Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn."— Presentationens avskrift:

1 Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn

2 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte

3 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i juli. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Visby - Oskarshamn samt Oskarshamn - Visby. Antal mätta turer på sträckan: 8 st. Antal utdelade enkäter: 648 st. Antal insamlade enkäter: 585 st. Svarsfrekvens: 90,3%. Bortfall: 9,7%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning

4 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer

5 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 75, vilket motsvarar betyget mycket bra, fast en nedgång sedan förra årets mätning. En mycket hög andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna färjelinje. Både att boka biljetter till resan samt hämta ut biljetterna anses vara utomordentligt enkelt. Resenärerna anser att det är utomordentligt enkelt att resa med bagage och har fått bättre värden än i årets vårmätning, men totalt 2010 (båda mätningarna) är en liten nedgång sedan Färjorna anses vara mycket välstädade. Sittplatserna ombord anses vara mycket bekväma, vilket är en uppgång sedan vårmätningen i år, men en liten nedgång sedan Temperaturen anses vara behaglig ombord på färjorna och har fått bättre värden än i vårmätningen 2010, men en liten nedgång sedan Att stiga ombord på färjorna anses vara utomordentligt enkelt. Personalen ombord anses vara mycket serviceinriktad, fast det är en liten nedgång från 2009 års mätning. Resenärerna känner sig mycket trygga och säkra när de reser med färja på denna linje, fast vi kan se en liten nedgång sedan förra året. Tidhållningen på färjorna ligger på en utomordentligt bra nivå. Utbudet samt kvalitén på maten får ett lågt betyg, men resenärerna anser att matutbudet har förbättrats sedan vårmätningen. Resenärerna är mycket nöjda med informationens tydlighet, på stationen och ombord på färjorna. För att öka nöjdheten ytterligare hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen kiosk/ servering ska ha bättre utbud (25%) och lägre priser (24%). Sammanfattning

6 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på terminalen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.

7 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?

8 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 8 Jämförelsediagram 2010 – 2009 – 2008

9 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 9

10 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 10

11 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 11

12 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 12

13 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 13

14 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 14

15 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 15

16 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 16

17 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 17

18 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 18

19 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 19

20 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 20

21 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 21

22 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 22

23 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 23

24 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 24

25 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 25

26 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 26

27 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 27

28 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 28

29 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 29 ”Frångå systemet med föränderliga priser och återgå till priser som sätts en gång och sedan gäller för säsongen. Det ger bättre möjlighet för kunden att planera sin resa.” ”Lite tidigare färja, så att man inte ankommer vid midnatt. Ankomst vid tiden hade varit toppen.” ”Skapa möjlighet till tyst avdelning.” ”Ett bättre utbud av mat, mer variation, lite annan typ av mat. Ett bättre utbud av godis i kiosken. Det finns inget godis av det lite nyttigare slaget, exempelvis nötter i olika former. ” ”Höja temperaturen på färjan.” ”Bättre sittplatser med större utrymme för benen och bekvämare stolar och säten för oss lite större folk.” ”Samarbete med kollektivtrafik, så att bussarna synkar med färjeavgångar.” ”Fler långtidsparkeringar.” ”Smidigare bokning på hemsidan.” ”Tag bort bagageinlämning/ återgå till det gamla bagagesystemet.” ”Solstolar på soldäck.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?

30 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 30

31 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 31

32 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 32

33 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 33

34 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 34

35 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 35

36 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 36

37 Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Destination Gotland Visby - Oskarshamn 37


Ladda ner ppt "Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn."

Liknande presentationer


Google-annonser