Kurs BEAst Supply NeC Effektivare anläggningstransporter och maskintjänster Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Advertisements

Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Kort om BEAst. Effektivare anläggningstransporter Standarden Nordic e-Construction (NeC) 6 mars 2013.
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
Effektiva anläggningstransporter och maskintjänster
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Borlänge stad Mellanrubrik Punkt Mellanrubrik Punkt Välkommen till Borlänge.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
Entreprenörshuben Målgruppen: Utlandsfödda, någon undantag, svenskar? 18 – 64 (med slutfört gymnasium) Alla nyanlända oavsett att de har ekonomiskbistånd.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Automatic Delivery Rewards
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Verksamhetsidé för BEAst
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Claes Anstérus.
XX kommun Kommunikationsplan.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Utbildning Systemadministratör i C2
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23.
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Tjänsterna inom offentlig upphandling
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Skogsbrukstjänster utförs av
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ditt kompletta kontorsvaruhus
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Leverantörsfakturor GAS
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Provisionsinformation
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Varför behövs en ny version av MIS Sak 2.0
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Led- och muskelmottagning
Rekrytering med lokala jobbspår
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Kurs BEAst Supply NeC Effektivare anläggningstransporter och maskintjänster Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015

Kort om BEAst

3 Verksamhetsidé för BEAst ”BEAst tar fram standarder och tjänster för elektroniskt informationsutbyte som leder till sänkta kostnader för aktörerna i och i anslutning till byggbranschen”

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 4 Fakta om BEAst  Cirka 100 medlemmar/ägare: Branschorganisationer, entreprenörer, handelskedjor, grossister, tillverkare, logistikföretag och systemleverantörer  Finansieras via medlemsavgifter och utvecklingsbidrag (SBUF)  Startade 1988 med projekt datakommunikation, DK Bygg  Verksamhet: –Standardisering av branschens processer för e-kom –Stöd för branschinförande –Arbetsutskott som kraftsamlar inom olika områden –Projekt, f.n. två om logistik och ett om infrastruktur –Tjänster, främst branschportal med företag –Information och utbildning  Målsättningen är att stötta branschens användning av e- affärer med ökad produktivitetsutveckling som resultat

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 5 BEAst Fakturaportal, en tjänst från BEAst under kontinuerlig ökning BEAst Fakturaportal Webbfaktura BEAst Invoice standard- faktura Leverantörer f.n. drygt företag Många leverantörer till många kunder Kunder producenter handelsföretag installatörer entreprenörer fastighetsbolag

Grundstandarder i BEAst

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 7 Hur och var BEAst standarder och tjänster ska användas BEAst Supply NeC BEAst Supply Material Tillverkare Maskinentreprenör Åkeri, täkt, tipp Byggföretag Grossist, Butik BEAst Trade BEAst Supply Material + BEAst Trade

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 8 Gemensamma standarder och tjänster som är en bas för alla processer BEAst Invoice Leverantörer Köpare BEAst Projektlista BEAst Katalog BEAst Portal BEAst PEPPOL Access och register

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Detta är standarden BEAst Supply (NeC och Material). Laddas ned på BEAst.se 9  Grunden är en gemensam beskrivning av processen  En informationsmodell över flödet mellan inblandade parter  En termkatalog som definierar de begrepp som ingår i informationsflödena. Finns i svensk och engelsk version  En meddelandestandard, beskrivningar av affärsdokument, XML-scheman, testfiler  Artikelkatalog med gemensamma nummer för material och tjänster som förenklar både upphandling och beställningar. Förvaltas av respektive branschorganisation  Stödfunktioner: Portal för företag utan eget systemstöd och PEPPOL för effektiv och säker kommunikation  Övrigt: Ordlista logistik och FAQ på beast.se

BEAst Supply NeC – en standard för anläggningstransporter och maskintjänster

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Fakta om projektet för att ta fram den gemensamma standarden NeC 11  Förstudie 2011: visade ett manuellt och pappersbaserat arbetssätt som ”alla” ville förändra  Etapp 1: standardisering, 2012  Etapp 2: vidareutveckling, spridning, piloter,  Etapp 3: – Spridning till nya produktområden som betong och restavfall samt avfall, återvinning och miljöfrågor  Arbetsgrupp: Cirka 20 företag i branschen, kunder och leverantörer, samt branschorganisationer  Målgrupp: Bygg- och anläggningsentreprenörer, åkeriföretag samt leverantörer av material inom ballast, asfalt och betong

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Fyra grundbultar för effektivare anläggnings- transporter 12  Leveransplanering o Dela information tidigt med leverantörer o Löpande uppdatering  e-kommunkation o Hela flödet system till system enligt standard  Gemensamt språk o Artikelregister för olika produktområden  Godsmottagning o Avisering o Matchning

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 13 Meddelanden som standardiserats i NeC Flödena varierar beroende på avtalsrelationer Vågsedel, tippsedel Faktura Avrop Bekräftelse BESTÄLLAREBESTÄLLARE LEVERANTÖRLEVERANTÖR Leveransplan Orderkvitto Avisering Ballast Betong Asfalt Tipp Åkeri Rest- produkt Svar leveransplan Svar orderkvitto

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Artikelnummer för NeC 14  Sveriges Åkeriföretag ansvarar för artikelregister för fordon, maskiner, tillbehör och tjänster  SBMI, Sveriges Bergmaterialindustrier, har tagit fram en artikelstruktur för ballast och massor  För återvinning gäller avfallskoder (lag), f.d. EWC-koder  Maskinentreprenörerna har avböjt att medverka, deras sortiment finns i stället i SÅ:s register  I NeC etapp 3 ska det tas fram artikelregister för betong och asfalt

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 15 Egna nummer internt, men standard externt  ett gemensamt språk för hela branschen! Order- system Inköps- system Avrop Egna nummer internt Inköps- system Standardnummer NeC- modul Översätter till NeC och standard- nummer Översätter från NeC och standard- nummer K16032tEN Köparen använder sitt nummer internt 2.Vid avrop översätts det till standardnummer K16032tEN Leverantören översätter till sitt eget nummer i det egna systemet Resultat: ett gemensamt språk kan användas mot alla, men den egna miljön behöver inte ändras: Enklare, snabbare och säkrare Leverantören Många köpare

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Förhållande mellan Avrop – Order – Vågsedel – Orderkvitto. Ett exempel 16 Kunden avropar två fordon Avrop nr 123 Rad 1 Bil A Rad 2 Bil B Varje avropsrad skapar en order i åkeriets system. Minst en vågsedel per rad. Vågsedel 1 Vågsedel 2 Vågsedel 1 Vågsedel 2 Ett orderkvitto, t.ex. per dag eller vecka, projekt och fordon. Uppdaterar kundens avrop Orderkvitto 1 Bil A, projekt X, tisdag Avrop 123, rad 1 Vågsedel 1 Vågsedel 2 Extrakostnader Orderkvitto 2 Bil B, projekt X, tisdag Avrop 123, rad 2 Körda timmar Vågsedel 1 Vågsedel 2 Order nr xyz Order nr abc

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Identifiering av parter med GLN, Global Location Number, organisationsnummer och klartext 17 Nisses täkt i Nacka I vågsedeln anges täktens namn i klartext eller med GLN eller organisationsnr. Köpare och säljare (material eller tjänst) identifieras med GLN eller organisationsnr. GLN är en världsunik företagskod för att identifiera företag, enheter, platser etc. En del i nummerserien är för att identifiera egna enheter inom ett företag, t.ex. dotterbolag eller andra enheter.

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 18 Sammanfattning av fördelar för leverantörer av maskin- och åkeritjänster och material FördelKommentar Standardiserat arbetssätt Kunna hantera de flesta kunder på samma sätt Spara tidOrder och tilläggsorder automatiskt in i system Bättre kapacitets- utnyttjande Leveransplaner leder till bättre planering och översikt Jämnare beläggningMöjlighet att styra sina leveranser och sprida dem jämnare över dagen Spara ledtidMinskad väntetid på kross, tipp och byggprojekt Ökad kvalitetFärre fel pga digital kommunikation och systemstöd Mindre papperInga papper som körsedlar och vågsedlar e-fakturaSlipper pappersfaktura Bättre miljöMindre papper, effektivare och mer samordnade transporter

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 19 Sammanfattning av fördelar för beställare FördelKommentar Spara tidMindre administration, papper och manuell hantering vid bokning och mottagning av leverans Förenklad fakturahantering e-faktura kan matchas mot avrop och hela eller delar av hanteringen automatiseras Ökad kvalitetFärre fel pga digital kommunikation och systemstöd Bättre planeringProjekten blir uppdaterade om ankomst och förseningar EffektivitetHela processen blir effektivare för alla inblandade vilket driver kostnader ur systemet Bättre uppföljningMed information digitalt går det att få uppföljning och statistik på t.ex. kostnader, leveransprecision och miljö Bättre miljöMindre papper, effektivare och mer samordnade transporter Högre servicegradBättre tillgänglighet på efterfrågade resurser när leverantören får prognoser Standardiserade artikelnummer Säkerhet om att det inte sker missförstånd vid beställning

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Fakta om pilotprojekt i NeC etapp 2 under 2013 –  Femton arbetsplatser inom Peab region Syd och Sthlm  Sex åkeriföretag  Alla piloterna inkluderade frakter, ballast och maskintjänster  Artikelregister för ballast samt frakt- och maskintjänster användes delvis  Fler piloter planeras för etapp 3

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard De viktigaste resultaten från pilotprojekten i NeC etapp 2 21  Standarden NeC har visat sig fungera i praktiken för både anläggningstransporter och maskintjänster  Alla deltagare i piloter nöjda med utfallet och fortsätter med NeC  Det var svårt att ändra arbetssätt och planera i förväg, men de som gjorde det fick mycket positiva utfall  Det finns 5-6 standardsystem på marknaden med stöd för NeC  Grunden för branschportal klar, när den lanseras kommer det att bli mycket enklare för inte minst branschens små aktörer

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Svar på enkäter från projektledare på de 6 företagen. Värdering enligt skala 1-4 där 4 är max 22 FrågaProjektledare Nöjda med utfallet?3,8 Kommer fortsätta med NeC?4,0 Fungerat att byta arbetssätt?3,2 Minskad körtid med NeC?4,0 Högre servicenivå?3,4 Bättre statistik?4,0

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Svar på enkäter från användare för de 15 piloterna. Värdering enligt skala 1-4 där 4 är max 23 FrågaAnvändare Nöjda med utfallet?3,7 Mer ordning och reda3,8 Mindre administration3,8 Färre fel i order3,7 Fakturorna mer korrekta3,7 Positivt att byta arbetssätt?3,7 Minskad körtid med NeC?3,8 Bättre statistik?4,0

BEAst Supply Material, systerstandard för varuförsörjning

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Byggprocessens aktörer i ett standardiserat digitalt flöde, från ritning till leverans

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard BEAst Supply och BEAst Label ger förutsättningar för en effektivare bygglogistik

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Raka vägen direkt till till leverans- och montageplatsen med BEAst Label

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard BEAst Label, standard kollietikett bygg i fyra versioner med olika användningsområden

Att komma igång

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Systemstöd för BEAst Supply NeC 30 Företag/systemMålgruppStatus LocusÅkerierStöd för delar av NeC. Med i piloter Hogia MobilastÅkerierStöd för delar av NeC. Med i piloter Evry, AlystraÅkerierStöd för delar av NeC. Första kund Triona, TracsÅkerierStöd för delar av NeC. Första kund PipeChainEntreprenörerStöd för alla medde- landen. Med i piloter Seba-Data, System Makadam TäkterStöd vågsedel, orderkvitto BEAst Portal Branschportal Främst små företag utan eget system Drift Q Alla meddelanden

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Stöd från BEAst 31  Rådgivning till medlemmar  Validering att filer följer standard  Checklista för start av e-projekt  Mall för överenskommelse mellan kund och leverantör om NeC  FAQ på BEAst.se  Logistikutskott, arbetsgrupper etc  BEAst Portal för alla utan eget systemstöd. Medlemmar har rabatt  BEAst PEPPOL, accesspunkt till global kommunikations- plattform. Medlemmar har rabatt

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Översikt av funktioner, parter och flöden i BEAst Portal 32 Anläggning och maskin- tjänster Material- försörjning Manuell leverantör loggar in Leverantörer Kunder Egna interna system Integration Egna interna system Integration Integration med andra portaler, interna och externa Fakturering Manuell kund loggar in BEAst Portal Användningsområden: Planer, order, etikett, bokning, avisering, faktura Spedition, transport

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Om branschportalen 33  Innehåll: Portalen ska ha tre områden: o Anläggningstransporter och maskintjänster (NeC) o Varuförsörjning (BEAst Supply Material) o e-Faktura ersätter dagens fakturaportal (e-Build)  Målgrupp: Hela branschen, framför allt mindre företag utan eget systemstöd  Preliminär tidsplan: Etapp ett av logistikstöd Q Fakturadelen under våren och nuvarande fakturaportal läggs då ner

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Planer för gemensam portal 34  Ägs av BEAst på uppdrag av branschen  Olika avgifter beroende på storlek av företag  För manuella nyttjare kommer det att bli låga kostnader, i vissa fall helt fritt  Manuell användare kan vända Avrop till Bekräftelse och vidare till Orderkvitto och Faktura med begränsat manuellt arbete

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 35 BEAst PEPPOL-tjänst kopplar samman användare via PEPPOLs inbyggda adressering Part Affärssystem Part Affärssystem Adressering (SMP) Accesspunkt (AP) Säker kommunikation Endast standard tillåtet Samtrafik Accesspunkt - AP BEAst PEPPOL-moln Part Affärssystem Part Affärssystem BEAst standarder - BEAst Supply Material - BEAst Supply NeC - BEAst Invoice S/FTP PEPPOL SML PEPPOL SMP PEPPOL SMP Andra PEPPOL-moln Adres- sering PEPPOL SMP AP Central DNS-tjänst för adressering och länkning Adressregister - SMP Adressregister - SMP Part Direkt åtkomliga för alla i BEAst moln Trafik

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 36 Traditionell affärskommunikation  en anslutning till varje kund och leverantörer Företag Internt system och eller operatör Företag Internt system och eller operatör Part

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 37 Affärskommunikation via PEPPOL  en enda anslutning = öppen mot alla andra anslutna Företag Internt system och eller operatör Företag Internt system och eller operatör PEPPOL Part Accesspunkt Part DNSDNS

Vad händer nu?

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Detta händer inom de två områdena 39  BEAst Supply NeC etapp 3: o Nya områden, betong, asfalt, återvinning o Piloter på både det gamla och det nya o Spridning, delvis med stöd av PEPPOL och BEAst Portal o Uppföljning, t.ex. på miljöområdet  BEAst Supply Material: o Piloter pågår och ska (förhoppningsvis) utökas o Komma i mål med kopplingen till projektering o Spridning, delvis med stöd av PEPPOL och BEAst Portal  Maskinhyra utreds f.n. om att eventuellt bli ett ”tredje ben”

Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 40 Kontakt med BEAst  Webbplats Se under Projekt och Standarder där standarden kan laddas ned  Peter vd