Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Vad är träningslära? Tränings- lära Praktik/erfarenhets- baserad kunskap Teori/forsknings- baserad kunskap Specifik idrotts- kunskap Allmän tränings-

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Vad är träningslära? Tränings- lära Praktik/erfarenhets- baserad kunskap Teori/forsknings- baserad kunskap Specifik idrotts- kunskap Allmän tränings-"— Presentationens avskrift:

1 1 Vad är träningslära? Tränings- lära Praktik/erfarenhets- baserad kunskap Teori/forsknings- baserad kunskap Specifik idrotts- kunskap Allmän tränings- kunskap Prestationens delar Prestationens helhet Idrottaren Idrotten

2 TRÄNA VILA ÄTA Träningslära Prestationstriangeln

3 3 Progress ion Träningens nedbrytning - träningstillstånd - aktiviteten - intensiteten - mängden Återhämtningens uppbyggnad - vila - sömn - kost och vätska

4 Kroppens delar och funktioner Skelett och leder Muskler Cirkulationssystemet (Nervsystemet) 4

5 5 Skelettet - ca15 % av kroppsvikten - över 200 ben Skelettet och lederna Leder och fogar - olika uppbyggnad - olika rörelser

6 6 Musklerna Kraft Uthållighet % av kroppsvikten - ca 660 st.

7 7 Muskelaktioner

8 Syretransporten 8 - Luftvägar - Lungor - Blod - Hjärta - Blodkärl - Muskler

9 Central aerob kapacitet Ett vältränat hjärta kan pumpa ut ca 40 liter blod/minut. Det motsvarar att tömma 120 läskedrycksflaskor!! Ett organ att vara rädd om…

10 Att tänka på! Uppvärmning: - En bra uppvärmning är både skadeförebyggande och Prestationshöjande. Bör pågå ca 15 min och stegras successivt Prestationshöjande. Bör pågå ca 15 min och stegras successivtNedvarvning: - En bra nedvarvning gör att kroppen återhämtar sig snabbare. Bör pågå ca 5-15 min och successivt trappas ned Bör pågå ca 5-15 min och successivt trappas nedRörlighet: - Förbereder muskel- och senspolar inför prestation. Bör ingå i uppvärmningsprogrammet Bör ingå i uppvärmningsprogrammetStretching: - Kan förebygga skador, förbättra koordination och öka styrkan. Utförs när musklerna är riktigt varma, gärna i slutet av träningen Utförs när musklerna är riktigt varma, gärna i slutet av träningenKoordinationsträning: - Ett bättre samspel mellan nerv- och muskelsystemet - Lättare att lära sig nya moment/tekniker samt förebygga skador


Ladda ner ppt "1 Vad är träningslära? Tränings- lära Praktik/erfarenhets- baserad kunskap Teori/forsknings- baserad kunskap Specifik idrotts- kunskap Allmän tränings-"

Liknande presentationer


Google-annonser