Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

 Vad händer idag och varför?  Utvärdering av förra terminen.  Vi går igenom utvärdera samt vad ska betygssättas.  Städa och rengöra. Hur gör man när.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: " Vad händer idag och varför?  Utvärdering av förra terminen.  Vi går igenom utvärdera samt vad ska betygssättas.  Städa och rengöra. Hur gör man när."— Presentationens avskrift:

1  Vad händer idag och varför?  Utvärdering av förra terminen.  Vi går igenom utvärdera samt vad ska betygssättas.  Städa och rengöra. Hur gör man när man städar ett kök?  Åk 7 ska tillsammans (4 grupper) städa 3 kök.  Samt Bord och stolar

2 Syfte med denna lektion: Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet. Centralt innehåll: Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel. Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.

3

4  Utvärdering Hem-och konsumentkunskap !  Vad har du gjort idag? !!  Hur gick det? !!Blev det ett bra resultat? !! Fungerade samarbetet bra i din grupp? !! Kunde ni planera och organisera arbetet så att ni hann med att  diska och städa under tiden? !!Blev maten klar i tid? !!  Var det något som var svårt? !!  Är det något du behöver träna mer på? !!  Har ni använt årstidens råvaror? !!  Har ni tänkt på att vara sparsamma med de råvaror vi har?(har ni  slängt mat te.x)  Har ni tänkt på att använda rätt kastrull på rätt platta? !!  Har ni varit sparsamma med diskmedel och vatten? !  Var din måltid hälsosam?  !  Hur hade du kunnat få en ännu bättre måltid ur hälsosynpunkt? !!  Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9  Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra  uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss  anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda  metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak  fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla  motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi  och miljö. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen  och resultatet.  !  Kan du beskriva vad du ska kunna när du läser kriterierna för E?

5  Hur man kan göra reflektion i flera led:  Vi har lagat till pannbiff och kokat potatis samt haft morötter som tillbehör. För att pannbiffarna ska få lyckat resultat samt att få bra näring, bra för hälsan samt spara tid.  Enkla motiveringar: (enstaka led)  Ex lägg ner potatisen i kokande vatten sätt på locket. Sänk plattan till 4, där biffarna ska stekas annars blir maten bränd. Riv morötter till ger fibrer.  Utvecklade motiveringar har emellanåt motiveringar som sker i flera led.  Ex. Lägg ner potatisen i kokande vatten, då behåller du c-vitaminen i potatisen bättre. Lägg i biffarna när smöret är gyllenbrunt med spisen på läge 5 av 6, annars kokar biffarna istället för bli stekta. Sänk sedan till läge 3-4 för att inte bränna köttet. Morötter ger fibrer och bra vitaminer.  Välutvecklade motiveringar är att de i huvudsak innehåller motiveringar i flera led.  Ex. Lägg ner potatisen i kokande vatten, genom detta så behåller man så mycket av den vattenlösliga c-vitaminhalten som annars försvinner med vattenångan. Skala helst inte potatisen det är bra för behålla vitaminer och mineraler. Se till att vattnet endast täcker potatisen det är bra för behållning av vitaminer och mineraler. Lägg i biffarna när smöret är gyllenbrunt med spisen på läge 5 av 6 annars kokar biffarna istället för att bli stekta. Sänk sedan till läge 3-4 av 6 för att inte bränna köttet. Stek inte köttet så att det blir svart forskning visar att hårdstekt mat kan ge cancer. Kött som steks för mörkt blir torrt och hårt. Det går åt mer ström om man steker på för hög värme, vilket kostar mer pengar. Morötter som är råa ger bra med fibrer som gör att man är mätt längre.

6 Ugn och fläkt. Dra ut spisen torka den runt om. Sopa golvet och torka. Ta ur ugnslådan, diska den samt plåtar 2 platta och 1 långpanna. Ta ur falsarna och gallret, gör ren dem med svinto. Ta en fuktig trasa och gnid in ca 2 msk såpa i ugnen inte uppe. Stäng ugnsluckan koppla på ugnen 100 g över och undervärme. När ugnen blir varm ta fläkt och ovanpå spisen. När temp är 100. Öppna luckan så den svalnar. Torka ur med ren trasa. Ta av glasluckan och gör ren den. Sätt tillbaka. Skjut in spisen och gör klart.

7

8 Skåp, lådor och diskbänk + kakel. Plocka ur alla saker skåp för skåp. Torka hyllor, dörrar in och utsida glöm inte ovanpå. Sortera och ställ tillbaka där saker ska vara. Lådor. Ta ur saker. Torka ur lådorna + fronten Sortera och se till att det är komplett. Avsluta med att skura bänk och kakel rent. Glöm inte skåp sidor.

9  OBS!!!!  Kom ihåg tiden, titta på time timern ibland. Diskning och ansvarsområden ska hinnas med.

10  OBS!!!Skriv ner det ni gjort idag, var noga med att skriva ner de metoder ni använt er av.


Ladda ner ppt " Vad händer idag och varför?  Utvärdering av förra terminen.  Vi går igenom utvärdera samt vad ska betygssättas.  Städa och rengöra. Hur gör man när."

Liknande presentationer


Google-annonser