ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Advertisements

Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barn och stress.
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Mina livsriktningar RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta.
Verksam i primärvården i Östergötland
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
GOIF A och U lag 2010/2011.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Barnkonventionen.
Träff 11 Välkomna!.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Föräldramöte FBC F
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Tips för bättre kommunikation
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Kurstillfälle Att leva livet fullt ut
Presentationens avskrift:

ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 Deltagare och kursledare

Träff 1 – Om att leva livet fullt ut – Vad ska mitt liv handla om? OMVÄG 3

4 Träff 1 - Översikt ➻ Presentation och dagordning ➻ Kim 20 år ➻ Kim på livslinjen ➻ Bip Boink – en koncentrationsövning Paus ➻ De fem djuren ➻ Livskompassen ➻ Gå på 90-årskalas ➻ Öva mellan träffarna

5 Riktlinjer för deltagare ➻ En person i taget talar. Lyssna på varandra. ➻ Alla övningar är frivilliga, och du kan avbryta en övning när som helst. Du är expert på dig själv och vet bäst. ➻ Uppmärksamma det som funkar. Ge gärna beröm och undvik att säga elaka saker. ➻ Respektera varandras idéer och synpunkter. ➻ Låt mobilen vara avstängd (ljudlös om du måste bli nådd). ➻ Tystnadslöfte. Är alla med på det här?

6 Presentation Intervjua varandra lite kort, fråga om: ➻ Vilken superhjälte skulle din granne vara? ➻ Vad vill din granne få ut av kursen? ➻ Vilka hinder skulle kunna dyka upp på vägen för att din granne inte ska få ut det hon/han vill?

Kim, 20 år ➻ Kim kommer att vara med oss under gruppträffarna. ➻ Kim kan vara en kille eller tjej, ni får välja. ➻ Det har hänt saker som bidragit till att Kim inte gått ut skolan med fullständiga betyg och att Kim dricker så mycket att det blir problem. ➻ Vi ska få lära känna Kim på ett lite annorlunda sätt. 7

Vilja ha mer av Det viktiga livet Undvikande/ vilja bli av med Händelse: Föräldrarna skiljer sig Händelse: Blir dumpad Blir less, skaffar vital relation Sorg! Ångest! Osäkerhet! Ilska! Sorg! Ångest! Osäkerhet! Ilska! Känslor: Vad jag gör: Dövar känslor med alkohol Vad jag gör: Jagar tillfälliga relationer 8

Kim, 20 år ➻ Kan ni komma på andra strategier för att förhålla till sånt som antingen är jobbigt eller härligt? 9

Bip Boink ➻ Vi måste vara koncentrerade. ➻ Vi ställer oss i en ring. ➻ Skicka runt Bip till grannen. ➻ Vänd med Boink. ➻ Vi börjar med en testrunda. ➻ Efter det åker man ut när man missar. ➻ Vad fick du för tankar under övningen? 10

11 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. De fem djuren – En Qi Gong övning 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort. 2. Björnen – fäll överkroppen, luta framåt, häng ner med huvudet. 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner. 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå. 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna, ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

hemska minnen SJÄLV TVIVEL ORO osäkerhet De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet - Din Livskompass VÄRDERAD RIKTNING 12

13 Mål och mening i vår färd …

Veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll,

15 Livskompassen

Tips för områden i din Livskompass 16 Vilka är de coola viktiga sakerna för dig? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning.

Relationer - tips för området Relationer i din Livskompass 17 Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen. Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son/dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa rela- tioner om du vore ditt perfekta jag. Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskaps- förhållande.

Fritid - tips för området Fritid i din Livskompass 18 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Fritid kan t ex innehålla: Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter. Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll? Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

Arbete/Utbildning - tips för området Arbete/Utbildning i din Livskompass 19 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Arbete/utbildning kan t ex innehålla: Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut? Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

Hälsa - tips för området Hälsa i din Livskompass 20 Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Hälsa kan t ex innehålla: Sömn, rökning, motion och mat: Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

21

RELATIONER Nära Relationer * Älskande partner * Frihet/utveckling * Närhet tillsammans * Roligt tillsammans Familjerelationer * Rak och ärlig kommunikation * Skapa trygghet * Sammanhållning Vänner/socialt liv * Kontakt, stöd, förtroende * Roligt tillsammans 22 Livskompassen Fritidsaktiviteter * Umgås med vänner * Vara i naturen * Variera mig * Slappa * Party, resa Egen tid, andlighet * Medveten närvaro * Bo där jag trivs * Leva fullt ut, bada Samhällsengagemang * Skapa en bättre värld * Vänliga gester * Tycka till om saker ARBETE/UTBILDNING Arbete * Förändra världen * Välbetalt, stimulerande * Kul arbetskompisar, resor * Hela tiden lära mer * Resor, undervisa Utbildning * Lära mer hela tiden * Bli visare och mer älskande * Ha kul med klasskompisarna HÄLSA * Bra och varierad mat * Tillräckligt med sömn * Regelbunden träning * Regelbunden närhet * Regelbunden beröring * Hålla mig ren och fräsch

23 90 år!!!

CD-skiva med sex övningar 24 Varför medveten närvaro?

Vad är medveten närvaro? (Mindfulness på engelska) Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet och utan att värdera eller döma. – JON KABAT-ZINN 25

26 - Är vi inte framme snart?

27 Medveten närvaro

28 Regelbunden övning har enligt forskning flera positiva effekter, bland annat; ➻ Minskar stress ➻ Kan förebygga depression eller återfall i depression ➻ Sänker nivåer av ångest och stress, förbättrar generell psykisk hälsa, tänkande och ger större psykologisk flexibilitet ➻ Ökar kroppens immunförsvar och förmåga att självläka ➻ Förbättrar sömnen ➻ Man klarar smärta bättre ➻ Man blir smartare ➻ Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare perspektiv till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem och själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva.

29 ”Vad ska vi göra nu då?” När vi inte är här och nu i ögonblicket (medvetet närvarande) så blir vi begränsade och missar ofta uppenbara saker. TRASIG

30 Vad har vi undersökt idag? Summering

31 Att arbeta med till nästa träff – Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätt lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro. 2. Ta steg i min livsriktning. 3. Fortsätt arbeta med Livskompassen. 4. Ta hand om min kropp.

Planering av att öva mellan träffarna 40

33www.livskompass.se Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 1a. CD Medveten närvaro

34www.livskompass.se 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från matsalen När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

35www.livskompass.se 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra?

36www.livskompass.se Vad?När?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 2. Ta steg i min livsriktning

3. Min Livskompass - Fortsätt fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

38www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 4. Ta hand om min kropp

Veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll,

Lycka till !!!

➻ Låt en person tala åt gången. ➻ Alla övningar är frivilliga, och du kan avbryta en övning när som helst. Du är expert på dig själv och vet bäst. ➻ Uppmärksamma det som du och de andra i gruppen gör bra. Ge varandra positiva kommentarer och beröm. ➻ Lyssna på varandra. Undvik otrevliga kommentarer. ➻ Respektera varandras idéer och synpunkter. Var uppmuntrande och stödjande. Riktlinjer för deltagande i ”ACT – Att leva livet fullt ut” 41

➻ Låt mobilen vara avstängd. Använd ljudlös signal om du måste bli nådd. ➻ Tystnadslöfte. Personliga saker om andra deltagare stannar i gruppen. Man berättar inte ens för andra vilka personer som går den här kursen. ➻ Gruppledaren informeras om sen ankomst eller hinder att delta på träffen i så god tid som möjligt. Namnteckning: _____________________________________________ Riktlinjer för deltagande - fortsättning 42

Livskompassen

RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning