Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Kompensera för svårigheter Dator som hjälpmedel - motivation Programvaror Tangentbordsträning Talböcker – talsyntes Väcka läslust och läsintresse
Vilken lässtil har du? Passiv Aktiv
Viktigt för förståelse Aktiv läsning Effektiv läsning Läsa mellan raderna Flexibelt läsande beroende på text Göra prediktioner – förutsägelser Haka i dina egna erfarenheter
Skolverket Reading Literacy ”Förmåga att förstå, använda och reflektera över texter för att uppnå sina mål, utveckla sina kunskaper och sin potential och för att delta i samhället.” 2001
Språkets 4 sidor Fonologiskt Syntaktiskt Semantiskt Pragmatiskt
Matteuseffekten Vid ordavkodningsproblem: Läser mindre Utvecklar ett sämre ordförråd Sämre läsförmåga Problem som inte ”växer bort” Finns ingen ”quick fix!
KASAM Känsla av sammanhang Begriplighet Hanterbarhet Meningsfullhet
Strategier Möta texter på sin egen ”utmaningsnivå” Få igång en effektiv läsning för att möta texten Vara medveten om sina styrkor (inte bara svaga sidor) Läslust Kompenserande hjälpmedel
Rätt material Betoning på ”Läs aktivt” Tänk på ”Förstår du vad du läst?” Tänk på olika lässtrategier – hur?
Bra för alla Öka ordförråd lära ord i ett sammanhang Förbättra sin genrekunskap Läshastigheten behöver öka Val av böcker – en story som intresserar
Goda läsares strategier Exempel Använda det man redan vet för att förstå text “scanna texten” söka ledtrådar Tänka efter under läsningen Förutsäga – göra kopplingar Läsa med “pennan I hand”
Läsning med problem Långsamt och tvekande - eller För fort och mycket gissningar Svårt med långa okända ord Undviker läsning nästan helt Läser aldrig “frivilligt”
Genomskåda textens karaktär/typ Återgivande Narrativ/berättande Beskrivande Instruerande Argumenterande Diskuterande Förklarande
Ställa frågor till texten Gå under textens yta Inte bara kontrollfrågor
Studieteknik Aktivera sin bakgrundskunskap Planera, övervaka sin läsning Identifiera huvudbudskap Sortera – ev. finns mindre viktig info Tänk efter hur den nya kunskapen ska användas
En strategi 4 grundprinciper Förutspå – ställa hypoteser Ställ egna frågor Klargöra – förstå när man inte förstår Sammanfatta
Tänka-högt-strategier Tillämpning av grafiska modeller, t.ex tankekartor, listor, bilder, färger Beredskap i läsningen: Före, under, efter
Textsamtal Förutspå/förutsäga Ställa frågor Reda ut Sammanfatta
Textsamtal Utvecklar ordförrådet Deltagarna bidrar med sin egen förförståelse Samtalen ger liv åt texten Hjälper till att ge förståelse för komplexa meningar, ökad textförståelse. Man lär sig att inferera – göra inferenser