Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Debattera. En bra debattör är Väl påläst om ämnet. – kan både för- och motargument oavsett sin egen ståndpunkt. Tydlig i sitt tal – sluddrar inte, bra.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Debattera. En bra debattör är Väl påläst om ämnet. – kan både för- och motargument oavsett sin egen ståndpunkt. Tydlig i sitt tal – sluddrar inte, bra."— Presentationens avskrift:

1 Debattera

2 En bra debattör är Väl påläst om ämnet. – kan både för- och motargument oavsett sin egen ståndpunkt. Tydlig i sitt tal – sluddrar inte, bra ljudnivå, talar inte i munnen på någon annan. Tydlig i sina formuleringar – lättförstådd, skapar inga missförstånd genom att vara otydlig Artig mot sin motståndare – Inga personangrepp, inga avbrott, inget förlöjligande som härmande osv. Bra självförtroende – kommer av sig själv om man är bra påläst

3 En bra debatt är Ställningstagande – FÖR eller EMOT något Argumenterande – Övertyga andra om din övertygelse Förberedd – Kolla upp fakta som stöd för argumenten – Ha koll på både för- och motargument – Planera din debatt Ordnad – Följer ett visst mönster – Leds av debattledaren som GER ORDET till debattörerna – Turen att tala växlar rättvist mellan debattörerna Respektfull – Respektera andras åsikter, det kan vara DU som har fel – Respektera andras rätt att tala, vänta på din tur

4 Bra argument Stöds av fakta från flera oberoende källor – källorna ska vara kritiskt granskade Klart och tydligt formulerade – inga otydligheter eller möjlighet att tolka argumentet på olika sätt ska finnas. Klarar av att möta motargument utan att försvagas. – visar på medvetenhet om motargumentet, men visar samtidigt på dess svagheter. – är det vinnande argumentet över dess motargument.

5 Dåliga argument Auktoritetsargument – En forskare säger så här… – En undersökning visar… – Varför dåligt? För luddigt – hänvisa till källan. Majoritetsargument – Jag anser, och många med mig, att… – Jag vet att jag talar för de flesta av er när jag säger att… – Varför dåligt? Bara för att ett flertal TROR att något är rätt eller sant behöver det inte vara det. Ibland är det minoriteten som har rätt!

6 Fler dåliga argument Personangrepp – Hör ni hur oerhört korkad han är? – Det där tänker jag inte ens besvara, för det är det dummaste jag hört! Hur dum kan man vara? – Varför dåligt? Vem personen är, och hur personen är har inget med debatten att göra. Det viktiga är ÄMNET.

7 Och ännu fler… Martyrargument – Jag tänker inte svara på dina argument då ditt sätt att argumentera gör mig ledsen… – Varför dåligt? Har inget med debattämnet att göra, och kan dessutom ses som ett personangrepp på motståndaren Tystnadsargument – Undviker att svara på det egentliga argumentet och hoppas att det tillslut glöms bort. – Varför dåligt? Bevisar att du inte har något bra att säga! Ledande fråga – Varför vill du fördärva ungdomen? – Kan tolkas som personangrepp, och visar att du antingen inte har något bra att komma med, eller att du missförstått hela grejen.

8 Så går debatten till Debattledaren öppnar debatten Hälsar alla välkomna Presensterar ämne och debattörer DL ger ordet till FÖR som håller ett inledande tal tesen presenteras DL ger ordet till EMOT som håller sitt inledande tal DL ger ordet till FÖR som presenterar sitt första argument DL ger ordet till EMOT som svarar på FÖRS argument och sedan presenterar sitt första DL ger ordet till FÖR som svarar på EMOTS argument och presenterar sitt andra argument OSV DL ska hålla ord- ningen När debatten närmar sig sitt slut ber DL de båda sidorna att hålla sin slutplädering. En slutplädering sammanfattar styrkorna i sina egna argument, och svagheterna i motståndarsidans argument. DL tackar alla för medverkan, debattörerna tackar varandra och åhörarna. DL stänger debatten.

9 Förberedelser inför debatten Ni i gruppen får ett ämne och om ni ska vara för eller emot. ”brainstorma” fram de argument, både för och emot, som ni kan komma på själv. Sök fakta som dels stödjer era argument, och dels kan ge er nya. Läs noga på fakta, ju mer ni kan om ämnet, både sådant som talar för och sådant som talar emot – desto bättre debattörer blir ni. Välj vilka argument som ska vara med i debatten och vilka som ska bort. Tänk på att det kan vara bra att ha med motståndarsidans argument om ni kan besegra dem med era egna! Strukturera upp i vilken ordning argumenten ska komma för att få bäst effekt. Tänk på att ordningen kan ändras beroende på motståndarsidans argument! Kolla upp att alla argument är så bra de bara kan bli, ta bort argument som inte är helt relevanta. Repetera argumenten, plugga in dem, lär er dem utantill! Alla i gruppen ska när som helst kunna framföra vilket som helst av era argument!

10 Att tänka på som kritisk åhörare Är grupperna förberedda? Hur märks det? Är argumenten hållbara? Varför/ Varför inte? Sköter sig gruppen gällande ordning, respekt osv? Kunde grupperna påverka dig? Fick något argument dig att ändra din egen åsikt under debattens gång? Vilket och varför? Gjorde debattledaren ett bra jobb? Vanns debatten av någon sida? Varför tycker du det?


Ladda ner ppt "Debattera. En bra debattör är Väl påläst om ämnet. – kan både för- och motargument oavsett sin egen ståndpunkt. Tydlig i sitt tal – sluddrar inte, bra."

Liknande presentationer


Google-annonser