Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pavlov (1849-1936) Nobelpriset. Klassisk betingning: Inlärning som bygger på en medföddreflex. Passiv inlärning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pavlov (1849-1936) Nobelpriset. Klassisk betingning: Inlärning som bygger på en medföddreflex. Passiv inlärning."— Presentationens avskrift:

1 Pavlov ( ) Nobelpriset

2 Klassisk betingning: Inlärning som bygger på en medföddreflex. Passiv inlärning.

3 Fas 1 Obetingad stimulus framkallarobetingad respons (mat)(saliv) Ingen inlärning krävs Fas 2 Maten förknippas med en ursprungligen neutral stimulans: ringsignal Fas 3 Betingas stimulusframkallarbetingad respons (ringsignalen)(saliv) Inlärning krävs

4 Diskriminering Generalisering Utsläckning

5  Är det något du tycker är obehagligt som du känner stark rädsla för?  Vad finns det för orsaker till din rädsla?  På vilka sätt kan rädsla för getingar generaliseras?  En person blir biten av en hund och efter detta är han mycket rädd för hunden. Hur kan en generalisering yttra sig i det fallet?  Har du någon favoritfärg?  Känner du motvilja mot någon mat?  Väcker någon plats speciellt angenäma associationer?  Vad tycker du om skägg?  Hur kan dessa reaktioner ha uppkommit?

6 John B. Watson ( ) “ Ge mig ett dussin spädbarn.” Fobier : orsakas av betingning.

7 B.F Skinner ( ) Operant/instrumentell betingning: Inlärning av viljestyrda beteenden. Aktivt inlärning.

8 Förstärkning Positiv förstärkning Negativ förstärkning Omedelbarförstärkning Formning Partiell förstärkning Reaktion Reaktion 2-- Reaktion Reaktion Reaktion osv

9  På vilket sätt kan lärare använda negativ förstärkning för att få tyst i klassen?  Hur använder föräldrar negativ förstärkning för att få barnen att städa eller diska?  Hur skulle positiv förstärkning använts? Vilket är bättre?  Förklara varför man fortsätter att gå på fester trots att man bara ha roligt då och då

10  Aversiv förstärkning/bestraffning: innebär att något obehagligt kommer som en konsekvens av ett visst beteende.  Straffet ger inget besked om hur individen ska bära sig åt för att undgå bestraffning.  Straffet kommer sällan omedelbart efter det felaktiga beteendet.  De olustkänslor som straffet utlöser kan förknippas med den personen och generaliseras.  Bestraffning fungerar endast tillfälligt.


Ladda ner ppt "Pavlov (1849-1936) Nobelpriset. Klassisk betingning: Inlärning som bygger på en medföddreflex. Passiv inlärning."

Liknande presentationer


Google-annonser