SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Muntliga nationella prov i svenska
Advertisements

VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Svenska p Svenska p.
Mall för alignmentmatris
TEMA Hugget i sten.
Litteratur.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Betyg och bedömning Alla ska nå målen. Nytt betygsystem Betyg från år 6 A – F Lärare måste ha behörighet i ämnet de ska sätta betyg i. Blockbetyg i so.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Bomullsodling och dess konsekvenser Mekaniserad bomullsodling Förgiftat vatten.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Välkommen till svenska 1
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Historiskt Källmaterial
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Jag är ingen talare men…
Konsten att läsa skönlitteratur
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Argumenterande text.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Gymnasiearbete 100 p.
Att diskutera och argumentera!
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Det digitala provet i svenska som andraspråk
Källkritik & Informationssökning
Riksrevisionen Årlig Revision
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Källkritik.
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Källkritik Historia.
Att anlita hjälp för sitt manus
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Min läsportfolie.
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Kommunikations-färdigheter
Källkritik och historiska källor
Undersökningsperiod: >
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?
Gymnasiearbete 100 p.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Presentationens avskrift:

SVENSKA 1

UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag

MUNTLIG FRAMSTÄLLNING  Grunderna i den retoriska arbetsprocessen – hur man bygger upp ett tal  Användning av presentationstekniska hjälpmedel – Power Point, Prezi  Lyssna och ge respons

SKRIFTLIG FRAMSTÄLLNING  Olika typer av texter  Språkriktighet  Citat och referatteknik  Argumenterande text  Sammanställning  Rapport

LITTERATUR/FILM  Litteratur/film  Läsa skönlitteratur från olika tider och av både kvinnor och män  Titta på centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag för olika tider genrer etc. i t ex skönlitteratur, film och drama  Filmanalys

KÄLLKRITIK  Hur kan man veta att information från olika källor är trovärdig och går att lita på?