Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder."— Presentationens avskrift:

1

2

3 robert@magazine.se ”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder vi? •Vilka modeller arbetar vi från? •Död åt parallell publicering •www.magazine.se/webbdesign

4 robert@magazine.se ROBERT RYBERG •Chef digitala medier på Magazine AB •Författare till Grafisk Kokbok •Lärare på diverse skolor •Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray

5 robert@magazine.se UPPDRAG •Nordens ledande designbyrå •30 tryckta och 10 webbtidningar •Skapar koncept, design och avancerade webbtekniklösningar •Vi har professionell repro och hanterar komplexa projekt med många språk. •Arbetar med stort nätverk av redaktioner, journalister, fotografer och illustratörer. •Direkt mot kund, eller med redaktionella partners eller reklam- och PR-byråer.

6 svart - mellan dröm och verklighet MELLAN DRÖM OCH VERKLIGHET

7 robert@magazine.se DRÖMMEN OM PARALLELL PUBLICERING •”All information i en hink hos grafiska företaget” •Alla kanaler kräver olika innehåll •Vilka lösningar finns?

8 robert@magazine.se DRÖMMEN text film ljud bild tryck webb tv radio

9 robert@magazine.se VERKLIGHETEN text film ljud bild tryck webb tv radio

10 robert@magazine.se OLIKA MEDIER tryck webb tv radio linjärt användande kvalitativ bild långläsning var man vill olinjärt användande animerad bild skummande läsning framför datorn linjärt sporadiskt film text för läsning i soffan linjärt sporadiskt kvalitativ bild dramtiserad läsning med radion vid örat

11 robert@magazine.se RELEVANS nytta mervärde

12 svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG

13 robert@magazine.se MAGAZINES KUNDER Acacia AB Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa AB Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard Ikea International A/S ITT Flygt Journalisten Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Netcom Consultants Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA Scala Business Solutions N.V. SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Vin & Sprit AB Volvo

14 robert@magazine.se VAD GER FRAMGÅNG? •Leva upp till läsarens förväntan •Relevant innehåll •Nytta och mervärde! •Vara nära läsaren •Anpassat till webben •Interaktivt •Uppmuntra delaktighet (Community)

15 robert@magazine.se TEKNIK FÖR FRAMGÅNG •Enkel att använda •Tillåter interaktivitet •Lätt att bygga ut och förändra T I DD

16 robert@magazine.se RESURSER FÖR FRAMGÅNG •Dedicerade personer •En bra publiceringsmodell •Satsa på förarbetet •Både informations- och teknikkunniga

17 robert@magazine.se VILKA ÄR PROBLEMEN? •Kunderna fast i traditionellt tänkande •Blir ett sidoprojekt - liten budget •Tro om att det går automatiskt •Tro om att parallell publicering finns

18 svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

19 robert@magazine.se TEKNIKEN VI ANVÄNDER •Eget Modulbaserat Publiceringssystem (ännu inget namn) •Öppen lösning •Flexibelt •Standardkomponenter •Standardkommunikation •Bygger på SQL-ODBC /dll:er eller ASP främst på NT.

20 robert@magazine.se KRAV PÅ INNEHÅLLET •Text (läsning sker annorlunda) •Bild (låg upplösning och litet format) •Designen och layout (begränsad) •Arbetsflödet för webb är unikt

21 robert@magazine.se MODELLER •Bara en kanal •Två kanaler med samma innehåll •Olika innehåll •Både och •Bästa vägarna?

22 svart TVILLINGAR & SYSKON MAGAZINES VÄG

23 robert@magazine.se ETT ENSAMT BARN W W W W #1 #2 #3 #4

24 robert@magazine.se ENÄGGSTVILLINGAR WTWT #1 #2

25 robert@magazine.se ENÄGGSTVILLINGAR Kejsarsnitt TW TW #1 #2

26 robert@magazine.se TVÅÄGGSTVILLINGAR T W Funktionalitet för mervärde #1

27 robert@magazine.se SMÅSYSKON T Kontinuerlig utgivning på webben samlas i tryck #1 W W W W

28 robert@magazine.se KOMPISAR T W #1 T W #2 T W #3

29 robert@magazine.se BOLLPLANKET TTT W #1 #2 #3

30 robert@magazine.se PUSH / PULL T W L L L L L L L L

31 robert@magazine.se VAD KRÄVS? •Utnyttja webbens styrkor och funktioner •Ta hänsyn till webbens svagheter •Avsätt arbete speciellt för webben •Nytta och mervärde

32 robert@magazine.se FRAMTIDEN? •Bättre mediaanpassning •Personliga tjänster •Hård nischning •Nya finansieringssätt •Samband

33 svart HCI GUI GRÄNSSNITT

34 robert@magazine.se GRÄNSSNITT •Vad är ett gränssnitt? •Varför tänka på detta •Design på webb / traditionell grafisk form

35 robert@magazine.se VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? •In- och utmatning samt återkoppling •Grafisk Kommunikation •Ska vara konsistent •Ska vara konventionellt •Ett verktyg att användas För att maximera användbarheten!

36 robert@magazine.se ETT BRA GRÄNSSNITT •Gå snabbt att lära •Hjälpa användaren att utföra och förstå •Datorn ska inte verka dum •Användaren ska inte känna sig dum •Ge få misstag •Designen är sällan målet •Trygg miljö bra •Visa möjligheterna

37 robert@magazine.se VIKTIGAST •Överblick •Navigation •Position •Avsändare •Datering •Kontakt

38 robert@magazine.se TYPER AV INTERAKTION •Kommando •Inmatning •Manipulation •Återkoppling

39 robert@magazine.se VAD NÄR? •Effektivitet/Lärbarhet •Känna igen/Komma ihåg

40 robert@magazine.se STRUKTURMODELLER •Hypertext •Hierarki •Flerval •Flöde •Frågor och svar •Svart låda •Kombinationer •Metaforer då?

41 robert@magazine.se

42

43 NAVIGATION •7 länks-regeln •Ett klick till sök, hjälp och karta •Läka rätt •Adressen ska leda rätt •Kombinera nav, pos och överblick

44 robert@magazine.se BILDER •Skarpa och tydliga •Beskär fram det viktiga •Symbolbilder •Snabba (”speca” bredd och höjd) •Effekter förvirrar

45 robert@magazine.se FÄRG •Länkfärg •Symbolik •Indelning av sidan •Navigation •Färgsatt text •Kulöromfång •Färgblindhet

46 robert@magazine.se TEXT ÄR SVÅRT •Besökarens vill inte läsa •Läsaren är otålig •Läshastigheten är låg

47 robert@magazine.se HUR SKRIVER MAN? •Kort = Hälften •Ett budskap per mening •Hierarkiskt •Dela upp logiskt •Sammanfattande •Hjälpsamma rubriker •Bara det som syns finns

48 robert@magazine.se HUR TYPOGRAFERAR MAN? •Ej kursivt eller understruket •Fetstil bra •Punktuppställningar •Skärpa och kantutjämning? •Ej kantutjämning? •Pixelfixa?

49 robert@magazine.se NO FRAMES •Bokmärken fungerar ej •Titel fungerar ej •URL visas ej •Utskrifter blir ofta fel •Rullningslister tar plats och stör

50 robert@magazine.se VALSITUATIONER •Metafor/Knappar •Snabb/Effektfull •Upplevelse/Nytta •Titta/Interagera •Profil/Experimentell •Generell/Personanpassad •Erfaren/Oerfaren •Öppen/Teknikkrav

51 robert@magazine.se ARBETSGÅNGEN •Behovsanalys •Prioritering •Informastionsstrukturering •Utformning av Gränssnitt •Testning •Drift •Utvärdering

52 robert@magazine.se VERKTYG •Informationsarkitektur •Hur kan man arbeta •Strukturskisser •Dispositionsdesign •Interaktionsmodeller •Lapptest •Video •REAL

53 robert@magazine.se CYKLER •Gissa och behovspröva •Testa •Omvärdera •Dra nytta av erfarenheter

54 svart

55 robert@magazine.se robert ryberg magazine ab repslagargatan 15 118 46 stockholm +46 8 462 27 45 +46 70 723 00 84 robert@magazine.se www.magazine.se


Ladda ner ppt "”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder."

Liknande presentationer


Google-annonser