Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

700 000 anledningar till att samarbeta. 12.00 Lunch och incheckning 13.00Start, genomgång agenda 13.15Kort presentation deltagande klubbar 13.30Bakgrund,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "700 000 anledningar till att samarbeta. 12.00 Lunch och incheckning 13.00Start, genomgång agenda 13.15Kort presentation deltagande klubbar 13.30Bakgrund,"— Presentationens avskrift:

1 anledningar till att samarbeta

2 12.00 Lunch och incheckning 13.00Start, genomgång agenda 13.15Kort presentation deltagande klubbar 13.30Bakgrund, syfte och målsättning - en starkare och utvecklad Hockeyetta - utvecklad dialog med SIF 14.00Marknaden och våra kommersiella förutsättningar - publik, sponsorer och partners - försäljning och inköp 14.30Fika 14.45NYA intäkter - Sportsverige/Newsme - nya websidor 15.15Budget, organisation och stadgar Diskussion och beslut 16.30Slut AGENDA

3 DELTAGARE Björklöven Borlänge Botkyrka Brunflo Enköping Falu Grästorp Helsingborg Huddinge Hudiksvall Järfälla Kallinge/Ronneby Kiruna Kramfors-Alliansen Kristianstad Kungälv Lindlöven Mariestad Mörrum Nacka Nybro Nyköping Olofström Piteå Skövde Sundsvall Surahammar Teg Tierp Vallentuna Vimmerby Vännäs Vita Hästen Väsby Västervik Wings Åker/Strängnäs Örnsköldsvik Östersund

4 BAKGRUND SYFTE Samordning och enighet mellan oss föreningar skapar förutsättningar för för en starkare Hockeyetta och utveckling inom:  Marknad  Organisation  Inköp  Dialog med SIF  Seriesytem  Villkor MÅLSÄTTNING Efter dagen skall ramen vara satt för:  Bildande av ett gemensamägd organisation, vilket skapar en plattform för utveckling  Inriktning organisation och budget  Inriktning för samarbetsavtal med partner för produktion och försäljning

5 BAKGRUND  SIF (Svenska Ishockeyförbundet) har länge arbetat för att få ordning och reda inom svensk hockey i allmänhet och inom Elithockeyn i synnerhet.  Svensk Elithockey; Tre Kronor, Junior Kronorna, Elitserien, HockeyAllsvenskan samt J-20 Super Elit.  Division 1:Är tyvärr något som Gud glömt! Ingenting har hänt eller skett på flera decenier!  Rättvis fördelning av intäkter till svensk hockey  Klargörande av mediaavtal och TV- och andra rättigheter, som resulterar i bättre villkor för division 1 föreningarna.  Det är mot den bakgrunden vi nu samlats här idag för att flytta fram vår position och för att bli en del av svensk hockey där vi vill vara delaktiga och också arbeta aktivt för en positiv framtid och utveckling.

6 FÖRBUNDSSERIER ELITSERIEN HOCKEY- ALLSVENSKAN J-20 SUPER ELIT J-20 SUPER ELIT RIKSSERIEN DAMER RIKSSERIEN DAMER DIVISION 1 SHL (Sweden Hockey League) HOCKEYALLSVENSKAN SIF (Svenska Ishockeyförbundet) (HOCKEYETTAN)

7 För att få spela i förbundsserien division 1 kommer snart krav att ställas på klubbarna gällande arenor, juniorlag, organisation och ekonomi. Hur ser kraven ut? - Positivt ekonomiskt resultat inom 2 år - Bemannat kansli varje dag - Juniorlag (J-18 och eller J-20) - Godkänd ishall - mm Vad händer om klubben i dagsläget inte uppfyller kommande krav? Förslaget kommer med all sannolikhet att resultera i att klubbar som inte uppfyller kravspecifikationen, kommer att ersättas av andra klubbar. Antalet lag kommer minska, men dispenser kommer att delas under en övergångsperiod ELITLICENS

8 MARKNADEN  personer löste biljett till division 1-serierna och PO/Kvalserie  Rikstäckande – lag utspridda från norr till söder  Växande mediebevakning – vem äger rättigheterna?!  Åskådarna är en attraktiv kundmålgrupp  Plantskola för talanger åt HockeyAllsvenskan och Elitserien  Bred folklig förankring. Tusentals ungdomsspelare och hundratals ideellt arbetande föräldrar ger ett stort CSR-värde  Minst 20 hemmamatcher per lag över en säsong ger många exponeringstillfällen  Vi gör tillsammans inköp av material, teknisk utrustning, transporter, souvenirer, tjänster och konsumtionsvaror för minst 50 miljoner kr/år

9 TV-SÄNDNING HockeyEttan TV-produktion HockeyEttan TV-produktion Hockey match TV-sändning Hockey match TV-sändning Allmännyttiga fastighetsbolag Kommunens webbsida - innevånarna Borta lagets kommun mm Supporters – Fans - Övriga Spelbolag

10 STRUKTUR Div 1 föreningar Hockeyettan AB Inköp hockeyettan.com TV-produktion ettancoachen.com Lokala sponsorer Publik Nationella sponsorer och samarbetspartners Newsme AB Everysport Hockeysverige Eliteprospect $ $ $ $

11  Mediaföretag med inriktning på digitala sportnyheter, resultatservice, statistik och interaktion  Driver idag bl.a. Hockeysverige.se, Eliteprospects.com och Everysport  Egen försäljning av digital annonsering mot UB/vecka genom eget säljbolag - Sportsverige AB  Utvecklar digitala plattformar genom eget teknikbolag – Menmo AB  Skräddarsydda biljettsystem – Nortic AB  Driver idag externa plattformar åt bl.a. Svensk Elitfotboll och Ettanfotboll (SEFE) NEWSME

12 NEWSME + ETTANHOCKEY Hockeyettan AB hockeyettan.com ettancoachen.com Newsme AB Everysport Hockeysverige Eliteprospect

13 hockeyettan.com  Gemensam webbplattform för alla klubbar i division 1  Sidan byggs, utvecklas och administreras av Newsme AB  Innehåll: nyheter, övergångar, laguppställningar, nationella bloggar och krönikor, highlights, live-TV, bildspel, lokala bloggare samt feed från lokaltidningar  Försäljningen av annonsutrymme sker via Newsme och Hockeyettan AB  Potential – UB/vecka annonsvärde ca 1 MSEK per år.

14 ettancoachen.com  Managerspel där publik och supportrar kan ta ut sina egna lag från de olika division-1-serierna.  Produkten utvecklas och administreras av Everysport  Spelare tilldelas poäng för mål, assist, utvisningsminuter, räddningar och utmärkelser i ”Veckans Lag” på ettanhockey.com.  Alla registrerade spelare i division 1-trupperna görs tillgängliga. Varje vecka kan coachen göra 1 eller 2 byten i sitt lag, vilket skapar interaktivitet och flexibilitet  Två tävlingsomgångar per säsong – grundserie samt Allettan/PO/Kval och fortsättningsserierna  Varje lag kostar 100 kr som betalas via SMS. Intäkten delas mellan Hockeyettan AB och Newsme. Varje förening hjälper till med marknadsföring på egna hemsidor och på arenorna.

15 ettancoachen.com

16 Eliteprospects.com  Profilering på ensklida spelare och laguppställningar  Profilering för nationella sponsorer  Möjlighet till försäljning till lokala annonsörer  Möjlighet till inbäddning av statistik på klubbarnas hemsidor  Delning av annonsintäkter mellan Newsme och Hockeyettan/klubbar

17 Everysport.com  Sportcommunity för supportrar  Logga in och följ ditt lags liverapportering från läktaren, soffan eller på tåget  Mixad publicering av kommentarer, bilder och videoklipp från publik och klubbens rapportör  Möjlighet att sponsra liverapportering  Bygger intresse och ökar interaktionen omkring både hemma- och bortamatcher  En “second screen” för åskådare på läktaren eller framför websändningar

18 BUDGET år 2 INTÄKTER Medlemsavgifter 50*5’ Huvudsponsor 1*1.000’ Första femman 5*400’ Spel- och mediarättigheter 1.000’ Ettancoachen 5.000* Övriga intäkter 750’ kr KOSTNADER Personal 300’ redaktör 400’ admin 700’ VD Övriga kostnader 200’ Provision sälj- och produktionspartner 650’ kr

19 BUDGET RESULTAT Intäkter Kostnader kr Att dela ut eller återinvestera?

20 ORGANISATION Interimsstyrelse Arb. grupp Marknad Arb. grupp Sport Arb. grupp Inköp Förslag:  Kjell Nilsson, ordf  Ove Marklund  Magnus Holmvall  John Falck  Ronny Glysing  Johan Karlsson  Jonas Nilsson Niklas Digersten Nils Ekmark Mikael Fränckel Myggan Wallin Markus Åkerblom Lars Jörbrink Mats Johansson

21 DISKUSSION 5 min per bord - Vad är BRA? - Vad är MINDRE BRA? - TILLÄGG? - NÄSTA STEG?

22 DISKUSSION Reflektioner: Hur presenterar vi produkten, och hur säkerställer vi kundens förväntan på kvalité? Hur påverkar seriesystemets utformning förutsättningarna? Kan lyckade koncept för lokala nätverk utvecklas i region- eller nationellt perspektiv? Profilering/Varumärke – hur påverkar de olika föreningarnas förutsättningar? Den plattform utifrån vilken man kommunicerar måste hålla hög kvalité. Lex Hockeyligan Hur snabbt kan vi komma igång? Pressmeddelande? ASAP Ett språkrör – kommunikationsplan såväl internt mot klubbarna som mot externa intressenter? Hur många klubbar vill vara med? Hockeyettan skapar förutsättningar för forum och nätverk mellan olika funktioner i klubbarna! Rollen som motpart till SIF. Hur påverkar Hockeyettan regioner/distrikt Vi kommer bli en stark röst i svensk ishockey Styrelsens arbetsordning – tidsatt, distinkt handlingsplan

23 BESLUT Beslut: Interimsstyrelsen är bildad Interimsstyrelsens uppdrag –Interimskonto där varje medlem sätter in ett acconto om SEK –Sätta tidsatt handlingsplan med arbetsordning –Hålla årsmöte sön 19 aug, skicka kallelse med dagordning –Leda arbetsgrupperna –Skicka ut pressrelease –Utarbeta förslag till stadgar –Utarbeta förslag till organisation –Utarbeta förslag till budget –Utarbeta förslag till samarbetsavtal externa partners


Ladda ner ppt "700 000 anledningar till att samarbeta. 12.00 Lunch och incheckning 13.00Start, genomgång agenda 13.15Kort presentation deltagande klubbar 13.30Bakgrund,"

Liknande presentationer


Google-annonser