inte under valperioden Regeringens generella linje i finanspolitiken

 Regeringsprogrammet: omedelbart balansering av den offentliga sektorn, men...  Regeringens budgetförslag: balansering är ganska måttlig 2016 (när man tar hänsyn till den kompletterande propositionen med ökade utgifter på grund av det ökande antal asylsökanden)  Skattelindringarna motsvarar skattelindringarna (ingen anpassningseffekt)  Anpassningseffekten på utgiftssidan är bara omkring 350 milj. euro - ökande kostander för flyktningar och asylsökande Regeringens budgetproposition för 2016

Förändringarna i statens utgifter: Anpassningen är relativt liten 2016 Källa: Planen för de offentliga finanserna (vår 2015), finansministeriet & egna kalkyler 2016 Mrd euro Minskningarna är enligt den kompletterande budgetpropositionen Ökningarna är omkring 540 milj. euro (kostnader för flyktningar och asylsökande, försvaret, interna säkerhet)

Förändringarna i beskattningen Källa: Planen för de offentliga finanserna (vår 2015), finansministeriet & egna kalkyler 2016 Mrd euro

Åtstramningsåtgärder 2012 – 2016 i statens budget Mrd euro

Underskottet i statens finanser 2016 : regeringens budgetproposition och skuggbudgetarna Mrd euro

SDP: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Också intäkter (410 miljoner euro) från SITRAs och Finlands Banks bokräkning

 Relativt stora skattehöjningarna (omkring 900 miljoner euro) används som anpassningsåtgärder  Man tar i bruk ”Financial Activities Tax (FAT)”  Reformering av samfund- och dividendbeskattningen (”Hetemäkis modell”)  Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas 2/3  ”Arbetslinje” och så kallade Rinnes modell (sysselsättningssedel)  Intäkter från Sitras och Finland Banks bokföring spelar stor roll i balansering av statens finanser - tillfälliga utgifter finansieras med dessa intäkter? SDP: viktiga drag i skuggbudgeten

Gröna: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Mrd euro

 Skattehöjningarna används som anpassningsåtgärder  Reformering av dividendbeskattningen (dividends utdelad av icke noterat bolag)  Minskning av kilometerersättningar och resekostnadsavdrag (sammanlagt 200 miljoner euro), höjning av grundavdrag (-300 miljoner euro)  Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas  Större underskottet är i regeringens förslag (men skillnaden är inte så stor, 200 miljoner euro)  Noggran motivering för åtgärder + kalkyler Gröna: viktiga drag i skuggbudgeten

Vänsterförbundet: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetpropositionen Mrd euro

 Behovet av finanspolitiska stimulanser framme i skuggbudgeten  Nedskärningarna avskaffas  Tillfällig momshöjning (2 procentenheter, 13 månader) - relativt stor, men kortfristig förändring – motivering?  Skillnader i skatt på arbetsinkomster och kapitalinkomster avskaffas  Hur sköter man balanseringen i statens finanser av statens finanser på lång sikt? Vänsterförbundet: viktiga drag i skuggbudgeten

SFP: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Samma mål som i regeringens proposition

 Målet för underskottet är sammanfallande med regeringens mål  Skattehöjningarna används inte som anpassningsåtgärder  Skatteväxling: man minskar skatten på arbete (490 miljoner euro) och ökar skatten på konsumtion (momshöjning 400 miljoner euro)  Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas nästan helt  Satsningar för regeringens spetsprojekter förminskas  Relativt stor roll för reformer i anpassningen - realismen: hur snabbt kan man minska utgifter med dessa reformer ? -vård- och kommunreform (till exempel) SFP: viktiga drag i skuggbudgeten

Kristdemokraterna : Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Mrd euro Samma mål som i regeringens proposition

 Målet för underskottet är sammanfallande med regeringens mål  Orealistisk förtroende på ”dynamiska effekter”  Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas relativt lite (50 miljoner euro)  Den viktigaste reformen på skattesidan: ett avdrag för företagare (131 miljoner euro) Kristdemokraterna: viktiga drag i skuggbudgeten

Frågor där oppositionspartierna är ganska eniga, till exempel:  Nedskärningarna borde avskaffas (helt och hållet eller delvis) gällande: - utvecklingsbistånd - satsningar på utbildning Vad är de faktorer som förorsakar skillnader?  Behovet av stimulansåtgärder/målet för underskottet  Borde man använda skatter som anpassningsåtgärder? Likheter och olikheter

 Skuggbudgetarnas kvalitet har stigit i jämförsele med förra året  Många skuggbudgetar beskriver också den ekonomiska situationen  Det är positivt att man har använt Riksdagens Informationstjänst effektivt  Det är svårt att se den totala bilden när siffrorna är givna i jämförelse med regeringens proposition  Det vore nyttig att partierna kunde ge en summering av de viktigaste skillnaderna i huvudlinjen i jämförelse med regeringens ekonomiskpolitisk linje Några generella iakttagelser

TACK!