Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool Peter Georen, KTH Transport Labs -“Vi började med citytänk men slutade med en lösning för hela landet”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool Peter Georen, KTH Transport Labs -“Vi började med citytänk men slutade med en lösning för hela landet”"— Presentationens avskrift:

1 Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool Peter Georen, KTH Transport Labs -“Vi började med citytänk men slutade med en lösning för hela landet” • Skräddarsydd pool • lokala transportbehov • näringsliv och privatister

2 Visionen: Hållbara transporter, -ställ fossilbilen hemma (eller sälj!) •Tillgänglighet •Attraktivt •(el)Fordon finns •Tjänstelösning •Användarbehov Behov och möjlighet: • Nya mobilitetstjänster med energieffektiva och anpassade lätta elfordon • Integregra behov jobb/privat, erbjud mervärde för båda

3 Bakgrund till projektet • Idén föddes på IKEAs konferens “Elbil för folket” • Fossiloberoende 2030 • Satsningar i Världen: Autolib, Car2Go, etc • Förbättringsmöjligheter IKEA i Älmhult och i Botkyrka Kommun • Finansiering förstudie “Demonstrationsprogram för Elfordon”

4 Projektpartners KTH Projekt/processledning, Forskning: behovsanalys, Tjänstedesign, Trafikflöden, Lättviktsfordon IKEA Demosite1: ”Kund” och ”problemägare” Botkyrka Demostite2: ”Kund” och ”problemägare” Hertz Affärsutveckling/affärsmodell: Mobility mgmt Seamless Mobil/webb-baserade betal/bokningssystem Gröna Bilister Ideutveckling, omvärldsanalys, publicitet EcoTraffic Dataanalyser: användarbehov och miljönytta

5 Förstudien Lösning som studeras: Miljö-och användarvänlig bilpoolstjänst med små elfordon: skräddarsydd, flytande och multibrukare Mål med förstudien: Underlag för demoprojekt •Tjänstemodell •Miljönyttan •Affärsmodell •Kommunikation av resultat •”En ansökan inlämnad för demoprojekt”

6 •Miljöarbete ”People and planet positive” •Många lösningar testade •PROBLEMET: Personalens transportbehov dagtid

7 Botkyrka kommun • Stark förankrad miljöprofil • invånare • Stad i norr o landsbygd i söder • Tumba centrum och Tullinge centrum knutpunkter • PROBLEMET: Gigantisk pendelparkering mitt i centrum är full • MÖJLIGHETEN: Pendelresande och dagtida brukare korta resor

8 Två cases: IKEA Älmhult & Botkyrka Kommun Förutsättningar: •Koncentrerade noder i landsbyggds kontext •Önskar uppnå: LÄMNA BILEN HEMMA •Morgon/kvällsbehov och dagbehov •Korta transporter, 2-10km •Tjänstebilpool finns redan Möjligheten: Flexibel flytande mulitbrukarpool kan vara den saknade ”pusselbiten”

9 Tjänstemodell för flytande flexibel lättfordons pool •Fordonsdygnet •Maximera utnyttjandet -”Plåten ska rulla” •Multibrukare •”Flytande” pooltjänst, diffusa/inga noder •Dag: Tjänstefordon, lågt laddbehov •Natt: Fodervärd, laddas •Användarflört: ”Cool”/”Nytt”, ekonomi, miljö

10 VAD MENAR HAN EGENTLIGEN?? Berättelse: Scenario med Personas

11

12

13

14

15

16 Projektet ”in action”

17 Slutsatser •Samverkan ger oanade resultat •Rätt grupp är centralt •Lätta elfordon i bruk pool är nästa steg Demoprojekt ”LEV-pool demo” •Skräddarsydd pool •lokala transportbehov •näringsliv och privatister Tack för ekonomiskt stöd från:

18 Appendix: Kan va bra att ha slides

19 FILM: Autolib i Paris

20 Exempel: Autolib

21 •Små specialdesignade elbilar •Hög täthet, många P-platser, lätt få och bli av med bil •Integrerat i bilens GPS •Synligt på gatan •Systemtänk för hög tillgänglighet •Abonnemang för flergångsanvändare •”prova en första gång” = en dag gratis •Betala för körda minuter, 30 min=6 Euro •Modell som bygger på att 4 användare per dag (Dyrare per minut vid längre körning) •Endast 30 minuters framåtbokning

22 Botkyrka kommun och deras ”problem” som vi skulle kunna lösa •Botkyrka kommun: innevånare, Norra delen=tätort och transportstråk, Södra delen glesbygd. •Länk:

23 IKEA Älmhult deras palett av ”problem” som vi skulle kunna lösa •IKEAs miljösatsning ”People and Planet Positive” •IKEA älmhult: 5000 anställda, 1,5 – 3 km avstånd mellan kontoren/noderna och till centralstation, redan egen bilpool och egna cyklar och bussar. Kart-Länk Älmhult: •Kartlänk Älmhult: https://maps.google.se/maps?q=maps+%C3%A4lmhult&ie=UTF- 8&hq=&hnear=0x46512cb0b53b851d:0xd4a24d03d1c6a8e4,%C3% 84lmhult&gl=se&ei=COGFUpf1F8aG4gSNjIH4AQ&ved=0CC8Q8gE wAA https://maps.google.se/maps?q=maps+%C3%A4lmhult&ie=UTF- 8&hq=&hnear=0x46512cb0b53b851d:0xd4a24d03d1c6a8e4,%C3% 84lmhult&gl=se&ei=COGFUpf1F8aG4gSNjIH4AQ&ved=0CC8Q8gE wAA •Hur bibehålla mobilitet när avstånd ökar och hur få folk ställa egna bilen hemma? Många möjliga transporterbjudanden för detta probekt.

24 Processen framåt 1.Vi ses alla på Startmötet som vi leder. 2.Alla funderar på kammaren, vi mest. 3.Vi åker ut och besöker de andra för att få input och diskutera möjligheter. 4.Vi förbereder Workshopen 5.Gemensam Workshop. 6.Vi arbetar fram ett förslag på syntes i dialog med de andra. 7.Gemensamt möte för att diskutera syntesen. 8.Vi skriver ansökan i dialog med de andra. 9.Ansökan skickas in.

25


Ladda ner ppt "Förstudie Urban Revolution -demo av envägs elbilpool Peter Georen, KTH Transport Labs -“Vi började med citytänk men slutade med en lösning för hela landet”"

Liknande presentationer


Google-annonser