Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008."— Presentationens avskrift:

1 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008

2 2 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Gain & Loss analys Sporthandeln Rapportinnehåll: 1.Värdeutveckling sportbutiker. Hur mycket är konkurrensberoende och hur mycket är icke-konkurrensberoende? 2.Vinster resp. förluster mellan sporthandeln och större butikskedjor 3.Pendlingsgrad mellan sporthandeln och större butikskedjor 4.Analys av vinster och förluster för sporthandeln i relation till pendlingsgraden till andra kedjor

3 3 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Gain & Loss - Metodbeskrivning • Varje hushålls inköp jämförs mellan de båda perioderna. • Förändringen i inköp hos varje hushåll summeras till totalskeendet på marknaden. • En kanals värdeförändring förklaras av: - ej konkurrensberoende förändring (mer/mindre köp, nya/förlorade köpare av kategorin) - konkurrensberoende förändring (vinst/förlust till annan kanal) • Pendlingsgradsindex:- hög pendling indikerar substitut - låg pendling indikerar kompletterande kanal

4 4 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Nettoeffekt av konkurrensberoende vinster/förluster Nettoeffekt av nya/förlorade köpare Nettoeffekt av mer/mindre köp Utveckling, %-enheter Värdeutveckling Sportbutiker Jan-Jun 2009 / Jan-Jun 2008: + 9 % Gain & Loss Sportbutiker OBS! Fiktiva värden!

5 5 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Nettoförändring i miljoner SEK ur sporthandelns perspektiv Jan-Jun 2009 / Jan-Jun 2008 Gain & Loss Sportbutiker Nettovinster/nettoförluster OBS! Fiktiva värden!

6 6 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Gain & Loss Sportbutiker Pendlingsgrad OBS! Fiktiva värden! KomplementSubsititut Desto högre index väljer konsumenten desto oftare mellan dessa butiker i relation mot Sportbutiker, dvs. Sportbutiker substituerar främst med dessa. 100 = ”Förväntad” pendling

7 7 GfK Consumer TrackingGfK Fashion*Scope – Gain&Loss SporthandelnOktober 2009 Nettovinst samt låg konkurrensintensitet. Ej fokus men observera Nettoförlust samt låg konkurrensintensitet. Ej fokus men observera Nettovinst samt hög konkurrensintensitet. FOKUS! Framgångskriterier? Nettoförlust samt hög konkurrensintensitet. FOKUS! Motåtgärder? Matris över vinster/föruster och pendlingsgrad för sporthandeln


Ladda ner ppt "GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008."

Liknande presentationer


Google-annonser