Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mass Communication with a Purpose (ZISVAW project for the 2012-2014 Biennium)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mass Communication with a Purpose (ZISVAW project for the 2012-2014 Biennium)"— Presentationens avskrift:

1 Mass Communication with a Purpose (ZISVAW project for the Biennium)

2 Globalt engagemang för sociala förändringar

3 Varför använder vi dramer och historier?  Människor har under alla år lärt genom dramer  Dramer är populära – alla älskar en god historia  Dramer ger levnadshistorierna „ett ansikte“  Människor identifierar sig med rollfigurer (parasocial interaktion)  Formatet medger att tabun läggs på bordet  De visar att det finns alternativa sociala normer

4 För mer information… 1) Breakthrough 2) Soul City e=player_embedded 3) Puentos de Encuentro

5 Har metoden visat sig framgångsrik? 1) Breakthrough -> nådde 35 milj människor med sin kampanj „is it justice?“ 2) Soul City -> „Doing something to stop VaW“ ökade väsentligt från 9% till 16% efter visningar av avsnitt av Soul City episodes 3) Puentos de Encuentro: 75% kvinnor och 50% män motiverades att söka information om HIV och sexuella övergrepp

6 Breakthrough Stöd för påståendet: “Om en man utsätter sin kvinna för (fysiska / verbala / känslomässiga) övergrepp måste samhället ingripa” KvinnorMänTotalt Signifikans- nivå Ja Före exponering Efter exponering

7 Framgångsrecept  Kampanjer  Massiv utbredning  Advocacy  Kommunal mobilisering  Sociala aktiviteter

8 Zonta Projekt US$ Zonta (Oxfam Novib donerar US$ ) med UN Trust Fund Oxfam Novib samordnar utbildning för NGO‘s i berörda länder 12 länder: År 1: Nigeria och Bangladesh År 2: Afghanistan, Cambodia, Egypt, Mali, Pakistan, Rwanda, Somalia, Sudan, Vietnam

9 Hållbarhetsgaranti  Dra fördel av andra, framgångsrika program  Genomför utbildningar i Nigeria och Bangladesh  Skapa ett online-forum för deltagarna  Lansera edutainment-kampanjer  Dra fördel av de goda erfarenheterna från Nigeria och Bangladesh  Genomför utbildningar för partners i ytterligare 10 länder  Planera uppföljningskampanjer

10 Förväntat utfall  Ökad grad av medvetenhet  Ökat antal individer som har ändrat attityd  Ökat antal sociala samhällsorganisationer som organiserar framgångsrika kampanjer för att bekämpa våld mot kvinnor


Ladda ner ppt "Mass Communication with a Purpose (ZISVAW project for the 2012-2014 Biennium)"

Liknande presentationer


Google-annonser