Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

- 1 - EFV Malmö Sports Car Club 17/1 2012. - 2 - EFV Bernt Wahlberg Produkt Expert Personbils och Lätta Lastbilsdäck Norden.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "- 1 - EFV Malmö Sports Car Club 17/1 2012. - 2 - EFV Bernt Wahlberg Produkt Expert Personbils och Lätta Lastbilsdäck Norden."— Presentationens avskrift:

1 - 1 - EFV Malmö Sports Car Club 17/1 2012

2 - 2 - EFV Bernt Wahlberg Produkt Expert Personbils och Lätta Lastbilsdäck Norden

3 - 3 - EFV Vad är ett ”Däck” ?

4 - 4 - EFV Enbehållare fylld med luft ? En behållare fylld med luft ?

5 - 5 - EFV Svart och runt ?

6 - 6 - EFV En mycket komplex produkt: – mer än ? Material Hur många delar finns det i ett däck? Däcket

7 - 7 - EFV En mycket komplex produkt: – mer än 200 material, – över 30 halvfärdiga material. Och högteknologiskt Däcket

8 - 8 - EFV Aquaplaning kurva Köregenskaper torr väg Ljudnivå Vattenplaning Bromsning vått Köregenskaper våt väg Rullningsmotstånd Livslängd Däcket är en kompromiss mellan olika krav i specifikationen Att förstärka en viss egenskap innebär ofta att man tvingas försämra en annan Ett däck kan vara “allround” eller optimerat för vissa egenskaper 100 Däcket är en kompromiss

9 - 9 - EFV KOMFORT KÖREGENSKAPER GREPP PÅ VÅT VÄG TYSTA LIVSLÄNGDVÄGGREPP GREPP I SNÖ HASTIGHETSKAPACITET REFERENSDÄCK

10 EFV KOMFORT GREPP PÅ VÅT VÄG TYSTA LIVSLÄNGDVÄGGREPP GREPP I SNÖ KÖREGENSKAPER HASTIGHETSKAPACITET KOMFORT

11 EFV KOMFORT GREPP PÅ VÅT VÄG TYSTA LIVSLÄNGDVÄGGREPP GREPP I SNÖ PERFORMANCE KÖREGENSKAPER HASTIGHETSKAPACITET SPORT

12 EFV KOMFORT GREPP PÅ VÅT VÄG TYSTA LIVSLÄNGDVÄGGREPP GREPP I SNÖ PERFORMANCE KÖREGENSKAPER HASTIGHETSKAPACITET KOMPROMISS

13 EFV KOMFORT GREPP PÅ VÅT VÄG TYSTA LIVSLÄNGDVÄGGREPP GREPP I SNÖ PERFORMANCE KÖREGENSKAPER HASTIGHETSKAPACITET VINTERDÄCK

14 EFV KOMFORT KÖREGENSKAPER GREPP PÅ VÅT VÄG TYSTA LIVSLÄNGDVÄGGREPP GREPP I SNÖ HASTIGHETSINDEX HASTIGHETSKAPACITET FORMEL 1 DÄCK

15 EFV VIDHÄFTNING; 75% AV GREPPET MEKANISKT GREPP; 25% AV GREPPET Större kontaktyta mot underlaget och mer deformerbar gummiblandning ger bättre grepp. Greppmekanismer på hårt underlag.

16 EFV Högre kompression ger bättre grepp ”KUGGHJULSEFFEKT” Greppmekanismer på löst underlag.

17 EFV 1891Idag DÄCKETS UTVECKLING

18 EFV BILENS UTVECKLING

19 EFV Vad består ett däck av?

20 EFV 305 = Sektionsbredd i mm (däckets bredd) 30= Profil (sektions höjd i %) ZR = R = radial däck (ZR =över 300 km/h) 19 = Diameter i tum (inch) 102 = Belastningsindex (850 kg/däck) (Y) = Hastighets symbol ZR (Y) > 300 km/h XL = EXTRA LOAD –högre belastningsindex N2 =.Porsche märkning (OE montering på 997 Turbo Facelift) 305/30ZR19 (102Y) XL Pilot Sport PS2 N2 TL Markeringar på däcksidan

21 EFV RÄTT DÄCK PÅ BILEN Andra märkningar på däcksidan E-Märkningen Specialmärkning för olika bilfabrikanter

22 EFV RÄTT DÄCK PÅ BILEN Specialmärkningar: * BMW Original N0, N1,N2,etcPorsche RO1AUDI R8, RS4,RS6 AO, MO, VO, etcAudi Original, Mercedes Only,etc

23 EFV 225/60 ZR 16 92Y PILOT EXALTO N0 TL 225/40 ZR 18 (88Y) PILOT SPORT PS2 N3 TL 295/30 ZR 18 (98Y) PILOT SPORT PS2 N1 TL (996 Turbo & C4S) 295/30 ZR 18 (98Y) PILOT SPORT PS2 N2 TL (996 GT3 FL) 295/30 ZR 18 (98Y) PILOT SPORT PS2 N3 TL(996 Carrera) 295/30 ZR 18 (99Y) PILOT SPORT PS2 N4 TL(996 GT3 FL) 295/35 R Y LATITUDE SPORT N0 XL TL N0, N1, N2, N3, N4, Etc SPECIELLA PORSCHEDÄCK

24 EFV På grund av viktfördelningen är inte bara däcken specialgjorda för Porsche utan även för varje enskild Porsche modell. För att hitta rätt däck har Porsches däck en “N” märkning, tex. “N2” etc. VIKT FÖRDELNING

25 EFV VAD KAN HÄNDA? Understyrning Överstyrning

26 EFV Hastighetskoder LOAD /SPEED INDEX (LI/SI) 91W 91 LI = 615 Kg/däck W SI = Max 270 Km/h En av de vanligaste frågorna från konsumenten: ”Varför skall jag ha dyra ”W” däck på min bil” ? ”Jag som aldrig kör fortare än 110 km/h” ! 1)Originalmontering 2)Köregenskaper

27 EFV PILOT SPORT PS2 N0, N1, N2, N3, N4

28 EFV PILOT SPORT CUP

29 EFV Bromsning på torrt Bromsning på vått Livslängd på bana Varvtid Köregenskaper på torrt Köregenskaper på vått PS Cup PS 2 Pilot Sport 2 jämfört med Pilot Sport Cup

30 EFV

31 EFV 205/50ZR15(86Y)PILOT SPORT CUP TL MI 225/50ZR15(91Y)PILOT SPORT CUP TL MI 245/45ZR16(94Y)PILOT SPORT CUP TL MI 225/50ZR16(92Y)PILOT SPORT CUP TL MI 205/55ZR16(91Y)PILOT SPORT CUP TL MI 255/40ZR17(94Y)PILOT SPORT CUP TL MI 225/45ZR17(91Y)PILOT SPORT CUP TL MI 205/50ZR17(89Y)PILOT SPORT CUP TL MI 285/30ZR18(93Y)PILOT SPORT CUP TL MI 295/30ZR18(94Y)PILOT SPORT CUP TL MI 315/30 ZR 18 (98Y) PILOT SPORT CUP TL MI 235/40 ZR 18 (91Y) TL PILOT SPORT CUP MI 265/35ZR18(93Y)PILOT SPORT CUP TL MI 225/40ZR18(88Y)PILOT SPORT CUP TL MI 235/35 ZR 19 (87Y) N0 PILOT SPORT CUP 305/30 ZR19 (102Y) N0 EL PILOT SPORT CUP PILOT SPORT CUP

32 EFV Säljs via: DÄCKPROFFSEN VÄXJÖ AB Norremarksvägen Växjö Tel: PILOT SPORT CUP

33 EFV Temperatur, lufttryck och hjulvinklar Hur får man ut mest av sina däck på banan ?

34 EFV Pilot Sport Cup Kallt lufttryck:Olika lufttryck beror på bilens / inställningar / vikt (Vid racing) / förarens preferenser, vanligtvis 1.8bar Absolut lägsta kallt lufttryck 1.5bar Varmt lufttryck:Vanligtvis upp till 2.5bar Camber inställning:Ett mål är att ha mellan 2° till 3° negativ camber, maximum 4° negativ camber. På blött underlag:Höj lufttrycket med ca 0.1bar till 0.5bar. (Beroende på vattendjup / underlag) Temperatur:Fungerar bäst i temperaturer mellan 70°C till 95°C Men oroa dig inte om du inte kommer upp i dessa temperaturer det viktiga är att du får en jämn temperatur på slitbanan. Ca 10° graders skillnad på insida och utsida. Mönsterdjup:Från 5mm i huvudspår till 2.5mm (i skuldran) Däckmönster:asymmetriskt design (ingen rullriktning)

35 EFV Inställningar Inställningarna av din bil kan påverka din bils köregenskaper och med rätt inställning blir körningen både lättare och roligare. Nedanför finns några tips på vad du kan göra för att ändra balansen på bilen. InställningMinska UnderstyrningMinska Överstyrning Framdäck LufttryckHögre Lägre Bakdäck LufttryckLägre Högre Framdäck BreddBredareSmalare Bakdäck BreddSmalareBredare Camber FramMera NegativMera Positiv Camber BakMera PositivMera Negativ Inställning framhjulÖka Toe-outÖka Toe-in Inställning bakhjulÖka Toe-inÖka Toe-out Framhjul CasterMer PositivtMer Negativt Stötdämpare fram MjukareHårdare Stötdämpare bakHårdareMjukare Fram KrängningshämmareMjukare (Tunnare)Hårdare (Tjockare) Bak KrängningshämmareHårdare (Tjockare)Mjukare (Tunnare) ViktfördelningMer bakåtMer framåt Körning på vått: Vid risk för vattenplaning försök att öka lufttrycket med 0,1bar till 0,5 bar (beroende på vattenmängd). Däckets flexibilitet minskar och den rundare profilen hjälper till att förhindra att vatten bygger upp mellan däcket och vägbanan vilket leder till bättre grepp.

36 EFV Starta med rekommenderat lufttryck. Kör däcken varma. Gå in i depå och sänk omedelbart till rekommenderat lufttryck. Lufttryck Bankörning

37 EFV PILOT SPORT CUP+ N1

38 EFV NYA PILOT SUPER SPORT

39 EFV FRÅGOR ?


Ladda ner ppt "- 1 - EFV Malmö Sports Car Club 17/1 2012. - 2 - EFV Bernt Wahlberg Produkt Expert Personbils och Lätta Lastbilsdäck Norden."

Liknande presentationer


Google-annonser