Kurs BEAst Supply NeC Effektivare anläggningstransporter och maskintjänster Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015
Kort om BEAst
3 Verksamhetsidé för BEAst ”BEAst tar fram standarder och tjänster för elektroniskt informationsutbyte som leder till sänkta kostnader för aktörerna i och i anslutning till byggbranschen”
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 4 Fakta om BEAst Cirka 100 medlemmar/ägare: Branschorganisationer, entreprenörer, handelskedjor, grossister, tillverkare, logistikföretag och systemleverantörer Finansieras via medlemsavgifter och utvecklingsbidrag (SBUF) Startade 1988 med projekt datakommunikation, DK Bygg Verksamhet: –Standardisering av branschens processer för e-kom –Stöd för branschinförande –Arbetsutskott som kraftsamlar inom olika områden –Projekt, f.n. två om logistik och ett om infrastruktur –Tjänster, främst branschportal med företag –Information och utbildning Målsättningen är att stötta branschens användning av e- affärer med ökad produktivitetsutveckling som resultat
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 5 BEAst Fakturaportal, en tjänst från BEAst under kontinuerlig ökning BEAst Fakturaportal Webbfaktura BEAst Invoice standard- faktura Leverantörer f.n. drygt företag Många leverantörer till många kunder Kunder producenter handelsföretag installatörer entreprenörer fastighetsbolag
Grundstandarder i BEAst
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 7 Hur och var BEAst standarder och tjänster ska användas BEAst Supply NeC BEAst Supply Material Tillverkare Maskinentreprenör Åkeri, täkt, tipp Byggföretag Grossist, Butik BEAst Trade BEAst Supply Material + BEAst Trade
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 8 Gemensamma standarder och tjänster som är en bas för alla processer BEAst Invoice Leverantörer Köpare BEAst Projektlista BEAst Katalog BEAst Portal BEAst PEPPOL Access och register
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Detta är standarden BEAst Supply (NeC och Material). Laddas ned på BEAst.se 9 Grunden är en gemensam beskrivning av processen En informationsmodell över flödet mellan inblandade parter En termkatalog som definierar de begrepp som ingår i informationsflödena. Finns i svensk och engelsk version En meddelandestandard, beskrivningar av affärsdokument, XML-scheman, testfiler Artikelkatalog med gemensamma nummer för material och tjänster som förenklar både upphandling och beställningar. Förvaltas av respektive branschorganisation Stödfunktioner: Portal för företag utan eget systemstöd och PEPPOL för effektiv och säker kommunikation Övrigt: Ordlista logistik och FAQ på beast.se
BEAst Supply NeC – en standard för anläggningstransporter och maskintjänster
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Fakta om projektet för att ta fram den gemensamma standarden NeC 11 Förstudie 2011: visade ett manuellt och pappersbaserat arbetssätt som ”alla” ville förändra Etapp 1: standardisering, 2012 Etapp 2: vidareutveckling, spridning, piloter, Etapp 3: – Spridning till nya produktområden som betong och restavfall samt avfall, återvinning och miljöfrågor Arbetsgrupp: Cirka 20 företag i branschen, kunder och leverantörer, samt branschorganisationer Målgrupp: Bygg- och anläggningsentreprenörer, åkeriföretag samt leverantörer av material inom ballast, asfalt och betong
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Fyra grundbultar för effektivare anläggnings- transporter 12 Leveransplanering o Dela information tidigt med leverantörer o Löpande uppdatering e-kommunkation o Hela flödet system till system enligt standard Gemensamt språk o Artikelregister för olika produktområden Godsmottagning o Avisering o Matchning
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 13 Meddelanden som standardiserats i NeC Flödena varierar beroende på avtalsrelationer Vågsedel, tippsedel Faktura Avrop Bekräftelse BESTÄLLAREBESTÄLLARE LEVERANTÖRLEVERANTÖR Leveransplan Orderkvitto Avisering Ballast Betong Asfalt Tipp Åkeri Rest- produkt Svar leveransplan Svar orderkvitto
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Artikelnummer för NeC 14 Sveriges Åkeriföretag ansvarar för artikelregister för fordon, maskiner, tillbehör och tjänster SBMI, Sveriges Bergmaterialindustrier, har tagit fram en artikelstruktur för ballast och massor För återvinning gäller avfallskoder (lag), f.d. EWC-koder Maskinentreprenörerna har avböjt att medverka, deras sortiment finns i stället i SÅ:s register I NeC etapp 3 ska det tas fram artikelregister för betong och asfalt
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 15 Egna nummer internt, men standard externt ett gemensamt språk för hela branschen! Order- system Inköps- system Avrop Egna nummer internt Inköps- system Standardnummer NeC- modul Översätter till NeC och standard- nummer Översätter från NeC och standard- nummer K16032tEN Köparen använder sitt nummer internt 2.Vid avrop översätts det till standardnummer K16032tEN Leverantören översätter till sitt eget nummer i det egna systemet Resultat: ett gemensamt språk kan användas mot alla, men den egna miljön behöver inte ändras: Enklare, snabbare och säkrare Leverantören Många köpare
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Förhållande mellan Avrop – Order – Vågsedel – Orderkvitto. Ett exempel 16 Kunden avropar två fordon Avrop nr 123 Rad 1 Bil A Rad 2 Bil B Varje avropsrad skapar en order i åkeriets system. Minst en vågsedel per rad. Vågsedel 1 Vågsedel 2 Vågsedel 1 Vågsedel 2 Ett orderkvitto, t.ex. per dag eller vecka, projekt och fordon. Uppdaterar kundens avrop Orderkvitto 1 Bil A, projekt X, tisdag Avrop 123, rad 1 Vågsedel 1 Vågsedel 2 Extrakostnader Orderkvitto 2 Bil B, projekt X, tisdag Avrop 123, rad 2 Körda timmar Vågsedel 1 Vågsedel 2 Order nr xyz Order nr abc
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Identifiering av parter med GLN, Global Location Number, organisationsnummer och klartext 17 Nisses täkt i Nacka I vågsedeln anges täktens namn i klartext eller med GLN eller organisationsnr. Köpare och säljare (material eller tjänst) identifieras med GLN eller organisationsnr. GLN är en världsunik företagskod för att identifiera företag, enheter, platser etc. En del i nummerserien är för att identifiera egna enheter inom ett företag, t.ex. dotterbolag eller andra enheter.
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 18 Sammanfattning av fördelar för leverantörer av maskin- och åkeritjänster och material FördelKommentar Standardiserat arbetssätt Kunna hantera de flesta kunder på samma sätt Spara tidOrder och tilläggsorder automatiskt in i system Bättre kapacitets- utnyttjande Leveransplaner leder till bättre planering och översikt Jämnare beläggningMöjlighet att styra sina leveranser och sprida dem jämnare över dagen Spara ledtidMinskad väntetid på kross, tipp och byggprojekt Ökad kvalitetFärre fel pga digital kommunikation och systemstöd Mindre papperInga papper som körsedlar och vågsedlar e-fakturaSlipper pappersfaktura Bättre miljöMindre papper, effektivare och mer samordnade transporter
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 19 Sammanfattning av fördelar för beställare FördelKommentar Spara tidMindre administration, papper och manuell hantering vid bokning och mottagning av leverans Förenklad fakturahantering e-faktura kan matchas mot avrop och hela eller delar av hanteringen automatiseras Ökad kvalitetFärre fel pga digital kommunikation och systemstöd Bättre planeringProjekten blir uppdaterade om ankomst och förseningar EffektivitetHela processen blir effektivare för alla inblandade vilket driver kostnader ur systemet Bättre uppföljningMed information digitalt går det att få uppföljning och statistik på t.ex. kostnader, leveransprecision och miljö Bättre miljöMindre papper, effektivare och mer samordnade transporter Högre servicegradBättre tillgänglighet på efterfrågade resurser när leverantören får prognoser Standardiserade artikelnummer Säkerhet om att det inte sker missförstånd vid beställning
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Fakta om pilotprojekt i NeC etapp 2 under 2013 – Femton arbetsplatser inom Peab region Syd och Sthlm Sex åkeriföretag Alla piloterna inkluderade frakter, ballast och maskintjänster Artikelregister för ballast samt frakt- och maskintjänster användes delvis Fler piloter planeras för etapp 3
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard De viktigaste resultaten från pilotprojekten i NeC etapp 2 21 Standarden NeC har visat sig fungera i praktiken för både anläggningstransporter och maskintjänster Alla deltagare i piloter nöjda med utfallet och fortsätter med NeC Det var svårt att ändra arbetssätt och planera i förväg, men de som gjorde det fick mycket positiva utfall Det finns 5-6 standardsystem på marknaden med stöd för NeC Grunden för branschportal klar, när den lanseras kommer det att bli mycket enklare för inte minst branschens små aktörer
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Svar på enkäter från projektledare på de 6 företagen. Värdering enligt skala 1-4 där 4 är max 22 FrågaProjektledare Nöjda med utfallet?3,8 Kommer fortsätta med NeC?4,0 Fungerat att byta arbetssätt?3,2 Minskad körtid med NeC?4,0 Högre servicenivå?3,4 Bättre statistik?4,0
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Svar på enkäter från användare för de 15 piloterna. Värdering enligt skala 1-4 där 4 är max 23 FrågaAnvändare Nöjda med utfallet?3,7 Mer ordning och reda3,8 Mindre administration3,8 Färre fel i order3,7 Fakturorna mer korrekta3,7 Positivt att byta arbetssätt?3,7 Minskad körtid med NeC?3,8 Bättre statistik?4,0
BEAst Supply Material, systerstandard för varuförsörjning
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Byggprocessens aktörer i ett standardiserat digitalt flöde, från ritning till leverans
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard BEAst Supply och BEAst Label ger förutsättningar för en effektivare bygglogistik
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Raka vägen direkt till till leverans- och montageplatsen med BEAst Label
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard BEAst Label, standard kollietikett bygg i fyra versioner med olika användningsområden
Att komma igång
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Systemstöd för BEAst Supply NeC 30 Företag/systemMålgruppStatus LocusÅkerierStöd för delar av NeC. Med i piloter Hogia MobilastÅkerierStöd för delar av NeC. Med i piloter Evry, AlystraÅkerierStöd för delar av NeC. Första kund Triona, TracsÅkerierStöd för delar av NeC. Första kund PipeChainEntreprenörerStöd för alla medde- landen. Med i piloter Seba-Data, System Makadam TäkterStöd vågsedel, orderkvitto BEAst Portal Branschportal Främst små företag utan eget system Drift Q Alla meddelanden
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Stöd från BEAst 31 Rådgivning till medlemmar Validering att filer följer standard Checklista för start av e-projekt Mall för överenskommelse mellan kund och leverantör om NeC FAQ på BEAst.se Logistikutskott, arbetsgrupper etc BEAst Portal för alla utan eget systemstöd. Medlemmar har rabatt BEAst PEPPOL, accesspunkt till global kommunikations- plattform. Medlemmar har rabatt
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Översikt av funktioner, parter och flöden i BEAst Portal 32 Anläggning och maskin- tjänster Material- försörjning Manuell leverantör loggar in Leverantörer Kunder Egna interna system Integration Egna interna system Integration Integration med andra portaler, interna och externa Fakturering Manuell kund loggar in BEAst Portal Användningsområden: Planer, order, etikett, bokning, avisering, faktura Spedition, transport
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Om branschportalen 33 Innehåll: Portalen ska ha tre områden: o Anläggningstransporter och maskintjänster (NeC) o Varuförsörjning (BEAst Supply Material) o e-Faktura ersätter dagens fakturaportal (e-Build) Målgrupp: Hela branschen, framför allt mindre företag utan eget systemstöd Preliminär tidsplan: Etapp ett av logistikstöd Q Fakturadelen under våren och nuvarande fakturaportal läggs då ner
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Planer för gemensam portal 34 Ägs av BEAst på uppdrag av branschen Olika avgifter beroende på storlek av företag För manuella nyttjare kommer det att bli låga kostnader, i vissa fall helt fritt Manuell användare kan vända Avrop till Bekräftelse och vidare till Orderkvitto och Faktura med begränsat manuellt arbete
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 35 BEAst PEPPOL-tjänst kopplar samman användare via PEPPOLs inbyggda adressering Part Affärssystem Part Affärssystem Adressering (SMP) Accesspunkt (AP) Säker kommunikation Endast standard tillåtet Samtrafik Accesspunkt - AP BEAst PEPPOL-moln Part Affärssystem Part Affärssystem BEAst standarder - BEAst Supply Material - BEAst Supply NeC - BEAst Invoice S/FTP PEPPOL SML PEPPOL SMP PEPPOL SMP Andra PEPPOL-moln Adres- sering PEPPOL SMP AP Central DNS-tjänst för adressering och länkning Adressregister - SMP Adressregister - SMP Part Direkt åtkomliga för alla i BEAst moln Trafik
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 36 Traditionell affärskommunikation en anslutning till varje kund och leverantörer Företag Internt system och eller operatör Företag Internt system och eller operatör Part
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 37 Affärskommunikation via PEPPOL en enda anslutning = öppen mot alla andra anslutna Företag Internt system och eller operatör Företag Internt system och eller operatör PEPPOL Part Accesspunkt Part DNSDNS
Vad händer nu?
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard Detta händer inom de två områdena 39 BEAst Supply NeC etapp 3: o Nya områden, betong, asfalt, återvinning o Piloter på både det gamla och det nya o Spridning, delvis med stöd av PEPPOL och BEAst Portal o Uppföljning, t.ex. på miljöområdet BEAst Supply Material: o Piloter pågår och ska (förhoppningsvis) utökas o Komma i mål med kopplingen till projektering o Spridning, delvis med stöd av PEPPOL och BEAst Portal Maskinhyra utreds f.n. om att eventuellt bli ett ”tredje ben”
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 40 Kontakt med BEAst Webbplats Se under Projekt och Standarder där standarden kan laddas ned Peter vd