Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet
Transportinfrastruktur + transportnoder inom EU Motorvägar Järnvägar Kanaler Oceanhamnar Containerhamnar Flygplatser
Motorvägar, järnvägar och kanaler inom EU27, 1970–2008 (mil)
Godstransporter EU27, 1995–2008 fördelat på transportslag (1000 miljoner tonkm)
Andel av godstransporterna inom EU25, fördelat på land och transportslag 2007 (%). Transportslag2007 (procent) Väg: Tyskland Frankrike Italien Storbritannien Spanien Totalt 18 11½ ,5 62 Järnväg: Tyskland Polen Frankrike Storbritannien Italien Sverige Totalt 25 12,5 9 5,5 5 62½ Vatten – inland: Tyskland Holland Frankrike Belgien Totalt
Persontransporter EU27, 1995–2008 fördelat på transportslag (1000 miljoner passagerarkm)
Återigen Ökade volymer + Längre avstånd = Ökad energiåtgång och utsläpp
Lastat/avlastat gods i EU27 40 största oceanhamnar 1970–2007 (miljoner ton)
Containrar 1990–2006, fördelat på EUs 40 största containerhamnar, Hong Kong och Singapore (miljoner ton)
Godsflygplatser EU25, 2000–2008 (miljoner ton) Flygplats Frankfurt (Main, Hahn) London (Heathrow, Stanstead, Gatwick, Luton) Amsterdam (Schiphol) Paris (C. De Gaulle, Orly, Vatry) Bryssel Köln/Bonn Luxemburg Milano Madrid Köpenhamn Liege Nottingham München Totalt 40 största Ökning 2000– %
40 största oceanhamnarna EU27 år 2008
40 största containerhamnarna EU27 år 2008
55 största godsflygplatserna EU25 år 2005
Godsflygplatser med över ton EU27 år 2008
Passagerarflygplatser >10 miljoner passagerare EU27 år 2008
3 oceanhamnar, 3 containerhamnar, 4 godsflygplatser, 3 passagerarflygplatserna EU25 år 2008
6 oceanhamnar, 6 containerhamnar, 7 godsflygplatser, 6 passagerarflygplatserna EU25 år 2008
Ocean- och containerhamnar och godsflygplatser i Västeuropa 2008 Oceanhamnar EU: 40 V-Europa: 20 Containerhamnar EU: 40 V-Europa: 13 Godsflygplatser EU: 40 V-Europa: 23
Huvudhamnar (vid hav) inom EU (miljoner ton lastat/avlastat gods)
Koncentration av gods-/passagerartransporter EU 2000 & 2008 (%) Hamnar - Gods: 3 största 6 största - Container: 3 största 6 största Flygplatser - Gods: 4 största* 7 största - Passagerare: 4 största 6 största
Samtidigt skillnader: antalet hamnar som krävs för att hantera 80% av gods via sjöfart
Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 1975
Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 1994
Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 2005
Lokalisering av världens 20 största containerhamnar 2009
Yantian containerhamn, Pear River Delta, Kina.
Lokalisering av världens 50 största containerhamnar 2009
Lokalisering av 50 största containerhamnarna i Asien och andel av världshandeln* 2006, fördelat på regioner och länder. Region/landAntalAndel % Östasien - Kina - Japan - Sydkorea - Taiwan Sydöstasien - Malaysia - Indonesien - Thailand - Singapore - Filippinerna - Vietnam Sydasien53.0 Mellanöstern86.8
20 största containerhamnarna i Afrika, 2004
Lokalisering av världens 10 största godsflygplatser 2007 (ton)
Koncentration av industriproduktion till viktiga länkar + noder: fallet exportzoner (EPZ) Länder med EPZs Antal EPZs (el. liknande) Malaysia213 Vietnam191 Kina162 Filippinerna50 Singapore42 Thailand33 Taiwan5 Sysselsatta (miljoner)n.a.n.a Kinan.a.n.a Andra (med tillg. data)
Historisk lokalisering av godsdistribution USA: stora industriområden
Nutida lokalisering av godsdistribution USA: regionalt till globalt
Historisk lokalisering av industriell produktion i Västeuopa.
Attraktiv lokalisering av distributionscentraler i Europa idag.
Europas mest attraktiva DC lokaliseringar 2006 (av 300 DCs)
Produktionskapaciteten – Fortsatt geografisk koncentration, mindre nationellt (har redan gjorts), mest Europeisk och Global nivå. – Studie 1993 uppmärksammades främst koncentrationen på nationell nivå. Lokalisering tillverkningsindustri – Främst i Östeuropa. Lagerverksamheten – Koncentreras i än högre grad än produktionen (följer en över 30 år lång trend). – Koncentrationen sker främst på Europeisk nivå, mycket mindre på nationell nivå. Leveranser – Till fabrik inom landet minskar, ökar från EU-området (11%) främst Östeuropa (21%) och Östasien (14 %). Trender europeisk supply-chain: faktorer som påverkar val av DC
Kriterier vid lokalisering av centrallager med distribution av konsumentprodukter i Sverige 2009 (Intelligent Logistik) 1.Geografiskt läge (i förhållande till befolkningen, d.v.s. marknader) 2.Volymen av befintliga och tilltänkta logistikytor senaste 5 åren 3.Allsidighet och tillgänglighet i logistisk infrastruktur 4.Utbud av logistikservice, relevant akademisk utbildning, tillgång på arbetskraft 5.Samarbetsklimat och nätverk inom regionen 6.Pris och tillgång på mark
Förändringar i logistik och distribution i ett svenskt perspektiv: infrastrukturinvesteringar, flaskhalsar, handel/transporter Storabält bron (järnväg och väg). Öresundsbron (järnväg och väg). Hallandsåsen och Västkustbanan (järnväg). Fehmarnbält bron (järnväg och väg). Europabanan (järnväg) och Götalandsbanan (järnväg). Höghastighetsutredningen (järnväg/passagerare). Strategiska noder ([torr]hamnar, kombi-/dist.centraler, centrallager).