Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till tankar i kaos Lisa Aronsson Höglund

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till tankar i kaos Lisa Aronsson Höglund"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till tankar i kaos Lisa Aronsson Höglund

2 Diagnoserna  ADHD – bråkiga pojkar  Tourettes Syndrom – svordomar och obscena gester  Aspergers Syndrom – excentriska genier  Autism/autistiska drag - empatistörd

3 Diagnoserna

4 Sanningarna ADHD, Tourettes syndrom, Aspergers syndrom och autism är diagnoserna… …resten är jag! ”Men det stämmer ju på mig också!”

5 ADHD • Uppmärksamhetsproblem Ex. koncentrationssvårigheter. Kan uppfattas som slarvighet. Det är väldigt jobbigt att gång på gång få höra att man är slarvig trots att man inte kan rå för det. Lätt uttråkad, svårighet att slutföra saker som inte väcker intresse – det krävs en uppfinningsrik pedagog för kunna väcka intresse…. • Impulsivitet Ex. starka och svårkontrollerade känsloreaktioner – är det enbart negativt? Försämrad förmåga att lyssna på andra, avbryter – kan det bero på något annat än svårigheter med impulskontroll? • Överaktivitet Svårigheter med att reglera aktivitetsnivån efter det man gör - antingen för låg eller för hög. Svårigheter att varva ner och sitta still kan varvas med extrem passivitet och utmattning. En del personer med ADHD har bara ett av kärnsymtomen medan andra har flera.

6 Tourettes syndrom • Upprepade reflexliknande rörelser och läten, innan 18 års ålder, ej fler än tre tics-fria månader. • Koprolali / kopropaxia • Trots • Smittsamt • Hur underlätta för människor med TS? • Tics – grand tour

7 Autism/AS - Gemensamma faktorer • Kommunikation - Autism (stora svårigheter) – litet ordförråd - Aspergers syndrom (mindre svårigheter) – stort ordförråd • Svårigheter med social interaktion – läsa av andra människor? • Bristande föreställningsförmåga – svårt att hitta på nya saker • Rutiner och ritualer – små saker kan vara väldigt viktiga • Annorlunda perception – ljud, ljus, känsel, smak, lukt • Theory of Mind – finns det skillnad mellan mitt eget och andras sätt att tänka, känna och handla? Ny forskning… • Exekutiva funktioner – Planera? Lösa problem? Hejda oönskade handlingar? Anpassningsförmåga? Automatiken saknas!

8 Högfungerande autism • Autism hos normal- eller välbegåvade personer (lika som AS). • Aspergers syndrom - en normal språklig och kognitiv utveckling under de tre första åren. DSM-V • Högfungerande autism - mer avvikande utveckling, i synnerhet när det gäller tal- och språkutveckling, under de första tre åren. • Skolålder och uppåt - i många fall omöjligt att skilja mellan Aspergers syndrom och högfungerande autism, trots att de var mycket olika i början av livet. • Aspergers syndrom är en diagnos - diagnoskriterier. • Högfungerande autism är inte en egen diagnos. Den egentliga diagnosen heter autistiskt syndrom. "Högfungerande" är ett komplement till denna diagnos.

9 Viktigt Bristande empatisk förmåga innebär inte automatiskt oförmåga att sympatisera med en annan människa. -Min elaka kompis -Svartsjuka och nunnor Inlärningsförmåga - intelligens, externa faktorer

10 Mina jag Lilla Lisa Morsan Livskamraten Polaren Kollegan Lilla Lisa Morsan Livskamraten Polaren Kollegan

11 Lilla Lisa - Farbror G, mamma & pappa - ”Lisa är så duktig!” – bildminne, talför, framåt, lillgammal - Arbetsminne – skriv allt eller inget - Minnet är begränsat – det berättade - betygen - Impulsiv & aningslös – mobbad försvarare, lätt offer - Motorisk katastrof - Sov sällan – men som en död - Dammade legobitar - Ensamvarg - Från dröm till mardröm – alltid först…

12 Familjen - morsan - Mina barn är självständiga individer – från födseln - Att leka med bilar är riktigt tråkigt - Jag har glömt mina barn - Förlåt! - Ärlig - förklara - Enkel - bråkar inte om bagateller - Aldrig långsur - ”Du dömer inte, morsan….” -Föräldrar kan också ha diagnoser; -Läxor – komma ihåg och förstå -Föräldramöten/utvecklingssamtal -Lappar

13 Familjen - livskamraten - 38 år – fyra giftemål - Impulsiv och spontan - Intresseområden varierar – fokusområden varierar - periodare - Höga toppar, djupa dalar - Sover sällan – men som död - Samvete och känsla för vad som är rätt är inte samma sak - ”Du borde ha förstått..”, ”Du måste ju märka..” - Ta för givet att jag inte minns - Dåligt arbetsminne – jag VET att jag har rätt - Livet blev så väldigt mycket enklare, och roligare, när jag fick vara precis den jag är.

14 Polaren Lisa är aldrig tråkig… - ”Du är alltid så glad!” - Ärlig, fördomsfri - Följer inte med till festen - Få nära vänner, många bekanta - promenader? - ”Svikaren” goda råd – stora öron – dåligt minne - Jag sviker dig aldrig – men jag kan glömma dig en stund …för är jag ”off” är jag osynlig

15 Kollegan Lisa - Korta projekt – 100 % fokus - Arbetar 250 % - fara - Obekväma sanningar - Vad är det för fel på regler? - Jobba hemma - Stängda dörrar & hög musik - Dagordningen?

16 Hjälpmedlen - Morgonsymfoni eller trogen make - Kalendern – mobilen – datorn - Lappar - listor - ADHD-musik!!

17 Diagnoserna - Är det JAG som är annorlunda? - Domen - nedvärderande självbild - auktoritetsproblematik - stora arbetsminnessvårigheter - koncentrationssvårigheter - annorlunda känsloliv – såsom du behandlar mig, så skall jag ock dig behandla - hög intelligens – kompenserar – hittar strategier - Diagnoserna - ADHD med autistiska drag - Tourettes syndrom

18 Visdomar -Väljer bort energitjuvar Hård ärlig gallring -Vägrar acceptera negativa epitet – exempelvis strulig, oorganiserad Jag är inte oorganiserad bara för att jag organiserar annorlunda än du. Jag är inte strulig bara för att jag glömmer saker ibland.

19 Mor & söner

20 Solskenet

21 Från och tillbaka igen - ”Han är så snäll!” - ON - Rader – bollar – djuren – elden – trasiga fönster – utbrott/slagsmål - Språksvårigheter - ”Äh, alla barn är olika…” - Diagnoserna

22 Skolan - Elevassistent – att vara eller icke vara - Stora problem i skolan – når ej målen - sociala interaktioner - okunskap - fel hjälpmedel - fel arbetsmetoder (fasthållning) - Mobbing - Särskola.. - Ny skola - Stöd på rasterna - Tilltro och förståelse - Högstadiet

23 En guide till Solskenet • Pratar högt. • Har alltid rätt. • Kan mycket. • ”Stör han?” Säg det - han kan inte läsa av dig! • ”Om du skrattar, skrattar du åt honom?” Förklara. • ”Jag tycker om dig!” Vill du gifta dig med honom? Ha sex? • Om han blir arg – rör honom ej Stirra inte på honom Tänk på din kroppsposition Prata efteråt • Ta bara i honom om du verkligen måste – fråga först! Tankeläsare går bort! Säg det du menar…. Tankeläsare går bort!

24 Lasermannen – Livsfarlig, borde låsas in

25 ”Är jag sjuk i huvudet, mamma?”

26 Storebror

27 En guide till Storebror -”Vilket, euhm, aktivt barn!” -Logisk – lat(?) -Säger ja och gör som han vill -Folksamlingar -Alkohol -Ärlig men finkänslig -Sarkastisk humor som missförstås -Skola -Polare - datorn -Utredning

28 Mina attityder • Att leka kurragömma bakom diagnoserna. - Tåg och AS • Friskrivning från egenansvar. - Pang så smäller det - Orsak? - Strategier • Att lära känna sig själv. - Hitta styrkorna - Skäms inte för svårigheterna - Att ha överseende utan att ge upp * Personalmöten * Varför tolkar ni in känslor i allt? Ni tolkar ju oftast fel. * Vad är vitsen med ”gråzoner”? Varför inte bara hålla sig till reglerna?

29 Andras attityder • Du ÄR din diagnos och den är negativ. - Förutbestämda svårigheter - Begränsade möjligheter (sociala färdigheter) eller förutbestämda orealistiska förväntningar på förmågor (datorer) - Att stjälpa istället för att hjälpa - Skandal-TV-makarna • Nyfikenhet och genuint intresse - förmågan att se individen - det finns forskning som visar att människor som lever med psykisk sjukdom/funktionsnedsättning oftare tror att de ska bli diskriminerade på arbetsmarknaden än vad de faktiskt blir. (Därmed inte sagt att diskriminering inte exiterar.)

30 Stigmatisering • Stigmatisering och negativa attityder - Låghalta och mord • Okunskap - Logik – empatistörning eller sundhetstecken? - Döda hundar - Socionomstudenten

31 Makt • ”Du har ju ADHD…” • Jag har inte nedsatt hörsel • Brukare

32 Självstigmatisering • Jag är nog värdelös på att bry mig om • Utbildningarna – en bluff? • Ingen idé att söka det jobbet • Att tro på fördomarna

33 Skuld och konsekvenstänkande • Förstå att alla är olika • Händelserutor, tvång, impulsivitet, felinlärning pga. arbetsminnesproblematik Ibland kan en individ inte ändra sitt beteende. Människor i omgivningen måste då förhålla sig till detta utan att skuldbelägga!

34 Tydlighet • Använd inte ordspråk eller talesätt utan att förklara, bokstavstolkningar • Undvik ja- och nejfrågor • Tänk igenom vad du vill säga, stressa inte • Lova inget du inte kan hålla; ”Jag kommer kl. 16:00” Blir inte arg på mig bara för att jag inte gör som du förväntar dig! Tolka mig inte med dina mallar.

35 Förstå att du är obegriplig • Fonder? • Toast? • ”Det är oroligt i Senegal!” • ”..och du har badat idag?” Frågetecken? • ”Lägg allt i tvättkorgen!”

36 Hjälp mig förstå • Läs sagan baklänges – efter utbrottet • Sociala berättelser – förebygga/förbereda • Rutiner, rutiner, rutiner…

37 Jag är du… • Jag är säkert bättre än du på vissa saker. • Jag är säkert sämre än du på vissa saker. • Jag är lika lika som er alla. Och jag är lika olika som er alla. Jag kan bara tala för mig själv. De andra måste du själv fråga…

38 Det är okej att tycka att jag är jobbig emellan åt…

39 … men kom ihåg att jag tycker att du är ännu jobbigare!


Ladda ner ppt "Välkommen till tankar i kaos Lisa Aronsson Höglund"

Liknande presentationer


Google-annonser