Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat 2013-08-12.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat 2013-08-12."— Presentationens avskrift:

1 Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat och planerat slut ePower är projektledare & Kongsberg Automotive AB är huvudstödmottagare Stödsumma SEK Philip Larsson QRTECH AB

2 2 Partnerna  Elektronikspecialist HW & SW  Unik kompetens, teknologi och kunskap  100 PhD & MSc med 8-9 års erfarenhet  Global fordonsleverantör i 20 länder och anställda  450 dedikerade utvecklare  Kraftelektronikkomponenter  Team med 20 personer  Kraftelektronik, HW, SW, meka- tronik och producerbarhet  Eget testlab 2 Elmaskin- och aktuatorexpert Kraftelektronik- & elmaskinexpert

3 Projektpresentation  Elektriskt drivna hjälpaggregat  Förstå vilka aggregat som önskas drivas elektriskt  Första halvan av projektet har: –Kartlagt aggregaten –Prestandakrav –Driftsfall 3

4 Hjälpaggregat / Elektrifieringskandidater ► Luftkompressor ► Kylvätskepump ► Oljepump ► Generator (24V) ► Styrservopump ► AC-kompressor ► Motorkylfläkt ► Bromsar ► Dörröppning  Många av aggregaten är inkopplade hela tiden  Ökad funktionalitet med elektriskt drivna aggregat 4 Motorkylfläkt Generator (24V) AC-kompressor Luftkompressor Foton: Volvo hybridbuss

5 Hjälpaggregat / Behov vid elektrifiering 5  Mindre bra lösningar tillgängliga idag  Det saknas fordonsanpassade inverterar för tunga fordon på marknaden  För t ex luftkompressor finns några olika typer möjliga: Foto: asynkronmotor, 1:1 koppling, 1-cylindrig luftkompressor (vikt ~75 kg) Foto: hjälpaggregatsinvertrar centralt placerade i fordon Skruv-Scroll-Kolv-

6 Integrerade AC-kompressorer för personbil 6  Integrerade system – allt i en kompakt enhet med minimerat antal gränssnitt och anslutningar  Exempel HVDCKyla Inverter Motor Kompressor Smörjning Visteon Electric Compressor (BMW ActiveHybrid 7) Denso e-Compressor (Toyota Prius och Ford C-Max hybrid)

7 Utmaningar för projektet  Det har varit svårt att få tag i körcykler och lastdata  Återstående arbete i projektet –Luftkompressor bedöms som hetaste kandidaten  Identifiera aggregat för demo –Definiera motortyp. Ett alternativ är att bygga en egen motor –Bygga integrerad inverter –Testa och mäta  Minimum (75 kg) (Några alternativ mellan möjliga)  Stretch (mindre+lättare) 7 Befintligt aggregat På hyllan elmotor Fordons- anpassad inverter Hög hastighet aggregat Egen minimal elmotor Integrera inverter

8 Tack för visat intresse. Philip Larsson tel.:


Ladda ner ppt "Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat 2013-08-12."

Liknande presentationer


Google-annonser