Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Destinationsutveckling i Roslagen Leader UROSS-projekt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Destinationsutveckling i Roslagen Leader UROSS-projekt."— Presentationens avskrift:

1 Destinationsutveckling i Roslagen Leader UROSS-projekt

2 Destinationsutveckling i Roslagen Projektägare: Visit Roslagen AB Tid:1 oktober juni 2012 Projektledare: Gisela Norén Processledare: Karin Voltaire

3 Projektets idé •Roslagen har många ”subdestinationer/besöksmål som tillsammans bildar Roslagen som destination. •Genom att skapa en gemensam utvecklingsmodell för våra besöksmål kan man belysa hur destinationsutveckling kan skapas för hela Roslagen.

4 Projektets upplägg •Förstudie – 3 ”testdestinationer” –Östhammar, Grisslehamn, Ljusterö •Beskrivning av destinationen •SWOT analys •Mål och utvecklingsområden •Basera arbetet på ”Nationell strategi för besöksnäringen”

5 Projektets upplägg För varje destination •Projektgrupp ca 10 personer –Inventering –Diagnos –SWOT –Utvecklingsområden –Konsekvensbedömning –Rapport

6 Grundtanke för destinationsutvecklingen •Det är varje plats/destination i Roslagen som ska utvecklas utifrån sina unika förutsättningar. •Summan av alla Roslagens ”subdestinationer” bildar Roslagen som destination •En röd ”roslagstråd” ska finnas genom alla Roslagens destinationer – något som förenar oss

7 Destinationsutveckling Östhammar Projektgruppens deltagare •Sven Jönsson – Alberts gästrum •Gerd Vading – Ordfestivalen •Eva Andersson – Villa Östhammar •Sara Söderström – ”Sommartidningen” •Catharina Johansson – Johanssons gårdshotell •Irene Holmgren – Lars Molinsällskapet •Maud Nilsson Persson – Visit Roslagen

8 Destinationsutveckling Östhammar •Mål för arbetet –Gemensam syn på hur destinationen ska utvecklas •Mål för destinationen •Utvecklingsområden •Organisering/finansiering –Utvecklingsmodell som kan användas av andra destinationer i Roslagen

9 Processplan Okt Nov Dec Jan Feb Mars April Maj Juni Inventering Diagnos Analys SWOT Mål Arbete/ nätverk Utvecklings- områden Utvecklingsplan Rollfördelning Finansiering Arbete/ nätverk Uppföljning/ rapportering Uppstart Strategi Planering/ dokumentering Arbete/ nätverk Arbete/ nätverk Avslut Summering

10 Diagnos av destinationen •Boende •Mat •Aktiviteter •Transporter •Samarbete •Attraktionskraft •Summering

11 Diagnos av destination Östhammar UTBUD •För lite överallt, även sommartid. •Nästan inget för barn att göra. •Väderberoende – finns inte mycket att göra under dåligt väder. •Musikveckan, Ordfestivalen, Midnattssolsrallyt…. •Kvarterspumpen var ett lyckat initiativ MARKNAD •Forsmark •Bakluckan i Norrskedika •Sommarstugegäster POTENTIAL • fritidshus – personer SAMVERKAN •Kan bli bättre. T.ex med köpmannaföreningen

12 SWOT •Vilka är våra styrkor idag? •Vilka är våra svagheter idag? •Vilka är våra möjligheter? •Vilka är våra hot?

13 Styrkor •Tryggaste kommunen i landet! •Låg arbetslöshet •Stort föreningsliv •Närproducerad mat •Närhet till Forsmark •Bra kommunikationer till Uppsala, var 30:e minut •Vacker miljö •Skärgården & havet •Nära till mycket •Mycket historia – sista rådstugebeslutet togs 1903 här i Rådhuset •En hög lägsta standard på boendeformer

14 Svagheter •Litet året runt utbud •Dåliga öppettider •Lite aktiviteter för barn •Ingen samordning vad gäller konst •Svikande engagemang, åldrande befolkning och inget drag i de yngre som stannar kvar. •Ingen direktkommunikation till Sthlm •Inget systembolag •Ingen naturlig hamn – omväg •Dålig gästhamn •För lite boendekapacitet

15 Möjligheter •Närhet till Forsmark •Låg konjunktur, dvs. mer ”närresande” •Filmturism – Lars Molin • ”konst i Roslagen” •Paketering – jakt, kultur, natur, PRO, Bröllop •Visit Roslagen •Positiv inställning bland lokalboende •Roden – multisportarena – ej finansierad än Segeltak över krutudden – ej finansierad än •Väg 288 blir bättre •Närhet till Öregrund •Entreprenörslinjen i Gimo •Entreprenörscheckar från Leader •Ishallen outnyttjad

16 Hot •Lågkonjunktur, dvs. minskat resande •För litet engagemang samt tidsbrist •Få med sig resten...

17 Destination Östhammar Mål 2012 •Ökat värdskap inför säsong –utbildning –nätverk –bussturer •Fler bokningsbara produkter, 15 (20) –utbildning –coachning •Plan för samordning konst/kultur inkl. ordfestivalen •Plan för fler barnaktiviteter i Östhammar –UROSS-ansökan (Sara+någon) –Kolla feriepraktikplatser i kommunen –Ex. miniklättervägg, bilar mm •Utveckla/paketera musikvecka för långväga gäster

18 Destination Östhammar Mål 2016 • omsättning besöksnäring +40% (20 ”normalt”+20 nytt) •Utvecklad ordfestival, ex. 3 dagar, innehåller flera olika saker, nya paket, nya marknader m.m. •Barnaktiviteter finns i Östhammar, och är en attraktionskraft för destinationen •Destination Östhammars publika aktörer upplevs som goda värdar av sina gäster •Sjötorgets utveckling klar •Fler butiker, torghandel, bättre ruljans •Bättre infrastruktur, bl.a. tack vare planerna för Forsmark, SKB, Dannemora •Gammelhus utvecklat

19 Destination Östhammar •Avslutning/uppföljning –Maj 2012 –Hur kan vi komma vidare? •Vilka kan involveras? •Hur säkerställer vi resurser för att komma framåt? •Konkreta åtgärder –Koppling till Visit Roslagens arbete •Destinationsutveckling för Roslagen •Produkter/paket m.m. •Marknadsföring


Ladda ner ppt "Destinationsutveckling i Roslagen Leader UROSS-projekt."

Liknande presentationer


Google-annonser