Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Puls Pulsträning. Disposition Vad är puls? Olika puls begrepp Hur/vad påverkas puls Påverkande faktorer Fler faktorer Puls indelad i zoner Borg RPE skala.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Puls Pulsträning. Disposition Vad är puls? Olika puls begrepp Hur/vad påverkas puls Påverkande faktorer Fler faktorer Puls indelad i zoner Borg RPE skala."— Presentationens avskrift:

1 Puls Pulsträning

2 Disposition Vad är puls? Olika puls begrepp Hur/vad påverkas puls Påverkande faktorer Fler faktorer Puls indelad i zoner Borg RPE skala En annan indelning? Träning baserad på puls RAST Coaching i olika zoner? Varför träna i olika zoner? Periodisering – träningsupplägg Bränsle vid olika ansträngning Frågor?

3 Vad är puls? Hjärtats slag per minut Mått på träningens intensitet Hur ofta hjärtat måste slå för att tillgodose kroppens metabolism

4 Olika Puls Begrepp Vilopuls Max puls Man: 220-ålder Kvinna22-ålder Återhämtningspuls Avslut-1 min = Låg = Bra = Vältränad 50 + = Mycket vältränad

5 Hur/vad påverkas puls Genetik Ålder Kön DNA Stress Centralstimulerande medel Kaffe Nikotin Alkohol Fysiska faktorer Fysisk status Teknik Aktivering av kropp Gravitation Sympastiska NS Parasympatiska NS

6 Fler faktorer Kroppstemperatur Gravitation Position Värme Luftfuktighet Höjd Vätskebalans Emotioner Sjukdom Medicin – droger (kadens/tempo)

7 Puls indelad i zoner PulsKänslaTräningseffekt 50-60% av max Mycket lättHälsoeffekter, minskad stress, ökat välbefinnandet % av max Lätt, ”uppvärmning, snack-tempo”Förbättrad ämnesomsättning. ”Distanstempo” 70-80% av max Något ansträngtTräning av hjärt-lugnsystemet, Förbättrad kondition % av max Ansträngt, ”korta-meningar”Prestationsträning, Syreupptagningsförmåga, Tröskelpuls % av max Mycket ansträngtMax-prestationsträning Tröskelträning

8 SkattningKänslaHR 6Extremt lätt 7 45% av max 8Extremt lätt 9Mycket lätt55% av max 10Mycket lätt 11Lätt65% av max 12Lätt 13Ganska ansträngande 14Ganska ansträngande75% av max 15Ansträngande 16Ansträngande85% av max 17Mycket ansträngande 18Mycket ansträngande92% av max 19Extremt ansträngande 20Maximalt ansträngande95-100% av max

9 En annan indelning? HR ZonRPE ZonFunktionSyfteDuration 11-2Aktiv återhämtningÅterhämtning- 23-4Aerob tröskelBygga aerob uthållighet< 12 timmar 35TempoUtmana aeroba systemet< 8 timmar 46-7Sub laktat tröskelFörbättra LT för långdistans< 3 timmar 5a8Laktat tröskelFörbättra LT< 1 timme 5b9Aerob kapacitetUtmana aeroba systemet< 20 minuter 5c10Anaerob kapacitetUtmana anaeroba systemet< 2 minuter Joe Friel

10 Träning baserad på puls Vad säger pulsen om ansträng?

11 Rast

12 Coaching i olika zoner? Hur skulle ni coacha olika zoner? 50-60% av max – Borg RPE % av max – Borg RPE % av max – Borg RPE % av max – Borg RPE % av max – Borg RPE % av max – Borg RPE 19-20

13 Varför träna i olika zoner? Varför variera träningen? Vad behöver våra medlemmar? Kom-igång Motionär Elit-motionär Elit

14 Periodisering - träningsupplägg En ”termin” - olika faser av träning? 1 - Grundträning 2 - Massträning 3 - Peak 4 - Race Hur lägger ni upp era klasser?

15 Bränsle vid olika ansträngning Vad kommer vår energi ifrån vid olika arbetsbelastningar?

16 Frågor?


Ladda ner ppt "Puls Pulsträning. Disposition Vad är puls? Olika puls begrepp Hur/vad påverkas puls Påverkande faktorer Fler faktorer Puls indelad i zoner Borg RPE skala."

Liknande presentationer


Google-annonser