Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder."— Presentationens avskrift:

1

2

3 ”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder vi? Vilka modeller arbetar vi från? Död åt parallell publicering

4 ROBERT RYBERG Chef digitala medier på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray

5 UPPDRAG Nordens ledande designbyrå 30 tryckta och 10 webbttidningar Skapar koncept, design och avancerade webbtekniklösningar Vi har professionell repro och hanterar komplexa projekt med många språk. Arbetar med stort nätverk av redaktioner, journalister, fotografer och illustratörer. Direkt mot kund, eller med redaktionella partners eller reklam- och PR-byråer.

6 MAGAZINES KUNDER Acacia AB Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa AB Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard Ikea International A/S ITT Flygt Journalisten Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Netcom Consultants Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA Scala Business Solutions N.V. SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Vin & Sprit AB Volvo

7 VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Anpassat till webben Interaktivt Uppmuntra delaktighet (Community)

8 TEKNIKEN Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD

9 RESURSERNA Dedicerade personer En bra publiceringsmodell Satsa på förarbetet Både informations- och teknikkunniga

10 VILKA ÄR PROBLEMEN Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns

11 svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

12 TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget Modulbaserat Publiceringssystem (ännu inget namn) Öppen lösning Flexibelt Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC /dll:er eller ASP främst på NT.

13 KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Arbetsflödet för webb är unikt

14 MODELLER Bara en kanal Två kanaler med samma innehåll Olika innehåll Både och Bästa vägarna?

15 ETT EXEMPEL betygsätt skicka rösta sök kategorisera prenumerera återkom ofta språkversioner DATABAS

16 svart VARIANTER PÅ ETT TEMA MAGAZINES VÄG

17 BARA WEBB W W W W #1 #2 #3 #4

18 ENÄGGSTVILLINGAR WTWT #1 #2

19 ENÄGGSTVILLINGAR kejsarsnitt TW TW #1 #2

20 TVÅÄGGSTVILLINGAR T W funktionalitet för mervärde #1

21 SMÅSYSKON T kontinuerlig utgivning på webben samlas i tryck #1 W W W W

22 KOMPISAR T W #1 T W #2 T W #3

23 FRÖGURKOR TTT W #1 #2 #3

24 PUSH / PULL T W L L L L L L L L

25 svart - mellan dröm och verklighet MELLAN DRÖM OCH VERKLIGHET

26 DRÖMMEN OM PARALLELL PUBLICERING ”all information i en hink hos grafiska företaget” alla kanaler kräver olika innehåll vilka lösningar finns?

27 DRÖMMEN text film ljud bild tryck webb tv radio

28 VERKLIGHETEN text film ljud bild tryck webb tv radio

29 OLIKA MEDIER tryck webb tv radio linjärt användande kvalitativ bild långläsning var man vill olinjärt användande animerad bild skummande läsning framför datorn linjärt sporadiskt film text för läsning i soffan linjärt sporadiskt kvalitativ bild dramtiserad läsning med radion vid örat

30 RELEVANS nytta mervärde

31 VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde

32 robert ryberg magazine ab repslagargatan stockholm

33 svart


Ladda ner ppt "”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder."

Liknande presentationer


Google-annonser