Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

David Holecek, Volvo Cars Microsoft Summit 2008

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "David Holecek, Volvo Cars Microsoft Summit 2008"— Presentationens avskrift:

1 Konsten att hantera nya krav och förväntningar från en allt mer globaliserad värld
David Holecek, Volvo Cars Microsoft Summit 2008 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

2 Agenda Bakgrund Nulägesbeskrivning Problemformulering
Våra lösningsförslag Frågestund ...men jag lovar att mina slides inte kommer vara riktigt så tråkiga! :-) MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

3 BAKGRUND MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

4 Internets betydelse för bilbranschen
Nästan 1,5 miljarder Internetanvändare Fler än 80% av bilköpare använder webben i sin köpprocess Ca 40% år 2004 Färre än 20% år 2002 Biltillverkarnas webbplatser är den viktigaste (70%) informationskällan Har t o m gått om Familj & Vänner Två tredjedelar av bilköparna säger att biltillverkarnas webbplatser påverkade deras köpbeslut KÄLLA: Capgemini Cars Online och NOP World KÄLLA: Internet World Stats, juni 2008 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public> Note the huge potentential of (primarily) Asian countries.

5 Volvo Cars Interaktiva Vision
Provide a global, best-in-class, user-defined experience that extends Volvo Cars as a premium brand, on-line MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

6 Volvo Cars historik på Internet
2004 2003 2001 1999 1997 1994 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

7 Volvo Cars historik på Internet
2004 2003 2001 1999 1997 1994 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

8 NULÄGESBESKRIVNING MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

9 Volvo Cars globala webbnärvaro idag
90 siter i 70 länder, inklusive USA och Japan, men även Malta och Azerbaijan Hanterar 36 språk, inklusive ’Right-to-Left’ (hebreiska, arabiska) Design och mallar är gemensamma för alla siter Microsoft Office Sharepoint Server 2007 (‘MOSS’) som grundplattform Central hosting, med Akamai som cachar alla siter globalt Fler än 300 webbredaktörer globalt Centraliserad innehålls- och funktionsutveckling ger goda förutsättningar för kostnadssynergier, och möjliggör unik share-of-voice för våra mindre marknader Allt innehåll (inklusive Flash) fullt editerbart genom MOSS2007 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

10 Vår ‘glokala’ setup – Så globala som möjligt, så lokala som nödvändigt
CENTRALT Funktionalitetsutveckling Innehållsmallar ‘Master’ innehåll Design guidelines Global hosting E-metrics Support Domännamnshantering Sökmotoroptimering Översättning LOKALT Siteägande Anpassningar Editering Lokalt innehåll Lokala kampanjer E-intelligence MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

11 ‘Glokala’ resultat ISRAEL RYSSLAND SYDKOREA USA KINA JAPAN
MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

12 Volvo Cars kvantitativa resultat
Ungefär besök per dag (nästan 100/minut) 600 manårs (5,3 miljoner timmars) exponering 2007 Största siter 2007 (besöksandel) Ökning 2006 → 2007 (besök) Ökat fokus på exponering och andel återkommande besökare Försöker hitta ett sätt att beräkna beteendevärde MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

13 Volvo Cars kvalitativa resultat
Global site UK Tyskland Sverige Spanien 1. Volvo Cars 1. Chevrolet 1. Porsche 2. BMW 2. Audi 2. Volkswagen 2. Škoda 3. Audi 3. Volvo Cars 3. Opel 3. Mercedes 3. Saab 4. Mercedes 4. Mini 4. Citroën 4. Chevrolet 5. SEAT 5. Saab 5. Toyota 5. Peugeot 5. Citroën 6. Peugeot 6. Mazda 6. Volvo Cars 6. Audi 7. Volkswagen 7. Toyota 10. Audi 7. SEAT 8. Opel 8. Lexus 13. Mercedes 8. Audi 8. Mazda 12. Peugeot 16. BMW 9. SEAT 9. BMW 13. Volkswagen 17. Lexus 10. Mercedes USA Kanada 1. HUMMER 1. Volvo Cars 2. Lincoln 2. Mazda 8. Lexus 3. Lexus 11. Ford 7. Mercedes 22. BMW 10. Mini 26. Volvo Cars 12. Ford 28. Jaguar 20. BMW 29. Mercedes 23. Land Rover 34. Volkswagen 27. Jaguar 36. Audi 28. Audi All branscher Bilindustrin 1. Google 1 (7) Volvo Cars 2. Wikipedia 2 (21) Mini 3. Cisco 3 (52) Nissan 4. Philips 4 (70) BMW 5. HP 5 (106) Jaguar 6. Caterpillar 6 (111) Hyundai 7. Volvo Cars 7 (118) Lexus 8. Seagate 8 (122) Mercedes 9. Microsoft 9 (123) Saab 10. Am. Express 10 (128) Smart 8 märken 15 märken 22 märken 9 märken 10 märken 36 märken 27 märken Under de senaste fyra åren ha Volvo Cars haft den största förbättringen av alla bolag MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public> JD Power kommer jag prata om lite senare. I förra veckan fick vi reda på 2008 års resultat från ByteLevel research, och Volvo hamnar då på en fenomenal fjärde plats.

14 PROBLEMFORMULERING MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

15 Dagens besökare är mycket mer krävande
Webben är inte längre bara en digital broschyr Vi går från en enkelriktad informationskanal... ...till en dubbelriktad relationskanal Besökare förväntar sig att webbnärvaron hänger ihop Internetanvändare vill ha information när/var/hur de vill Kundlojaliteten urholkas, men varumärkestillhörigheten ökar i betydelse Varumärkets ärlighet och öppenhet allt viktigare MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public> Endast 20% bryr sig om traditionell print-reklam (ner från 32% 2005) Endast x% är intresserade av att beställa en broschyr Nästan 30% av bilköparna använder bloggar, forum, community-siter mm. 40% av bilköparna hävdar att dåliga OEM-siter kan påverka köpbeslutet

16 VÅRA LÖSNINGSFÖRSLAG MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

17 Organisera för helheten
Från applikationsbaserad organisation... Person A Person B Person C Person D Person E Support Support Support Support Support Innehåll Innehåll Innehåll Innehåll Innehåll Utveckling Utveckling Utveckling Utveckling Utveckling Hosting Hosting Hosting Hosting Hosting Appl. 1 Appl. 2 Appl. 3 Appl. 4 Appl. 5 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

18 Organisera för helheten
...till funktionsbaserad organisation Support Person A Innehåll Person B Utveckling Person C Hosting Person D Appl. 1 Appl. 2 Appl. 3 Appl. 4 Appl. 5 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

19 Skaffa ordentlig beslutsgrund
Robusta statistik- och analysverktyg är A och O – äkta data ljuger inte Utgå från kundens behov, inte från organisationens Gå inte på hypen med de senaste buzzworden... ...men testa gärna ny teknik där ni ser kundnyttan MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public> Kunden har alltid rätt. Vet ni inte vad kunden vill – ta reda på det! Vår brandavdelningen ville ha en prominent sektion för våra kärnvärden. En massa pengar gick åt till något som färre än 2% av våra besökare tittar på. När hypen börjar nå media är det oftast för sent.

20 Expandera till nya kanaler
Öka räckvidden genom mobil kanal Mobil närvaro förväntas från ambitiösa företag i tillväxtmarknader Pilotsite finns på mobile.volvocars.com MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

21 Täck hela livscykeln – inte bara köpprocessen
Essentiellt att behålla kundkontakten och erbjuda långvarigt mervärde Fram till för ett år sedan riktades volvocars.com endast mot potentiella bilköpare Genom introduktionen av Owners’ Info tog vi ett första steg Nästa generation av volvocars.com blir ett totalt nygrepp Exempel på tjänster vi tittar på: Order tracking Digital servicebok Bilens status on-line Integration med navigations- och audiosystem MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

22 Fler kloka råd... Håll dig nära CRM-avdelningen
Låt inte IT styra verksamheten Helheten är viktigare än delarna MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

23 Ny teknik för relationsbyggande och ökad kundnytta
Gadgets i Windows Vista små desktopapplikationer som lever i sidebaren på höger sida av skrivbordet ständigt uppdaterade via Internet Microsoft Silverlight en ’mer intelligent’ version av Flash går att återanvända i webbläsaren, på skrivbordet, och även i mobiltelefoner MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public> Vista står för 16% av våra besök (tre gånger så mycket som Mac) Silverlight laddas ner av 1,5 miljoner människor *per dag*

24 Exempel på ett av våra utvecklingsprojekt
Silverlight-baserad Windows Vista gadget Integrerad med vår bilkonfigurator och kunddatabas Möjliggör för användaren att plocka upp och utforska sina konfigurerade bilar, med tillhörande ’calls to action’ Förlänger och fördjupar relationen till Volvo Cars MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>

25 TACK! Frågor? MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Issue date: , Security Class: <Public>


Ladda ner ppt "David Holecek, Volvo Cars Microsoft Summit 2008"

Liknande presentationer


Google-annonser