Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Sustain Forskningsprojekt Hälso- och sjukvårdskonto.
Picsara Mobile Capture Anders Fransén, Produktchef
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
KommITS Stockholm 5-7 November Sebastian Lewenhaupt Sales Manager
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Nationell patientöversikt
Addera Stöd för PULL i EI
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Landstinget i Östergötland
Nationell Patientöversikt Utbildning september 2013
Dags att börja använda ditt e-tjänstekortet
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
PRIMÖR.
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
NPÖ –användning i Örebro
Regionalt samarbete Tillit
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Nationell patientöversikt
Nova Ward Introduktion
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokaka eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Nulägesrapport/erfarenhetsutbyte era projekt Info.
En säker e-tjänst till vården
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Nya presentationsvyer i COSMIC Våddokumentation Kronologisk vy, vårdplansvy och sökordsbaserad vy
Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.
NPÖ Nationell patientöversikt Rev Utb.material stödanvändare Hösten 2016.
Region Kronoberg 33 vårdcentraler, varav 11 privatdrivna 2 sjukhus, Växjö och Ljungby 17 folktandvårdskliniker och 9 kliniker inom specialisttandvården.
Landstingets resurscentrum COSMIC R8.1. Landstingets resurscentrum COSMIC R8.1  Uppgradering av Cosmic planeras att ske under oktober 2016  Uppgraderingen.
Tempen på införandet av e-hälsa
Solveig Landquist Projektledare COSMIC R8.1 COSMIC R8.1.
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Patientens Egen Provhantering.
NPÖ
Jan Hellberg Crister Blom
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Ny källa – DHPC Direct Healthcare Professional Communication
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Vad är en identitetsfederation?
Patientöversikt & Analysyta
NPÖ – Nationell patientöversikt
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
PoC Mobilt Efos
Nationell patientöversikt
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Nationell patientöversikt
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Vad är det som faxas? Analys av faxanvändning inom vård och kommun
NPÖ Lena Bernhardsson.
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
NPÖ - producentanslutning
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto Viktor Jernelöv - Cambio

Du kan nu välja väg till patientens information Tack vare den nationella infrastrukturen och gemensamma arkitekturen finns nu möjligheten att nå patientinformation på det sätt som passar dig och din roll i vården. Nu kan du som användare välja!

Nationell patientöversikt (NPÖ) innan december 2015 Samma gränssnitt för alla!

Framtiden är här!

Tillit!  Innan = Ett gränssnitt via Ineras NPÖ  Nu = Sammanhållen journalföring i Ineras regi som kan visas i olika gränssnitt  Den informationsägare som tillgängliggör patientinformation måste kunna lita på att den tjänst visar informationen gör det på ett korrekt och lagligt sätt.  Kräver: Efterlevnad av lagar och föreskrifter Gemensamma regler Verifiering sker genom certifiering

Certifiering av tjänster  Granskar tjänster utifrån Ineras ansvar för sammanhållen journalföring Efterlevnad av PDL och övriga berörda lagar och föreskrifter Teknisk säkerhet Teknisk stabilitet

Internal Mobil Patientöversikt Tieto

Internal Vad är MPÖ? Mobil åtkomst till patientinformation Inkluderar NPÖ:s informationsmängder För platta & telefon Syftet med MPÖ är att stödja vårdpersonalens arbete i situationer där en dator inte finns tillgänglig eller är lämplig. Exempel på användargrupper: ambulanspersonal & hemsjukvård CE-märkt Certifierad

© Tieto Corporation Internal Autentisering med SITHS kort Använd sedan utan kortläsare under arbetspasset Varför? Feedback från användare - En helt avgörande aspekt för att man ska kunna använda applikationen på ett bra och smidigt sätt i arbetet. 10

© Tieto Corporation Internal Informations- mängder Uppmärksamhetssignal Diagnoser Dokument Vårdkontakter Läkemedel Patientuppgifter 11

© Tieto Corporation Internal Möjlighet till anpassningar Exempel: sammanställning över diagnosnamn.  Vilken anpassning vill ni ha? Vi kan skräddarsy vyer efter era önskemål 12

Internal

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS COSMIC XView Vitalis Viktor Jernelöv

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Bakgrund / Syfte Allt mobilare patienter och mer distribuerad vård kräver enklare och snabbare tillgång till information skapad utanför den egna systeminstallationen Läsa journalinformation från andra vårdgivare och system inne i COSMIC − Utökade möjligheter till åtkomst av sammanhållen journalföring i COSMIC − Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle − Bygger på redan framtagna nationella tekniska komponenter − Är helt i linje med den nationella eHälsostrategin

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Förenklad översiktsbild arkitektur

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Varför i COSMIC när det finns en Nationell Patientöversikt? Kortare väntetid för användarna − Externa uthopp tar alltid extra tid Enklare att ta del av informationen − Den finns tillgänglig direkt i COSMIC närhelst användaren behöver den − Användaren slipper separat process för inloggning, intygande av patientrelation och samtycke(?) Öppnar nya möjligheter för att skapa framtida användarnytta − Kunna skapa skräddarsydda vyer − Nationell/regional läkemedelsöversikt inne i COSMIC − Skapa specifika vyer för olika kliniska verksamhetsområden − Ger teknisk möjlighet att i framtiden läsa in data in till COSMIC och göra det tillgängligt som vilken annan journaldata som helst − En del legala och verksamhetsmässiga punkter kvarstår att utreda kring detta − Lägger grunden för tillgång till informationen via COSMIC Nova

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Visionen framöver Idag erbjuder COSMIC XView en ”titta”-funktion Ambitionen är att COSMIC ska bli ett processdrivet vårdinformationssystem där tillgången till information inte begränsas av systemgränser utan styrs av verksamheten − Då behövs inte COSMIC XView som visare utan informationen hanteras i dess naturliga kontext i COSMIC − De nationella tjänsterna möjliggör i framtiden konceptuellt en processdriven informationsarkitektur i vilken systemen där dessa realiseras är av mindre vikt − Istället för att bygga kopplingar mellan system så bygger man broar mellan verksamheter

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Grundtankar design Främjar utforskande − En läkare möter en ny patient och behöver få en överblick av patientens sjukvårdssituation Möjliggör att snabbt hitta relevant information − En läkare har remitterat en patient till annan vårdgivare och vill hålla sig uppdaterad om hur behandlingen fortlöper

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS XViews funktioner (exempel) Interaktiv kalenderöversikt Fritextsökning Informationskategorisering

Sv CAMBIO HEALTHCARE SYSTEMS Demonstration av COSMIC XView i Cambios monter

Frågor?