Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Småbolagens export till tillväxtmarknader
Advertisements

VAD ÄR ETT ROLLSPEL?. TRÄNA DINA FÖRMÅGOR ATT…   problematisera utrikespolitiska frågor   förstå bakgrunden till olika ställningstaganden utifrån.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Människorna i världen Var bor det flest människor?
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Turismens historia kapitel 2.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Imperialism.
Knowledge at work Danske Invest. 2 Knowledge at work 2 Danske Invest Ett av Europas första fondbolag Dotterbolag till Danske Bank Ca 250 fonder 50 mdr.
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
Makt och Demokrati.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
Världshandeln på 1700-talet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Orsaker, viktiga händelser & konsekvenser
Geografi – Produktion, handel och transporter
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Demografi - Befolkningsutveckling
Vår orättvisa värld SO årskurs 6.
Sveriges exportstrategi
Västra Europa.
Industriella Revolutionen
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, enheten för Kulturgeografi Handelshögskolan, Göteborgs.
Demografi – läran om befolkning Platsen – naturgivna förutsättningar, ekonomisk utveckling, levnadsstandard, tillgång till mat och vatten, hälsovillkor.
Miljoner ton Produktion Export Inhemska leveranser Papper produktion och leveranser 2009.
Eskilstuna i siffror Befolkningen efter bakgrund Födda i ett annat land (23%) Födda i Sverige med 2 utrikes födda föräldrar (8%)
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Så går det för skogsindustrin Mars ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000-mars 2013 Källa: Sveriges Riksbank och Skogsindustrierna.
Lunds Tekniska Högskola | Internationella avdelningen LTH | Studera Utomlands Andrea Tarlé Borgström - INTERNATIONELLA AVDELNINGEN, LTH.
Världens skogar: 4 miljarder hektar 2010 Afrika 17% 674 milj ha Asien 15% 593 milj ha Oceanien 5% 191 milj ha Europa 25% 1005 milj ha (inkl Ryssland) Nord-
Världens ledande exportörer av massa, papper och sågade trävaror 2008 Källa; Skogsindustrierna, CEPI, PPI, FAO, Nationella Föreningar.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
Så går det för skogsindustrin Fortsatt investeringsboom i skogsindustrin.
Krig, folkmord, massförstörelsevapen
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Transportmedel vid export 2013
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Till konferensen ”Nyttan av deltagande i EU:s ramprogram”
ISS-koncernen idag En av världens 5 största privata arbetsgivare och med drygt medarbetare i ett 53 länder Sammantaget över Business-to-Business-kunder.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Västra Europa Kommer du ihåg några av de länder som ligger i västra Europa? Slå upp sidan i Atlasen.
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Geografi Henrik Carlsson.
Västra Europa Kommer du ihåg några av de länder som ligger i västra Europa? Slå upp sidan i Atlasen.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Produktion, handel och transport
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
Viktiga begrepp.
Transport & handel.
Produktion och export av sågade barrträvaror
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Papper Produktion och leveranser
Presentationens avskrift:

Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Transportinfrastruktur + transportnoder inom EU Motorvägar Järnvägar Kanaler Oceanhamnar Containerhamnar Flygplatser

Motorvägar, järnvägar och kanaler inom EU27, 1970–2008 (mil)

Godstransporter EU27, 1995–2008 fördelat på transportslag (1000 miljoner tonkm)

Andel av godstransporterna inom EU25, fördelat på land och transportslag 2007 (%). Transportslag2007 (procent) Väg: Tyskland Frankrike Italien Storbritannien Spanien Totalt 18 11½ ,5 62 Järnväg: Tyskland Polen Frankrike Storbritannien Italien Sverige Totalt 25 12,5 9 5,5 5 62½ Vatten – inland: Tyskland Holland Frankrike Belgien Totalt

Persontransporter EU27, 1995–2008 fördelat på transportslag (1000 miljoner passagerarkm)

Återigen Ökade volymer + Längre avstånd = Ökad energiåtgång och utsläpp

Lastat/avlastat gods i EU27 40 största oceanhamnar 1970–2007 (miljoner ton)

Containrar 1990–2006, fördelat på EUs 40 största containerhamnar, Hong Kong och Singapore (miljoner ton)

Godsflygplatser EU25, 2000–2008 (miljoner ton) Flygplats Frankfurt (Main, Hahn) London (Heathrow, Stanstead, Gatwick, Luton) Amsterdam (Schiphol) Paris (C. De Gaulle, Orly, Vatry) Bryssel Köln/Bonn Luxemburg Milano Madrid Köpenhamn Liege Nottingham München Totalt 40 största Ökning 2000– %

40 största oceanhamnarna EU27 år 2008

40 största containerhamnarna EU27 år 2008

55 största godsflygplatserna EU25 år 2005

Godsflygplatser med över ton EU27 år 2008

Passagerarflygplatser >10 miljoner passagerare EU27 år 2008

3 oceanhamnar, 3 containerhamnar, 4 godsflygplatser, 3 passagerarflygplatserna EU25 år 2008

6 oceanhamnar, 6 containerhamnar, 7 godsflygplatser, 6 passagerarflygplatserna EU25 år 2008

Ocean- och containerhamnar och godsflygplatser i Västeuropa 2008 Oceanhamnar EU: 40 V-Europa: 20 Containerhamnar EU: 40 V-Europa: 13 Godsflygplatser EU: 40 V-Europa: 23

Huvudhamnar (vid hav) inom EU (miljoner ton lastat/avlastat gods)

Koncentration av gods-/passagerartransporter EU 2000 & 2008 (%) Hamnar - Gods: 3 största 6 största - Container: 3 största 6 största Flygplatser - Gods: 4 största* 7 största - Passagerare: 4 största 6 största

Samtidigt skillnader: antalet hamnar som krävs för att hantera 80% av gods via sjöfart

Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 1975

Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 1994

Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 2005

Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 2009

Yantian containerhamn, Pear River Delta, Kina.

Lokalisering av världens 50 största containerhamnar 2009

Lokalisering av 50 största containerhamnarna i Asien och andel av världshandeln* 2006, fördelat på regioner och länder. Region/landAntalAndel % Östasien - Kina - Japan - Sydkorea - Taiwan Sydöstasien - Malaysia - Indonesien - Thailand - Singapore - Filippinerna - Vietnam Sydasien53.0 Mellanöstern86.8

20 största containerhamnarna i Afrika, 2004

Lokalisering av världens 10 största godsflygplatser 2007 (ton)

Koncentration av industriproduktion till viktiga länkar + noder: fallet exportzoner (EPZ) Länder med EPZs Antal EPZs (el. liknande) Malaysia213 Vietnam191 Kina162 Filippinerna50 Singapore42 Thailand33 Taiwan5 Sysselsatta (miljoner)n.a.n.a Kinan.a.n.a Andra (med tillg. data)

Historisk lokalisering av godsdistribution USA: stora industriområden

Nutida lokalisering av godsdistribution USA: regionalt till globalt

Historisk lokalisering av industriell produktion i Västeuopa.

Attraktiv lokalisering av distributionscentraler i Europa idag.

Europas mest attraktiva DC lokaliseringar 2006 (av 300 DCs)

Produktionskapaciteten – Fortsatt geografisk koncentration, mindre nationellt (har redan gjorts), mest Europeisk och Global nivå. – Studie 1993 uppmärksammades främst koncentrationen på nationell nivå. Lokalisering tillverkningsindustri – Främst i Östeuropa. Lagerverksamheten – Koncentreras i än högre grad än produktionen (följer en över 30 år lång trend). – Koncentrationen sker främst på Europeisk nivå, mycket mindre på nationell nivå. Leveranser – Till fabrik inom landet minskar, ökar från EU-området (11%) främst Östeuropa (21%) och Östasien (14 %). Trender europeisk supply-chain: faktorer som påverkar val av DC

Kriterier vid lokalisering av centrallager med distribution av konsumentprodukter i Sverige 2009 (Intelligent Logistik) 1.Geografiskt läge (i förhållande till befolkningen, d.v.s. marknader) 2.Volymen av befintliga och tilltänkta logistikytor senaste 5 åren 3.Allsidighet och tillgänglighet i logistisk infrastruktur 4.Utbud av logistikservice, relevant akademisk utbildning, tillgång på arbetskraft 5.Samarbetsklimat och nätverk inom regionen 6.Pris och tillgång på mark

Förändringar i logistik och distribution i ett svenskt perspektiv: infrastrukturinvesteringar, flaskhalsar, handel/transporter Storabält bron (järnväg och väg). Öresundsbron (järnväg och väg). Hallandsåsen och Västkustbanan (järnväg). Fehmarnbält bron (järnväg och väg). Europabanan (järnväg) och Götalandsbanan (järnväg). Höghastighetsutredningen (järnväg/passagerare). Strategiska noder ([torr]hamnar, kombi-/dist.centraler, centrallager).