Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Menigo ”Vår kunskap — din framgång”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Menigo ”Vår kunskap — din framgång”"— Presentationens avskrift:

1 Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Microsoft – summit 09 BUDSKAP: Menigo Foodservice – presentation av företaget Denna företagspresentation är en generell bas som bör kompletteras beroende på vilka du träffar, t.ex. Mer specifik information om t. ex.: Restauranger/Servicehandel/Storkök/Press m.fl. Mer lokal information (kunder, Menigos kontaktpersoner etc.). ”Sista minuten information”, t. ex. kampanjer och andra aktiviteter

2 Våra erbjudanden Färskvaror Mat Dryck Utrustning Non Food
EMV-sortiment Menigo Partner Butikskoncept Time Nära Dej På-väg-butiken Menigo är en helhetsleverantör till Foodservice branschen. Med vårt stora sortiment behöver du bara en leverantör. Alla dina varor lastas på samma bil. Du sparar tid, pengar och miljö. 2

3 Menigo i korthet SEK 5 miljarder i omsättning Mer än 16 000 kunder
artiklar i sortimentet Cirka 900 anställda 4 regioner baserade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall Hos alla våra regionlager finns Färskvaruhallar som kompletteras med ett centrallager i Strängnäs Vi har specialistbolag och direktimport inom frukt och grönt, samt kundstyckat kött Vi är miljöcertifierade enligt ISO14001 Vi använder kvalitetssystem HAACP Ägare är Nordic Capital BUDSKAP: Vi förstår din verksamhet och vårt fokus är din verksamhet Vårt kundlöfte – att ge de bästa förutsättningarna för våra kunder att lyckas med sin verksamhet. Eftersom vår framgång avgörs av våra kunders framgång, vill vi göra vad vi kan för att bäst serva våra kunder till framgång. Och vår kunds framgång avgörs i slutänden av konsumentens upplevelse av det som vi har bidragit till att leverera – rätt sortiment i rätt tid till rätt pris, samt hjälp med att förpacka det på rätt sätt. Vårt kundlöfte innebär att vi vill att kunden ska kunna fokusera på, och lyckas i, sin kärnverksamhet. Där är vi en vital del. Vi skall vara en affärspartner till vår kund. Med det menar vi att vår insats ska vara avgörande för hur väl våra kunder lyckas med sin restaurang eller storkök, sin servicehandel/-butik eller fast food restaurang. DETTA INNEBÄR BL.A. …personliga relationer Egen utesäljare / butikskonsulent Egen innesäljare Kunskap och kompetens Kundanpassade lösningar Prestationsavtal Affärspartner …funktion och service Mångfald – Bredd och mix i sortiment Leveranssäkerhet One-stop shopping Frukt och grönt Konkurrenskraftiga priser Information Kvalitet Tillgänglighet – rikstäckande …system och affärsstöd Utvecklad logistik Avancerat datastöd Elektronisk handel (Webblösning, EDI, handterminaler) Webblösning för e-handel Matsäkerhet Miljöcertifiering 3

4 Menigo i korthet Stockholm Sundsvall Göteborg Malmö
Central lager, Strängnäs (V&S, låg frekventa artiklar kolonial) Region lager, Strängnäs (kolonial) Region lager, Årsta (Färsk) Sundsvall Göteborg Central lager (Utrustning) Region lager Malmö Centrallager Regionlager Sydligaste (matsalen Smygehamn) respektive nordligaste kund ( Statoil Karesuando)

5 2006 Dåtid 2009 2011 En icke renodlad miljö.
Olika kravbilder på våra system. Dålig överblick på våra system. Delat driftansvar för system och HW. Svårt att jobba på distans, svårt med samarbete mot externa kontakter.

6 Skalskydd ISA ISA-server gör det möjligt för medarbetare att komma åt intranät och dela information på distans. Även Menigos butiksnät skyddas av ISA servern.

7 Internt skydd Forefront lösning
Menigo använder hela Forefront Security Suite och säkrar på så sätt Exchange, Sharepoint samt klienter och servrar. Forefront valdes bland annat tack vare att rapporterna ger bra översyn och är lätt att ta i drift. En säker, överskådlig och tillgänglig miljö som enkelt knyter samman alla komponenter utan några ytterligare installationer.

8 Gränssnitt från Internet

9 2009 Nutid 2011 2006 En högtillgänglig IT-miljö.
Tydligare kravbild på IT Dotterbolag som enkelt kan integreras stegvis. Verktyg för att ha en god överblick på infrastrukturen. 2006

10 Främsta hot och utmaningar
Drift Hantera information. Externa kontakter/distansarbete Policys (lösenord)

11 Framtid 2011 2009 Ligga steget före verksamheten. Snabbt kunna anpassa oss utan tunga och kostsamma infrastruktur projekt. Fortsättningen kommer handla om att bli ännu mer flexibla och göra det ännu enklare för våra användare att jobba där de befinner sig. 2006

12 Per Andersson Menigo Foodservice AB per.andersson@menigo.se
Frågor? Per Andersson Menigo Foodservice AB


Ladda ner ppt "Menigo ”Vår kunskap — din framgång”"

Liknande presentationer


Google-annonser