Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Propriety & Confidential © Keybroker 2008 1 Kostnadseffektiv & resultatfokuserad sökannonsering Verktygen & kunskapen som krävs för att göra sökannonseringen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Propriety & Confidential © Keybroker 2008 1 Kostnadseffektiv & resultatfokuserad sökannonsering Verktygen & kunskapen som krävs för att göra sökannonseringen."— Presentationens avskrift:

1 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 1 Kostnadseffektiv & resultatfokuserad sökannonsering Verktygen & kunskapen som krävs för att göra sökannonseringen framgångsrik Anna Eriksson, Sales Director, Keybroker

2 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 2 Agenda »Tillvägagångssätt & prismodell för resultatfokuserad sökannonsering »Kundcase – att ta sökannonsering till nästa nivå

3 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 3 Sökannonseringens främsta fördelar » Köpare letar säljare - annonserna visas för dem som redan aktivt söker efter information för att tillfredställa ett behov & är sent i köpprocessen. »Sökannonseringen är helt transparant & exakt mätbar, där resultat kan redovisas för varje investerad krona. »Resultatbaserad hantering går att kräva, genom sökannonseringens mätbarhet

4 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 4 Sökannonsering är exakt mätbar 1. Eva söker på ”bra pris på flyg Los Angeles” 2. MrJets annons är en av dem som visas. Eva tycker att den verkar intressant och klickar 3. Eva kommer till en relevant sida där hon får bra information och enkelt kan boka sin resa och köpet registreras Click Server Information från sökmotorn »Trafikkälla »Annonstext »Sökord »Tidpunkt för klicket »Kostnad för klicket »Spårningstag Information från mätsystem »Antal bokningar »Produkt namn »Order värde »Tidpunkt för köpet

5 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 5 Beslutspunkter inför uppstart av sökannonsering »Vad är mätpunkten för ett avslut? Sales, leads, etc. »Vad får kostnaden per avslut maximalt vara »Hur mycket budget är allokerad till sökannonseringen »Vilka marknader ska sökannonseringen innefatta »Vilka mål har ni med sökannonseringen (volymmål, ökad varumärkeskännedom, etc.)

6 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 6 Definiera tröskelvärde för kundanskaffningskostnaden Trafikkostnad + Hantering Antal avslut

7 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 7 Fokusera på kundanskaffningskostnaden Djuplänka direkt till rätt sida Optimal position och bud Skriv effektiva annonstexter Rätt bud i rätt tid Automatiser a Undvik misstag Använd era bästa erbjudanden Lös konsumentens behov Synka med off-line Trafikkostnad + Hantering Antal avslut

8 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 8 Rätt resultat med rätt struktur Hemelektronik- företag SENODKFI DatorerTVGamingGPSKamerorMultimedia BärbaraHanddatorerStationära HPAppleLenovoSonyDell “bra pris hp” “laptop hp” “erbjudande HP” “hp pavilion tx1345” “billig laptop hp” Kanonerbjudande HP datorer Just nu HP laptops, från 9 995 kr. Beställ idag, fri leverans! www.elektronik.se Kampanj Huvudgrupp Undergrupp 1 Undergrupp 2 Sökord

9 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 9 Relevanta annonser länkade till rätt landingssida Annons för avslut Annons för olönsam trafik Kanonerbjudande HP datorer Just nu HP laptops, från 9 995 kr. Beställ idag, fri leverans! www.elektronik.se Hemelektronik Hemelektronik som säljer: DVD, Hemmabio, datorer, tv, m.m www.elektronik.se

10 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 10 Fånga intresset från era offline satsningar…

11 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 11 …för offline triggar online

12 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 12 Verktyg för analys och produktivitet

13 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 13 CPA per Position

14 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 14 Prismodeller – du får vad du betalar för Trafikbudget * %  Kostnader Vinst * %  Lönsamhet Kommission per avslut  Omsättning Traditionell Cost per Action Värdebaserad

15 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 15 Check list  Sätt tydliga mätbara mål innan ni börjar  Utveckla och strukturera kampanjen att uppnå goda resultat  Rätt och heltäckande sökordsportfölj  Annonstexter anpassade efter varje fråga  Djuplänka till rätt produkt och erbjudande  Synkronisera sökaktiviteter med marknadsförings- och försäljningsaktiviteter  Återkoppla och agera på resultatet  Välj en leverantör som arbetar resultatfokuserat med en prestationsbaserad prismodell  Se till att resultaten redovisas transparent hela vägen till sökmotorn  Var noga med att det är ni som annonsör som äger kontot

16 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 16 Kundcase: Ta nuvarande sökannonsering till nästa nivå Företag En av Nordens största internetresebyråer Bakgrund Kunden har använt sig utav sökannonsering sedan våren 2005 och låtit en annan sökannonseringsleverantör hantera denna. Kunden var dock inte nöjd då kostnaden per bokning var alldeles för hög. Keybroker tog över sökannonseringen i juni 2007. Uppdrag » Öka kundens försäljningsvolymer (antal bokningar) » Minska kundens anskaffningskostnad per bokning » Maximera kundens avkastning på medieinvesteringen Länder och sökmotorer

17 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 17 Kunden NOSEDK FlygPaketHotellBil DestinationerGeneriska flygordVarumärke + flyg Destinations- kombinationer Exempel Paris: “flyg Paris” “bra pris flyg paris” “flygbiljetter till paris” “paris billigt flyg” Bra pris till Paris Flygbiljetter till Paris till kanonbra pris. Boka redan idag! www.travelcompany.se Åtgärd 1: Utveckla sökannonseringens struktur  Från 70’ till 800’ sökord  Från 100 till 20 000 annonstexter  Ökad relevans gav ökad klickfrekvens och fler bokningar

18 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 18 Åtgärd 2: Synkronisera med övrig marknadsföring  Kunden och Keybroker gick gemensamt igenom kundens aktivitetsplan för 2007 och koordinerade sökannonseringen därefter  På så sätt kunde skapat offline intresse tillvaratas av sökannoseringen  Sökannonserna kommunicerar samma budskap som t.ex TV reklamen eller utomhusannonsen. Outdoor Stockholm Helsida SvD och DN TV4 reklam Sökvolymer Vecka 25Vecka 37Vecka 27Vecka 29Vecka 31Vecka 33Vecka 35

19 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 19 Åtgärd 3: Synkronisera med punktinsatser  Rabatterbjudande på sajten under en specifik tidsperiod speglas i sökannonseringen  Exempel kan vara rabatt på alla flygbiljetter i 3 dagar Avslutsfrekvens Kundanskaffningskostnad

20 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 20 Åtgärd 4: Fokusera på positionsstrategi  Position 1-3 kostar mycket – position 4-6 betydligt mer kostnadseffektivt  Kostnaden per bokning blir betydligt lägre när positionen sjunker

21 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 21 Åtgärd 5: Fokusera på budstrategi

22 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 22 Resultat  Antal bokningar: + 40%  Kostnad per avslut: - 40% I jämförelse med september 2006 (annan leverantör) och september 2007 (Keybroker)

23 Propriety & Confidential © Keybroker 2008 23 Kontakt: Anna Eriksson, försäljningschef Telefon: +46 (0)8 510 617 02 Mobil: +46 (0)706 61 51 76 anna.eriksson@keybroker.com Keybroker AB Drottninggatan 108, 4tr 113 60 Stockholm www.keybroker.se Kontaktinformation Kort om Keybroker »Keybroker är ledande på sökannonsering i Norden och skapar ökad onlineförsäljning för stora annonsörer i Europa. »Kundexempel: »Keybroker är medlem i Sveriges Marknadsförbund och deltar i Sveriges Annonsörers kommitté för sökmedier, KSM. »Keybrokers huvudägare är Investor Growth Capital, helägt dotterbolag till Investor som är Nordens största börsnoterade investmentföretag.


Ladda ner ppt "Propriety & Confidential © Keybroker 2008 1 Kostnadseffektiv & resultatfokuserad sökannonsering Verktygen & kunskapen som krävs för att göra sökannonseringen."

Liknande presentationer


Google-annonser