Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Miniföreläsning om studieteknik Britt Klintenberg språkhandledare Humanisten 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Miniföreläsning om studieteknik Britt Klintenberg språkhandledare Humanisten 1."— Presentationens avskrift:

1 Miniföreläsning om studieteknik Britt Klintenberg språkhandledare Humanisten 1

2 Vad är språkhandledning? Akademiskt skrivande Muntliga presentationer Studieteknik engelska eller svenska 2

3 För vem? Alla studenter på fakulteten är välkomna Grund- till doktorandnivå Enskilt eller i små grupper Helt frivilligt, anonymt, gratis En gång eller kontinuerligt under studietiden 3

4 Hur? Individuell språkhandledning Öppna föreläsningar Språklab 4

5 Öppna föreläsningar Tid: Torsdagar – Lokal: C363 4 okt. Oral Presentation 11 okt. Academic Writing 18 okt. Studieteknik 25 okt.Akademiskt skrivande I 1 nov.Akademiskt skrivande II 5

6 Information och kontakt /student /sprakhandledning /humanistiska_fakulteten 6

7 Om skillnaden mellan att gå på högskolan och gymnasiet Mer text att läsa och färre lektioner Mer planering och eget ansvar Lätt att känna sig anonym Särskilda krav på hur man ska lösa uppgiften Du ska vara kritisk och självständig Kom ihåg: - Du är inte ensam – försök hitta en studiegrupp! - Du har ett bagage med dig från gymnasiet som du kan använda ( Wilhelmsson Studiepraktikan, 2007) 7

8 studieteknik inlärningsstil minnet Studiemiljö planering lässtrategier repetition anteckningar 8

9 Studieteknik Hitta din egen stil! Skapa nya vanor! 9

10 Många 1000 sidor text 10

11 Lästekniker Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning 11

12 Skönlitteratur – deckare/romaner - Läser från början till slut. Facklitteratur - Läser kanske slutet först, kollar innehållsförteckningens rubriker, letar efter sammanfattningar, kollar bilder och tabeller. Olika sorters böcker Olika sätt att läsa 12

13 Facklitteratur 1. Översiktsläsning först Skapar förförståelse genväg till förståelse 2. Intensivläsning 13

14 Föreläsning - Seminarium Var alltid förberedd genom att ha läst innan. 14

15 Snabb översiktFördjupad översiktFöreläsning Intensivläsning med repetition anteckna/ fråga/ prata med kompisar anteckna/ återberätta/ svara på frågor 15 min, läs baksida, innehållsförteckning, rubriker, bilder 30 min, Läs sammanfattningar, Läs första och sista meningen i varje stycke, instuderingsfrågor 15

16 Lästekniker: intensivläsning Syfte: läsning som ger djupförståelse och detaljkännedom om texten Förbered läsningen: - Sammanfatta det du läste tidigare innan du börjar läsa Bestäm hur lång tid du ska arbeta. Läs min och ta sedan en kort paus. Om du tappar fokus: pausa! 16

17 Var aktiv under läsningen Ställ frågor till texten. Sammanfatta: Vad vet jag, vad vill jag veta? Diskutera det du läst med andra. Anteckna -både vad som är viktigt i texten men också vad du kommer att tänka på. Omformulera 17

18 Koncentration minuter lämpligt pass Byt miljö mellan passen Låt hjärnan vila 18

19 Praktisk planering Antal sidor text – antal dagar Skriv i kalendern vilka tider du ska plugga/ vad du ska plugga på Planera in repetition Bestäm tid med kompisar för repetition Planera in ledig tid/ belöningar Se dina studier som ett jobb ” Jag kan inte då, jag jobbar ” 19

20 Arbetsplats ? Läsesalar på bibliotek Hemma i lugn och ro Störande moment? 20

21 Litteraturen Låna Köpa nytt Köpa begagnat Köpa nytt – sälja nästa år Skaffa böckerna i tid! 21

22 Hur mycket minns man? Hör 20% Hör och ser 50% Hör, ser och gör70% Undervisar andra om90% 22

23 Repetera - arbeta mindre Repetera innan du glömt 70-90% av förmågan att återge information har gått förlorad efter 24 timmar Inom en timme Inom ett dygn Inom en vecka Inom en månad 23

24 Hur repetera? Efter föreläsning. - Prata med nån direkt efter / Kolla på anteckningarna Innan du lägger ifrån dig boken. - Kolla rubriker och berätta vad det handlade om/ Sammanfatta för en tänkt lyssnare - Summera: Vad vet jag, Vad är jag osäker på, vad vill jag fråga om 24

25 Ytinriktning djupinriktning Memorerar Upprepar som det stod i texten Håller sig inom ämnet, kursen, lärare 25

26 Djupinriktning ytinriktning Försöker förstå Bearbetar stoffet för att passa in det i redan existerande kunskap Ser kopplingar till andra områden/Jämför Värderar 26

27 Varför anteckna? Får syn på dina och andras tankar Lär dig när du strukturerar/sorterar/väljer ut Omformulering egen kunskap Hjälper minnet Något att repetera utifrån Underlag för hemtentor 27

28 Mind-map Använder fler sinnen (färg, form, bild) Bilder ger starkare signal in (minns bättre) Överblick direkt Ser strukturen 28

29 Anteckningar – praktiska tips Datera anteckningarna Numrera sidorna Sätt rubrik Skriv nyckelord Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Om bok: Skriv kapitel- och sidnummer Jämför anteckningarna med en kamrat. 29

30 Planera gärna in Torsdagar i C363 4 okt. Oral Presentation 11 okt. Academic Writing 18 okt. Studieteknik 25 okt.Akademiskt skrivande I 1 nov.Akademiskt skrivande II Välkomna! 30

31 Källor/ Bra litteratur Lyckas lära (Högskolor och universitet) av John M Steinberg Skriva för att lära av Olga Dysthe/ Torlaug Lokensgard Hoel Studieteknik av Sandra Torres/Jan Trost Studieteknik för universitet och högskola av Mattias Kellqvist/Mats Eneroth Studiepraktikan: Om att läsa och skriva i högre utbildningar av Elisabet Wilhelmsson Youtube- föreläsning av Ingmar Andersson Sök på ”studieteknik för universitetet” 31


Ladda ner ppt "Miniföreläsning om studieteknik Britt Klintenberg språkhandledare Humanisten 1."

Liknande presentationer


Google-annonser