Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör – hur får man flickor att röka och dricka? Ruth Arvidsson, f.d. modell, från KSANs projekt ”Marknadsföring.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör – hur får man flickor att röka och dricka? Ruth Arvidsson, f.d. modell, från KSANs projekt ”Marknadsföring."— Presentationens avskrift:

1 Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör – hur får man flickor att röka och dricka? Ruth Arvidsson, f.d. modell, från KSANs projekt ”Marknadsföring till flickor”

2 Vad är KSAN? •Partipolitiskt och religiöst obunden paraplyorganisation •30 riksorganisationer för kvinnor som medlemmar •Arbetar förebyggande mot missbruk av alkohol, narkotika och beroendeframkallande läkemedel •Flickan och kvinnan i fokus KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR

3 KSAN:s verksamhet •Informationsmaterial/Kampanjer •Konferenser/Seminarier •Projekt – t ex ”Marknadsföring till flickor” •Utbildning •Följa och stödja forskning •Samarbete med myndigheter och andra organisationer •Samarbete inom Norden och internationell KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR

4 Projekt ”Marknadsföring till flickor” KSAN driver projektet sedan 2009 för att: - Uppmärksamma och medvetandegöra om marknadsföringen till flickor av tobak, alkohol och läkemedel. - KSAN har 30 medlemsorganisationer och samlar ca kvinnor. KSAN mobiliserar detta kontaktnät till ett förebyggande arbete i samarbete med föreläsare Ruth Arvidsson. - Föreläsningar, nyhetsbrev, film. - Vidareutveckling av projektet 2011 med stöd av FHI för spridning av nyhetsbrev och framtagande av ett handledarmaterial. KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR

5 Faktorer till varför ungdomar börjar? •Tillgång •Acceptans •Förebild •Socialt tryck •Attityd och värderingar

6 Kort fakta •90% av dem som börjar med tobak och alkohol börjar innan de är 18 år •Fler killar än tjejer röker •Lungcancer är nu den vanligaste cancerformen hos kvinnor •80 % av alla våldsfall bland unga sker på grund av att de är alkoholpåverkade •Ca personer dör varje år av tobaks och alkoholrelaterade sjukdomar eller olyckor

7 Tillgång •9/10 ungdomar kan köpa sin tobak. •Systembolaget har nästintill totalt ålderskontroll •¼ ungdomar säger sig veta om att någon vuxen kan langa från systembolaget eller var man köper smuggelsprit.

8 Reklamer •Reklam •Sponsring •Produktplacering •Varumärkesutvidning

9 Tror du på reklam? •Blöjor •Läsk •Kaviar •Diskmedel •Ketchup •Godis som man äter när man åker skidor

10 Festival

11 Ryssland

12 Sex in the city

13 Konserter

14 Reklam i skolor

15 Reseguide i Elle

16 Citat •”Vi röker inte skiten vi säljer den bara. Rätten att röka reserverar vi för de unga, outbildade, svarta och dumma?”

17 Vad kan vi göra tillsammans? •Begränsa tillgängligheten •Begränsa marknadsföringen •Stärka ungdomars självkänsla

18 För mer information kontakta oss på: /51 KSAN Östermalmsgatan Stockholm

19 Bag in da box •Vet du hur den går? •Ser du något speciellt märke i videon? •Vilken känsla ska låten förmedla? •http://www.youtube.com/watch?v=c2pm VwFryV8

20 Stadgar KSAN §1. ÄNDAMÅL KSAN vill medverka till en samhällsmiljö utan skador och missbruk av alkohol, narkotika och andra beroendeframkallande medel som t ex sömnmedel och lugnande medel. KSAN arbetar främst med förebyggande verksamhet inom dessa ämnesområden utifrån ett kvinnoperspektiv genom •attsprida information •att öka förståelsen för sambandet mellan bruk och skador •attstimulera till debatt •attpåverka attityder och värderingar •att följa och stödja forskning •att verka både nationellt och internationellt i dessa frågor KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR


Ladda ner ppt "Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör – hur får man flickor att röka och dricka? Ruth Arvidsson, f.d. modell, från KSANs projekt ”Marknadsföring."

Liknande presentationer


Google-annonser