Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Företagsservice på bibliotek Varför och hur? Vision och praktik.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Företagsservice på bibliotek Varför och hur? Vision och praktik."— Presentationens avskrift:

1 Företagsservice på bibliotek Varför och hur? Vision och praktik

2 Vad är företagsinformation eller företagsservice på folkbibliotek? En verksamhet vid ett folkbibliotek som syftar till att ge blivande och befintliga företagare information och service, exempelvis • Erbjuda ett brett utbud av diverse medier • Hjälpa till med olika typer av informations framtagning • Tala om vilka aktörer (tex Almi) det finns lokalt och vad de kan hjälpa till med • Arrangera visningar och föreläsningar

3 Varför företagsinformation på bibliotek? Målgruppsperspektiv • Gratis • Informationssökningskompetens • Generösa öppettider • ”Låga trösklar” - kräver ingen färdig affärsidé • Anonym Samhällsperspektiv • Underlättar för företagande och nyföretagande • Når stor bred grupp Biblioteksperspektiv • Nå målen för vår verksamhet • Ny målgrupp

4 Vad vill vi uppnå med verksamheten? Verksamhetsidé ”Företagsinfo hjälper kostnadsfritt företagare och nya företagare att hitta relevant information så att de kan utveckla och stärka sitt företag och sin affärsidé.” Målgrupp ”Företagare, personer som funderar på att starta företag, arbetslösa, studerande och personer som är intresserade av företagande i största allmänhet.” Vision ”X stadsbiblioteks Företagsinfo är en inspirerande mötesplats som det är självklart att komma till för målgruppen och alla invånare i X kommun vet vilken service vi tillhandahåller. Vår verksamhet underlättar för nyföretagande och stärker företagen och tillväxten i X regionen.”

5 Beståndsuppbyggnad • Böcker • Ljudböcker • Tidskrifter • Databaser • Broschyrer • Affischer • Boka bibliotekarie ”Alla inköp görs medvetet för att sträva mot att uppfylla vår vision och sker med målgruppens behov i centrum. Medierna som köps ska lånas mycket och motsvara det informationsbehov målgruppen har.”

6 Hur når vi vår målgrupp? • Exponering • Trycksaker • Hemsida • Nätverksbygge • Mässor / kick off • Visningar • Föreläsningar

7 Företagsaktörer / Nätverksbygge! • Tillväxtverket (nationell nivå) • Kommunens näringslivsservice • Almi • IFS Internationella företagarföreningen i Sverige • Nyföretagarcentrum • Coompanion • Ung företagsamhet • Skatteverket • Arbetsförmedlingen • Försäkringskassan • Drivhuset • Exportrådet • Gymnasieskolorna • Länsstyrelsen • Företagarna • Entreprenörsprogrammet • Qvinnor på G • Kvinnors företagande • Expansiva Växjö

8 Hur gör man? • Förankra internt • Verksamhetsplan • Fortbildning, studiebesök • Inventera resurser • Hitta fysisk plats • Köp in målgruppsanpassat • Bygga nätverk • Visningar av servicen • Samarrangera föreläsningar

9 Statistik som inspirerar

10 Så här tacksamma är målgruppen!


Ladda ner ppt "Företagsservice på bibliotek Varför och hur? Vision och praktik."

Liknande presentationer


Google-annonser