Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet
Några generella iakttagelser Regeringens budgetsförslag som en jämförelsepunkt De tre skuggbudgetarna i jämförelse - Socialdemokraterna - De Gröna - Vänsterförbundet - SFP - Kristdemokraterna Slutsatser I den här framställningen:
Utvecklingen av bruttonationalproduktionen i Finland, Sverige och euroområdet (2000 =100) Källa: Eurostat, Finansministeriet
Offentliga sektorns skuld i relation till BNP (%) Källa: Eurostat, Finansministeriet
Arbetslösheten i Finland, Sverige och euroområdet Källa: Eurostat, Finansministeriet
Skuldsättningen i förhållande till bruttonationalprodukten bryts före utgången av valperioden Regeringen gör också alla beslut om besparingar och strukturella reformer som behövs för att täcka hållbarhetsunderskottet på 10 miljarder euro i de offentliga finanserna under valperioden Den totala skattegraden stiger inte under valperioden Regeringens generella linje i finanspolitiken
Regeringsprogrammet: omedelbart balansering av den offentliga sektorn, men... Regeringens budgetförslag: balansering är ganska måttlig 2016 (när man tar hänsyn till den kompletterande propositionen med ökade utgifter på grund av det ökande antal asylsökanden) Skattelindringarna motsvarar skattelindringarna (ingen anpassningseffekt) Anpassningseffekten på utgiftssidan är bara omkring 350 milj. euro - ökande kostander för flyktningar och asylsökande Regeringens budgetproposition för 2016
Förändringarna i statens utgifter: Anpassningen är relativt liten 2016 Källa: Planen för de offentliga finanserna (vår 2015), finansministeriet & egna kalkyler 2016 Mrd euro Minskningarna är enligt den kompletterande budgetpropositionen Ökningarna är omkring 540 milj. euro (kostnader för flyktningar och asylsökande, försvaret, interna säkerhet)
Förändringarna i beskattningen Källa: Planen för de offentliga finanserna (vår 2015), finansministeriet & egna kalkyler 2016 Mrd euro
Åtstramningsåtgärder 2012 – 2016 i statens budget Mrd euro
Underskottet i statens finanser 2016 : regeringens budgetproposition och skuggbudgetarna Mrd euro
SDP: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Också intäkter (410 miljoner euro) från SITRAs och Finlands Banks bokräkning
Relativt stora skattehöjningarna (omkring 900 miljoner euro) används som anpassningsåtgärder Man tar i bruk ”Financial Activities Tax (FAT)” Reformering av samfund- och dividendbeskattningen (”Hetemäkis modell”) Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas 2/3 ”Arbetslinje” och så kallade Rinnes modell (sysselsättningssedel) Intäkter från Sitras och Finland Banks bokföring spelar stor roll i balansering av statens finanser - tillfälliga utgifter finansieras med dessa intäkter? SDP: viktiga drag i skuggbudgeten
Gröna: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Mrd euro
Skattehöjningarna används som anpassningsåtgärder Reformering av dividendbeskattningen (dividends utdelad av icke noterat bolag) Minskning av kilometerersättningar och resekostnadsavdrag (sammanlagt 200 miljoner euro), höjning av grundavdrag (-300 miljoner euro) Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas Större underskottet är i regeringens förslag (men skillnaden är inte så stor, 200 miljoner euro) Noggran motivering för åtgärder + kalkyler Gröna: viktiga drag i skuggbudgeten
Vänsterförbundet: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetpropositionen Mrd euro
Behovet av finanspolitiska stimulanser framme i skuggbudgeten Nedskärningarna avskaffas Tillfällig momshöjning (2 procentenheter, 13 månader) - relativt stor, men kortfristig förändring – motivering? Skillnader i skatt på arbetsinkomster och kapitalinkomster avskaffas Hur sköter man balanseringen i statens finanser av statens finanser på lång sikt? Vänsterförbundet: viktiga drag i skuggbudgeten
SFP: Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Samma mål som i regeringens proposition
Målet för underskottet är sammanfallande med regeringens mål Skattehöjningarna används inte som anpassningsåtgärder Skatteväxling: man minskar skatten på arbete (490 miljoner euro) och ökar skatten på konsumtion (momshöjning 400 miljoner euro) Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas nästan helt Satsningar för regeringens spetsprojekter förminskas Relativt stor roll för reformer i anpassningen - realismen: hur snabbt kan man minska utgifter med dessa reformer ? -vård- och kommunreform (till exempel) SFP: viktiga drag i skuggbudgeten
Kristdemokraterna : Riktlinjerna i jämförelse med regeringens budgetproposition Mrd euro Samma mål som i regeringens proposition
Målet för underskottet är sammanfallande med regeringens mål Orealistisk förtroende på ”dynamiska effekter” Nedskärningarna i utvecklingsbistånd slopas relativt lite (50 miljoner euro) Den viktigaste reformen på skattesidan: ett avdrag för företagare (131 miljoner euro) Kristdemokraterna: viktiga drag i skuggbudgeten
Frågor där oppositionspartierna är ganska eniga, till exempel: Nedskärningarna borde avskaffas (helt och hållet eller delvis) gällande: - utvecklingsbistånd - satsningar på utbildning Vad är de faktorer som förorsakar skillnader? Behovet av stimulansåtgärder/målet för underskottet Borde man använda skatter som anpassningsåtgärder? Likheter och olikheter
Skuggbudgetarnas kvalitet har stigit i jämförsele med förra året Många skuggbudgetar beskriver också den ekonomiska situationen Det är positivt att man har använt Riksdagens Informationstjänst effektivt Det är svårt att se den totala bilden när siffrorna är givna i jämförelse med regeringens proposition Det vore nyttig att partierna kunde ge en summering av de viktigaste skillnaderna i huvudlinjen i jämförelse med regeringens ekonomiskpolitisk linje Några generella iakttagelser
TACK!