Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 1 Issue date: 2008-09-04, Security Class: Konsten att hantera nya krav och förväntningar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 1 Issue date: 2008-09-04, Security Class: Konsten att hantera nya krav och förväntningar."— Presentationens avskrift:

1 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 1 Issue date: , Security Class: Konsten att hantera nya krav och förväntningar från en allt mer globaliserad värld David Holecek, Volvo Cars Microsoft Summit 2008

2 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 2 Issue date: , Security Class: Agenda •Bakgrund •Nulägesbeskrivning •Problemformulering •Våra lösningsförslag •Frågestund...men jag lovar att mina slides inte kommer vara riktigt så tråkiga! :-)

3 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 3 Issue date: , Security Class: BAKGRUND

4 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 4 Issue date: , Security Class: Internets betydelse för bilbranschen KÄLLA: Capgemini Cars Online och NOP WorldKÄLLA: Internet World Stats, juni 2008 •Nästan 1,5 miljarder Internetanvändare •Fler än 80% av bilköpare använder webben i sin köpprocess •Ca 40% år 2004 •Färre än 20% år 2002 •Biltillverkarnas webbplatser är den viktigaste (70%) informationskällan •Har t o m gått om Familj & Vänner •Två tredjedelar av bilköparna säger att biltillverkarnas webbplatser påverkade deras köpbeslut

5 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 5 Issue date: , Security Class: Volvo Cars Interaktiva Vision Provide a global, best-in-class, user-defined experience that extends Volvo Cars as a premium brand, on-line

6 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 6 Issue date: , Security Class: Volvo Cars historik på Internet

7 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 7 Issue date: , Security Class: Volvo Cars historik på Internet

8 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 8 Issue date: , Security Class: NULÄGESBESKRIVNING

9 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 9 Issue date: , Security Class: Volvo Cars globala webbnärvaro idag •90 siter i 70 länder, inklusive USA och Japan, men även Malta och Azerbaijan •Hanterar 36 språk, inklusive ’Right-to-Left’ (hebreiska, arabiska) •Design och mallar är gemensamma för alla siter •Microsoft Office Sharepoint Server 2007 (‘MOSS’) som grundplattform •Central hosting, med Akamai som cachar alla siter globalt •Fler än 300 webbredaktörer globalt •Centraliserad innehålls- och funktionsutveckling ger goda förutsättningar för kostnadssynergier, och möjliggör unik share-of-voice för våra mindre marknader •Allt innehåll (inklusive Flash) fullt editerbart genom MOSS2007

10 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 10 Issue date: , Security Class: Vår ‘glokala’ setup – Så globala som möjligt, så lokala som nödvändigt CENTRALT Funktionalitetsutveckling Innehållsmallar ‘Master’ innehåll Design guidelines Global hosting E-metrics Support Domännamnshantering Sökmotoroptimering Översättning LOKALT Siteägande Anpassningar Editering Lokalt innehåll Lokala kampanjer E-intelligence

11 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 11 Issue date: , Security Class: ‘Glokala’ resultat ISRAEL USA RYSSLAND KINA SYDKOREA JAPAN

12 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 12 Issue date: , Security Class: Volvo Cars kvantitativa resultat •Ungefär besök per dag (nästan 100/minut) •600 manårs (5,3 miljoner timmars) exponering 2007 •Ökat fokus på exponering och andel återkommande besökare •Försöker hitta ett sätt att beräkna beteendevärde Största siter 2007 (besöksandel) Ökning 2006 → 2007 (besök)

13 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 13 Issue date: , Security Class: Volvo Cars kvalitativa resultat Global siteUKTysklandSverigeSpanien 1. Volvo Cars1. Chevrolet1. Porsche1. Volvo Cars 2. BMW2. Audi2. Volkswagen2. Škoda2. Volkswagen 3. Audi3. Volvo Cars3. Opel3. Mercedes3. Saab 4. Mercedes 4. Mini4. Citroën4. Chevrolet 5. SEAT5. Saab5. Toyota5. Peugeot5. Citroën 6. Peugeot6. Mazda6. Volvo Cars6. Mazda6. Audi 7. Volkswagen7. Toyota10. Audi7. Volkswagen7. SEAT 8. Opel8. Lexus13. Mercedes8. Audi8. Mazda 12. Peugeot16. BMW9. SEAT9. BMW 13. Volkswagen17. Lexus10. Mercedes USAKanada 1. HUMMER1. Volvo Cars 2. Lincoln2. Mazda 8. Lexus3. Lexus 11. Ford7. Mercedes 22. BMW10. Mini 26. Volvo Cars12. Ford 28. Jaguar20. BMW 29. Mercedes23. Land Rover 34. Volkswagen27. Jaguar 36. Audi28. Audi All branscherBilindustrin 1. Google1 (7) Volvo Cars 2. Wikipedia2 (21) Mini 3. Cisco3 (52) Nissan 4. Philips4 (70) BMW 5. HP5 (106) Jaguar 6. Caterpillar6 (111) Hyundai 7. Volvo Cars7 (118) Lexus 8. Seagate8 (122) Mercedes 9. Microsoft9 (123) Saab 10. Am. Express10 (128) Smart 9 märken22 märken15 märken8 märken36 märken27 märkenUnder de senaste fyra åren ha Volvo Cars haft den största förbättringen av alla bolag 10 märken

14 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 14 Issue date: , Security Class: PROBLEMFORMULERING

15 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 15 Issue date: , Security Class: Dagens besökare är mycket mer krävande •Webben är inte längre bara en digital broschyr •Vi går från en enkelriktad informationskanal... •...till en dubbelriktad relationskanal •Besökare förväntar sig att webbnärvaron hänger ihop •Internetanvändare vill ha information när/var/hur de vill •Kundlojaliteten urholkas, men varumärkestillhörigheten ökar i betydelse •Varumärkets ärlighet och öppenhet allt viktigare

16 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 16 Issue date: , Security Class: VÅRA LÖSNINGSFÖRSLAG

17 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 17 Issue date: , Security Class: Organisera för helheten Från applikationsbaserad organisation... Appl. 1Appl. 2Appl. 3Appl. 4Appl. 5 Person APerson BPerson CPerson DPerson E Utveckling Hosting Innehåll Support Utveckling Hosting Innehåll Support Utveckling Hosting Innehåll Support Utveckling Hosting Innehåll Support Utveckling Hosting Innehåll Support

18 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 18 Issue date: , Security Class: Organisera för helheten...till funktionsbaserad organisation Appl. 1Appl. 2Appl. 3Appl. 4Appl. 5 Person A Person B Person C Person D Hosting Utveckling Innehåll Support

19 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 19 Issue date: , Security Class: Skaffa ordentlig beslutsgrund •Robusta statistik- och analysverktyg är A och O – äkta data ljuger inte •Utgå från kundens behov, inte från organisationens •Gå inte på hypen med de senaste buzzworden... •...men testa gärna ny teknik där ni ser kundnyttan

20 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 20 Issue date: , Security Class: Expandera till nya kanaler •Öka räckvidden genom mobil kanal •Mobil närvaro förväntas från ambitiösa företag i tillväxtmarknader •Pilotsite finns på mobile.volvocars.com

21 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 21 Issue date: , Security Class: Täck hela livscykeln – inte bara köpprocessen •Essentiellt att behålla kundkontakten och erbjuda långvarigt mervärde •Fram till för ett år sedan riktades volvocars.com endast mot potentiella bilköpare •Genom introduktionen av Owners’ Info tog vi ett första steg •Nästa generation av volvocars.com blir ett totalt nygrepp •Exempel på tjänster vi tittar på: •Order tracking •Digital servicebok •Bilens status on-line •Integration med navigations- och audiosystem

22 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 22 Issue date: , Security Class: Fler kloka råd... •Håll dig nära CRM-avdelningen •Låt inte IT styra verksamheten •Helheten är viktigare än delarna

23 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 23 Issue date: , Security Class: Ny teknik för relationsbyggande och ökad kundnytta •Gadgets i Windows Vista •små desktopapplikationer som lever i sidebaren på höger sida av skrivbordet •ständigt uppdaterade via Internet •Microsoft Silverlight •en ’mer intelligent’ version av Flash •går att återanvända i webbläsaren, på skrivbordet, och även i mobiltelefoner

24 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 24 Issue date: , Security Class: Exempel på ett av våra utvecklingsprojekt •Silverlight-baserad Windows Vista gadget •Integrerad med vår bilkonfigurator och kunddatabas •Möjliggör för användaren att plocka upp och utforska sina konfigurerade bilar, med tillhörande ’calls to action’ •Förlänger och fördjupar relationen till Volvo Cars

25 MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 25 Issue date: , Security Class: TACK! Frågor? TACK! Frågor?


Ladda ner ppt "MS Summit 2008, Volvo Cars, David Holecek Page 1 Issue date: 2008-09-04, Security Class: Konsten att hantera nya krav och förväntningar."

Liknande presentationer


Google-annonser