Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bo Dahlbom www.siti.se 1 Att forska om tjänster. Bo Dahlbom www.siti.se 2 Att forska om tjänster Vad är en tjänst? System och tjänster Industrialiserad.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bo Dahlbom www.siti.se 1 Att forska om tjänster. Bo Dahlbom www.siti.se 2 Att forska om tjänster Vad är en tjänst? System och tjänster Industrialiserad."— Presentationens avskrift:

1 Bo Dahlbom www.siti.se 1 Att forska om tjänster

2 Bo Dahlbom www.siti.se 2 Att forska om tjänster Vad är en tjänst? System och tjänster Industrialiserad tjänsteutövning Organisation, paketering, betalning

3 Bo Dahlbom www.siti.se 3 Vad är en tjänst? Tjänster utförs av tjänare Tjänsterna följer dig, alltid tillgängliga Tjänster är en dimension i samhället Tjänster är som ljud, ljus, värme

4 Bo Dahlbom www.siti.se 4 Varor och tjänster Varor måste du söka upp, bära med dig Varorna bestämmer över dig Tjänsterna följer dig, alltid tillgängliga Tjänster är tjänare, sekreterare, slavar

5 Bo Dahlbom www.siti.se 5 Att missförstå tjänster Det är skillnad på varor och tjänster Men skillnaden är inte den mellan industri och hantverk Tjänster kan industrialiseras utan att för den skull förvandlas till varor

6 Bo Dahlbom www.siti.se 6 Hantverk och industri Varor och tjänster Först är alltihop hantverk Varutillverkningen industrialiseras Tjänsteutövningen industrialiseras

7 Bo Dahlbom www.siti.se 7 Tjänster som hantverk Tjänster har uppdragsgivare Varor tillverkas på spekulation Tjänster är en online relation Varor är batch produktion

8 Bo Dahlbom www.siti.se 8 Romantik och tjänster Romantik vill ha hantverk Hantverk är bättre service Hantverk är kundanpassat Hantverk har kvalitet och finess

9 Bo Dahlbom www.siti.se 9 Tjänstesamhället Hantverkssamhälle Industrisamhälle Kontorssamhälle Marknadssamhälle

10 Bo Dahlbom www.siti.se 10 Taxonomi för tjänster Manuella tjänster Intellektuella tjänster Emotionella tjänster Digitala tjänster

11 Bo Dahlbom www.siti.se 11 Tjänster är mobila Tjänster utförs av tjänare Tjänsterna professionaliseras Tjänsterna automatiseras Nu blir tjänsterna mobila igen

12 Bo Dahlbom www.siti.se 12 System och tjänster Perspektiv på tekniken Tekniken som system (EDB) Tekniken som verktyg (PC) Tekniken som tjänster (IT)

13 Bo Dahlbom www.siti.se 13 Tjänsteutövningen industrialiseras Tjänsteutövning som hantverk Hantverk som tjänsteutövning Tjänsteutövning som produktion Tjänsteutövning som försäljning

14 Bo Dahlbom www.siti.se 14 Tjänsteutövningen organiseras Tjänsteutövning som produktion Tjänsteutövning som administration Tjänsteutövning i fabrik Tjänsteutövning på marknaden

15 Bo Dahlbom www.siti.se 15 Tjänsteindustri Industri är effektiv organisering, standardisering, paketering, distribution och betalning Tjänsteutövning från online hantverk till industri med paketering

16 Bo Dahlbom www.siti.se 16 Tjänsteutövningens teknik Tjänster utövas med IT Tjänsteutövning som relation Tjänster som paket Automatisk tjänstedistribution

17 Bo Dahlbom www.siti.se 17 Mobila datatjänster Internet och mobilt Internet Data, tele, media Fasta tjänster blir mobila Mobila tjänster

18 Bo Dahlbom www.siti.se 18 Betalningsmodeller Från hantverk till industri Offentlig sektor på marknaden Paketering och online-avgifter Abonnemang, kontantkort

19 Bo Dahlbom www.siti.se 19 Vad kan vi lära av 3G? Wap, GPRS, 3G, i-mode, kilobit... Nät, terminaler, tjänster, operatörer Affärsmodeller, värdekedjor, betalning Företag eller konsumenter eller företag Vodafone Live och Telia Mobile Dof Tomato

20 Bo Dahlbom www.siti.se 20 Tjänster utövas med IT Varor produceras med maskiner i fabriker Dokument hanteras med datorer på kontor Tjänster utövas på marknaden med IT

21 Bo Dahlbom www.siti.se 21 Från system till tjänster Från produktion till sälj Maskiner, Datorer, IT Fabrikssamhället – system Marknadssamhället – tjänster

22 Bo Dahlbom www.siti.se 22 Från system till tjänster Från system till applikationer Från organisationer till marknad Från produktion till försäljning Från processer till situationer Från förbättring till innovationer

23 Bo Dahlbom www.siti.se 23 Från fabrik till marknad Tjänsteutövning i fabriker som produktion och administration Tjänsteutövning på marknaden som service med konkurrens Vård, utbildning, rådgivning, rättsutövning på marknaden Tjänsteutövning som exportindustri

24 Bo Dahlbom www.siti.se 24 Tjänsteutövning Tjänsteutövning som administration – inåtvänd, nedlåtande, på nåder, öppettid, mottagning, monopolfasoner Tjänsteutövning som service – utåtriktad, underdånig, uppsökande, tillgänglig, konkurrensutsatt

25 Bo Dahlbom www.siti.se 25 Från administration till service Service sker på kundens villkor Vem, var, när, hur som helst Callcenter, Internetbanker och e-handel Alltid öppet, 24-timmarsmyndigheten

26 Bo Dahlbom www.siti.se 26 Fabrikssamhället Organisationer inriktade på produktion Ett samhälle av produktionsenheter Ett samhälle av fabriker och kontor Ett samhälle av arbetsplatser

27 Bo Dahlbom www.siti.se 27 Marknadssamhället Organisationer inriktade på affärer Ett samhället av marknadsplatser Ett samhälle av mötesplatser Oaser (hot spots) och öken (3G)

28 Bo Dahlbom www.siti.se 28 Det gäller att sälja Från process till situation Från organisation till initiativ Från händer till hela människor Från kontroll till uppmärksamhet

29 Bo Dahlbom www.siti.se 29 Tjänstesamhällets teknik Mötesplatser och resande, högre tempo Alltid uppkopplad, alltid tillgänglig Fokus på affärer, nätverkande, service, underhållning, kropp och uppmärksamhet En öppen, global, säker infrastruktur

30 Bo Dahlbom www.siti.se 30 Tjänster kostar pengar I varusamhället tar man inte betalt för tjänster I tjänstesamhället är det bara tjänster man tar betalt för Vård, utbildning, service, rådgivning, bokning, betalning – alla tjänster kostar pengar

31 Bo Dahlbom www.siti.se 31 Informationssystem Datoranvändning på 1970-talet – system för företagsstyrning Administrativ databehandling Processer, metoder, rutiner Fabrikstänkande, systemtänkande

32 Bo Dahlbom www.siti.se 32 Datorn som verktyg Datoranvändning på 1980-talet – stöd för samarbete och kommunikation Computer Support for Cooperative Work Lärande, kompetens, nätverkande Team work och empowerment

33 Bo Dahlbom www.siti.se 33 Informationstjänster IT-användning på 2000-talet – sälj och service e-tjänster, e-lärande, e-media Alltid tillgänglig, bästa service Marknadsorientering, servicetänkande


Ladda ner ppt "Bo Dahlbom www.siti.se 1 Att forska om tjänster. Bo Dahlbom www.siti.se 2 Att forska om tjänster Vad är en tjänst? System och tjänster Industrialiserad."

Liknande presentationer


Google-annonser