Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur."— Presentationens avskrift:

1 Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur

2 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken. 2010 års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte

3 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Arlanda - Arvidsjaur samt Arvidsjaur - Arlanda. Antal mätta turer på sträckan: 16 st. Antal utdelade enkäter: 448 st. Antal insamlade enkäter: 344 st. Svarsfrekvens: 76,7%. Bortfall: 23,3%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning

4 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer

5 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 70, vilket motsvarar betyget bra. Detta är en liten nedgång sedan förra årets mätning. Både att boka biljetter till resan samt hämta ut biljetterna anses vara utomordentligt enkelt. Att stiga ombord på flygen upplevs som mycket enkelt, fast vi kan se en liten nedgång från 2009. Värdena för hur behaglig temperaturen är ombord får ett medelbetyg, vilket är en nedgång från 2009. Resenärerna anser att det är utomordentligt enkelt att resa med bagage. Värdena för hur bekväma sittplatserna är får ett lågt betyg, vilket är en nedgång från förra året. Flygen anses vara mycket välstädade, fast vi kan se en nedgång från 2009. Skyltningen på terminalen och ombord på flygen anses vara utomordentligt tydlig. Även informationen från personalen ombord anses vara mycket tydlig. Resenärerna känner sig trygga och säkra när de reser med denna flyglinje, fast vi kan se en nedgång sedan förra årets mätning. Tidhållningen på flygen ligger på en mycket bra nivå, fast vi kan se en nedgång från 2009 men en uppgång från 2008. Utbudet av mat ombord samt kvalitén på maten får ett medelbetyg av resenärerna. Personalen ombord på flygen anses vara utomordentligt serviceinriktade. För att öka nöjdheten hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen från resenärerna lägre priser (36%), kiosk/ servering ska ha bättre utbud (29%) och lugnare miljö/ bättre sovmöjligheter (25%). Sammanfattning

6 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på terminalen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.

7 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?

8 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 8

9 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 9

10 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 10

11 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 11

12 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 12

13 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 13

14 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 14

15 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 15

16 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 16

17 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 17

18 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 18

19 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 19

20 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 20

21 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 21

22 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 22

23 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 23

24 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 24

25 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 25

26 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 26

27 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 27

28 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 28

29 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 29 ”Priset är orimligt högt 2150 sek för en enkel resa, 3500 sek tur och retur. En tur- och returresa Arlanda-Arvidsjaur för en småbarnsfamilj 2 barn 6 och 7 år, 10200 sek.” ”Mycket högt ljud i planet, borde ha öronproppar.” ”Tre avgångar i varje riktning, dagligen och året runt.” ”Hålla utsatta tider.” ”Bättre stolar och mer benutrymme.” ”Jämnare temperatur, ej olidligt kallt till olidligt varmt. ” ”Bjud på en fika.” ”Bättre högtalare i flygplanet = tydligare info.” ”Större tillgång/ utbud av varor, sitter man långt bak i planet tar en del varor slut innan vagnen kommer fram till platsen.” ”Bättre information till resenärer vid förseningar.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?

30 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 30

31 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 31

32 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 32

33 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 33

34 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 34

35 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 35

36 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 36

37 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Arlanda - Arvidsjaur 37


Ladda ner ppt "Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur."

Liknande presentationer


Google-annonser