Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Rekrytering till underhåll – framgångskriterier och fallgropar Baserat på en undersökning av Filip Adielsson, hösten 2011 Version 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Rekrytering till underhåll – framgångskriterier och fallgropar Baserat på en undersökning av Filip Adielsson, hösten 2011 Version 1."— Presentationens avskrift:

1 Rekrytering till underhåll – framgångskriterier och fallgropar Baserat på en undersökning av Filip Adielsson, hösten 2011 Version 1

2 • Helhetsbild över rekryteringssituationen – finns det ett problem? • Färsk information • Lyfta upp framgångsrika åtgärder – lära av varandra Varför undersökning?

3 • Nio djupintervjuer • Enkät med 25 respondenter • Deltagande företag från olika branscher på olika platser och med varierande storlek Hur undersökning?

4 Är rekrytering ett problem? 1 = Inget problem alls, 6 = Mycket stort problem

5 Är rekrytering av unga ett problem? 1 = Inget problem alls, 6 = Mycket stort problem

6 Variabler som påverkar • Större respektive mindre kommuner • Större respektive mindre företag Antal anställda på företaget Upplever du rekrytering av personal till underhåll som ett problem? Upplever du rekrytering av unga personer till underhåll som ett problem? < 1000 anställda4,63,9 > 1000 anställda4,53,4 Antal invånare i kommunen Upplever du rekrytering av personal till underhåll som ett problem? Upplever du rekrytering av unga personer till underhåll som ett problem? < invånare4,53,3 > invånare4,64,1

7 Vilka är de största utmaningarna? • Få tag på kompetent personal • Balans mellan nya och erfarna • Utbildningsvägar • Skapa attraktiva jobb • Intressera unga och akademiker • Inskolning av ny personal

8 Vilka är vi som jobbar med underhåll? • Ofta över 50 år • Låg personalomsättning – Få slutar frivilligt, många trivs med sina jobb • Få kvinnor • Få högutbildade • Jobbar på en lokal eller regional arbetsmarknad

9 Vem letar vi efter? • Ingenjörsutbildad • Duktig praktiker • Kunnig inom konstruktion • Gedigen erfarenhet • God kunskap om anläggningen • Serviceminded • Brinnande teknikintresse • Ansvarsfull • Förändringsbenägen • Problemlösare • God lyssnare • Socialt kompetent • Vågar ifrågasätta Utbildas dessa varelser?

10 Hur vanligt är det med rekrytering av högutbildade till underhåll? 1 = Aldrig, 6 = Väldigt vanligt

11 Vilka åtgärder gör vi idag? Samarbete med högskolor72% Samarbete med yrkeshögskolor (YH/KY)72% Samarbete med gymnasieskolor72% Samarbete med andra företag kring rekryteringsfrågor32% Anordnar ”öppet hus”-aktiviteter44% Tar emot studenter för praktik92% Tar emot studenter för examensarbeten96% Egen skola36% Eget lärlingsprogram20% Annat8%

12 Hur kommer vi vidare?

13 Kommunikation • Sprida kunskap om vad yrket innebär • Synas på Internet • Kommunikation på ”rätt” nivå • Synas ute bland unga • Informera utbildare

14 Exempel – Wikipedia • ”Reparation är tekniskt underhåll av skadade föremål och anordningar. Man kan exempelvis reparera cyklar, möbler, TV- apparater, bilar, hus, leksaker och rymdraketer. Saker som man inte reparerar (till exempel glödlampor, plastpåsar och gem) är engångsartiklar som byts ut när de går sönder. Reparation är en del av underhåll. Denna verksamhet inkluderar också förebyggande inspektioner och utbyte av utslitna komponenter. För reparation och underhåll finns ofta handböcker.”

15 Exempel – industrijobb.nu

16 Långsiktighet • Jobba proaktivt • Se nyanställda som en investering • Stärka kopplingen till utbildare och forskare

17 Samverkan • Kring begrepp • Med skolor • Mellan företag

18 Undersökningens utveckling • Inriktning • Aktiviteter • Samarbeten • Avrapportering


Ladda ner ppt "Rekrytering till underhåll – framgångskriterier och fallgropar Baserat på en undersökning av Filip Adielsson, hösten 2011 Version 1."

Liknande presentationer


Google-annonser