Stig Andersson Samordnare digital läromedelsutformning Tillgänglighet i praktiken
Myndigheten Tillgänglighet i digitala läromedel/lärarresurser Sammanfattning
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM Hitta Läromedel För förlag m fl
Tillgänglighet i digitala läromedel/lärresurser - Rekommendationer från SPSM - Rekommendationer generellt - Att möta rekommendationer och lagar
Beskrivning från förlag ”Ett läromedel är ett pedagogiskt genomtänkt, utprovat och kvalitetsprövat verktyg som gör det goda lärandet möjligt.” Vad är ett läromedel?
Bakgrund
Tillgänglighet i digitala läromedel 1(4) Visuellt Inställbara färger Texter och bilder Valbar information All text lagrad som text Automatiska förlopp Standard
Tillgänglighet i digitala läromedel 2(4) Ljud Inläst text Uppläsning i textform Talsyntesstöd vid skrivning All text lagrad som text Effektljud på annat sätt Standard
Tillgänglighet i digitala läromedel 3(4) Begriplighet Anpassad information Symboler kompletterade med text Samma funktion i samma position Snabb respons
Tillgänglighet i digitala läromedel 4(4) Funktionellt Helt musstyrt Helt tangentstyrt Samverkan med andra verktyg Avbrott Standard
Vad har tillkommit 1 (3) Ljud Inläst text Uppläsning i textform Talsyntesstöd vid skrivning All text lagrad som text Effektljud på annat sätt Standard
DatorWindowsMacGoogle Chrome Linux PlattorWindowsiPadAndroid MobilWindowsiPhoneAndroid Vad har tillkommit 2 (3)
ePub3 HTML5 Daisy Responsiv design Vad har tillkommit 3 (3)
WCAG 2.0
Diskrimineringslagen Accessibility requirements for public procurement of ICT products and services in Europe (EN ) Lagar
European Agency for Special Needs and Inclusive Education ICT for Information Accessibility in Learning (ICT4IAL) Fler initiativ 1 (3)
CAST Fler initiativ 2 (3)
Fler initiativ 3 (3) Vägledning för beställare/inköpare … Att endast ställa krav på WCAG 2.0 är inte optimalt – det är bättre att beskriva behov och kräva att leverantören anger på vilket sätt de uppfyller kraven, om de är relevanta och hur alternativen ser ut. Vägledning för leverantörer... Var alltså tydlig både med hur resursen uppfyller tillgänglighetskrav som på vilket sätt den inte gör det … Utbildningsresurser på internet (TK450)
Exempel på läromedel
Strategi 1 (4) Ta med tillgänglighet från början
Strategi 2 (4) Använd standard Gör plattformsoberoende (om möjligt) Följ riktlinjer på relevant sätt Beakta lagar
Strategi 3 (4) Utvärdera metodiskt
Strategi 4 (4) Testa tillgängligheten Hur gör man då?
Stig Andersson Samordnare digital läromedelsutformning Tillgänglighet i praktiken