Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lokalt företagsklimat Värmland 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lokalt företagsklimat Värmland 2017"— Presentationens avskrift:

1 Lokalt företagsklimat Värmland 2017

2 Deltagande företag 2 Antal anställda Bransch % % Värmlands län
Bilden visar fördelning på antal anställda och bransch bland de deltagande företagen i länet. Endast branscher med mer än 7 svar redovisas. 2

3 Lokalt företagsklimat 2017 Värmlands län Om undersökningen
Metod: webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer under perioden januari-april 2017 Primär målgrupp: Företag med minst en anställd (9057 i Värmlands län) Antal svar från företagare: 1547 (52%*) Antal svar från politiker i fullmäktige: 345 (61%*) Genomfört av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv *Sverigesnitt 50% företagare och 57% politiker Värmlands län Bilden visar bakomliggande fakta till undersökningen av det lokala företagsklimatet 2017. Antal företag med minst en anställd kommer från SCB:s Företagsregister och visar antal arbetsställen tillhörande aktiva företag med minst en anställd Med aktiva företag menas samtliga juridiska och fysiska personer som är registrerade för moms, F-skatt eller som arbetsgivare. Vilka ingår i undersökningen? Samtliga ordinarie ledamöter i kommunfullmäktige ingår i undersökningen. Kontaktuppgifter levereras från Valmyndigheten till Demoskop. För företagen låter Svenskt Näringsliv Statistiska centralbyrån (SCB) ta fram ett urval utifrån kommunens storlek som levereras till Demoskop. I kommuner med färre än invånare och färre än företag/arbetsställen är huvudregeln att vi skickar ut 200 enkäter, förutsatt att det finns så många företag i populationen. I kommuner med antingen fler än invånare och/eller fler än företag/arbetsställen skickar vi enkäter till 400 företagare. I Malmö och Göteborg skickas 600 enkäter och i Stockholms stad 1200 enkäter. Populationen utgörs av samtliga privata företag med huvudkontor i kommunen, förutsatt att de har en omsättning på minst kronor (i de kommuner som får 400 enkäter eller mer är omsättningskravet kronor). Från populationen dras ett slumpmässigt urval stratifierat utifrån storleksgrupperna 0, 1-4, 5-9, 10-25, och I första hand skickas enkäterna till Svenskt Näringslivs medlemsföretag och i andra hand till företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Vanligt är att ungefär två tredjedelar av urvalet består av medlemsföretag och en tredjedel av företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv. Arbetsställen med huvudkontor i en annan kommun ingår också i populationen förutsatt att de har minst 25 anställda. För urvalsgrupperna enmansföretag och arbetsställen har vi satt ett tak på att de maximalt var för sig får utgöra 10 procent av det totala urvalet, förutsatt att inte företagsstrukturen kräver fler för att uppnå urvalet. Svarsfrekvensen är framräknad utifrån nettourvalet, dvs. borträknat för till exempel nedlagda företag och företag utan verksamhet i kommunen. 3

4 Alla enkätfrågor för Arvika kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,4 +/-0 +0,1 Skolans attityder till företagande 3,9 Allmänhetens attityder till företagande Konkurrens från kommunens verksamheter 3,7 -0,1 Medias attityder till företagande 3,6 Företagens egna initiativ Tele- och IT-nät 3,5 +0,3 Tillämpning av lagar och regler 3,3 Kommunpolitikernas attityder -0,2 Tjänstemännens attityder 3,2 Service till företagen Kommunens information 3,1 Dialog med kommunledningen 3 Vägnät, tåg och flyg Tillgång till medarbetare med relevant kompetens Upphandling 2,8 -0,3 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Arvika Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 4

5 Alla enkätfrågor för Eda kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 2,8 -0,6 -0,1 Konkurrens från kommunens verksamheter 3,5 -0,3 +0,1 Skolans attityder till företagande 3,3 -0,5 -0,4 Allmänhetens attityder till företagande Företagens egna initiativ Medias attityder till företagande 3,1 Tele- och IT-nät 2,9 -0,7 +/-0 Tjänstemännens attityder 2,7 Tillämpning av lagar och regler Kommunpolitikernas attityder Service till företagen Kommunens information 2,6 Vägnät, tåg och flyg Dialog med kommunledningen 2,5 -0,2 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,4 Upphandling Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Eda Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 5

6 Alla enkätfrågor för Filipstads kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,2 -0,2 -0,1 Skolans attityder till företagande 3,9 +0,1 +0,3 Medias attityder till företagande Allmänhetens attityder till företagande 3,7 Företagens egna initiativ 3,5 Kommunpolitikernas attityder 3,3 Tjänstemännens attityder +/-0 Tillämpning av lagar och regler Konkurrens från kommunens verksamheter -0,5 Dialog med kommunledningen 3,1 Kommunens information 3 Service till företagen Upphandling +0,2 Tele- och IT-nät -0,6 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,6 Vägnät, tåg och flyg 2,4 -0,8 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Filipstad Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 6

7 Alla enkätfrågor för Forshaga kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,3 -0,1 +0,1 Konkurrens från kommunens verksamheter 3,9 +/-0 Skolans attityder till företagande 3,7 Medias attityder till företagande 3,6 Allmänhetens attityder till företagande 3,5 -0,3 Tjänstemännens attityder -0,2 Tillämpning av lagar och regler Kommunpolitikernas attityder Företagens egna initiativ Tele- och IT-nät 3,2 -0,4 Service till företagen Kommunens information +0,2 Vägnät, tåg och flyg Dialog med kommunledningen 3,1 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3 +0,3 Upphandling 2,6 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Forshaga Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 7

8 Alla enkätfrågor för Grums kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 4,4 +1,0 +0,4 Tjänstemännens attityder 4,6 +1,3 +0,5 Kommunpolitikernas attityder +1,2 +0,6 Företagens egna initiativ 4,5 +0,9 +0,3 Dialog med kommunledningen +1,4 Konkurrens från kommunens verksamheter +0,7 Tillämpning av lagar och regler 4,2 Medias attityder till företagande +0,1 Kommunens information Service till företagen +1,1 Skolans attityder till företagande 4,1 Allmänhetens attityder till företagande +/-0 Vägnät, tåg och flyg 3,9 Upphandling Tele- och IT-nät 3,7 +0,2 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3,3 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Grums Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 8

9 Alla enkätfrågor för Hagfors kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3 -0,4 +0,3 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,1 +/-0 Skolans attityder till företagande 3,7 -0,1 Medias attityder till företagande +0,1 Företagens egna initiativ 3,4 -0,2 Tele- och IT-nät 3,3 -0,3 +0,6 Allmänhetens attityder till företagande -0,5 Tillämpning av lagar och regler 3,2 Kommunpolitikernas attityder 3,1 Tjänstemännens attityder Kommunens information Dialog med kommunledningen +0,5 Upphandling 2,9 +0,2 +0,4 Service till företagen Vägnät, tåg och flyg 2,7 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Hagfors Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 9

10 Alla enkätfrågor för Hammarö kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,6 +0,2 +/-0 Allmänhetens attityder till företagande 4,1 +0,3 Konkurrens från kommunens verksamheter 3,9 +0,1 -0,4 Medias attityder till företagande -0,2 Skolans attityder till företagande Tele- och IT-nät 3,8 Företagens egna initiativ Kommunpolitikernas attityder 3,5 Tjänstemännens attityder 3,4 -0,3 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3,3 +0,6 Service till företagen 3,2 Vägnät, tåg och flyg -0,1 Tillämpning av lagar och regler 3,1 Dialog med kommunledningen 3 -0,6 Kommunens information 2,9 -0,5 Upphandling 2,8 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Hammarö Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 10

11 Alla enkätfrågor för Karlstads kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,5 +0,1 +/-0 Tele- och IT-nät 4,1 +0,5 +0,4 Allmänhetens attityder till företagande 3,9 Konkurrens från kommunens verksamheter 3,8 Företagens egna initiativ 3,7 Medias attityder till företagande Skolans attityder till företagande -0,1 Kommunpolitikernas attityder 3,6 +0,2 Tjänstemännens attityder 3,4 Tillämpning av lagar och regler 3,2 -0,2 Vägnät, tåg och flyg Service till företagen 3,1 Kommunens information Dialog med kommunledningen Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3 +0,3 Upphandling 2,6 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Karlstad Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 11

12 Alla enkätfrågor för Kils kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,7 +0,3 -0,1 Vägnät, tåg och flyg 4,4 +1,2 +0,2 Tele- och IT-nät 4,3 +0,7 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,2 +0,4 +0,1 Allmänhetens attityder till företagande 4 +/-0 Skolans attityder till företagande 3,9 Medias attityder till företagande Kommunpolitikernas attityder 3,8 Företagens egna initiativ Kommunens information Tjänstemännens attityder Dialog med kommunledningen +0,6 Service till företagen 3,4 Tillämpning av lagar och regler 3,3 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3 Upphandling 2,9 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Kil Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 12

13 Alla enkätfrågor för Kristinehamns kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,2 -0,2 +0,1 Medias attityder till företagande 3,9 +0,3 Vägnät, tåg och flyg +0,7 Tele- och IT-nät 3,7 -0,1 Företagens egna initiativ +0,2 Allmänhetens attityder till företagande 3,6 +/-0 Skolans attityder till företagande Konkurrens från kommunens verksamheter Service till företagen 3,1 Tillämpning av lagar och regler Kommunpolitikernas attityder 3 -0,4 Tjänstemännens attityder -0,3 Dialog med kommunledningen 2,9 Kommunens information Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,8 Upphandling 2,6 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Kristinehamn Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 13

14 Alla enkätfrågor för Munkfors kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 4,5 +1,1 +0,3 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,8 +1,0 +0,1 Kommunpolitikernas attityder +1,4 +0,5 Dialog med kommunledningen 4,7 +1,6 Tjänstemännens attityder +1,2 +0,4 Kommunens information +1,5 Skolans attityder till företagande 4,2 Service till företagen +0,2 Företagens egna initiativ +0,6 Allmänhetens attityder till företagande Medias attityder till företagande 4,1 Tillämpning av lagar och regler 4 +0,8 Tele- och IT-nät Upphandling 3,5 -0,2 Vägnät, tåg och flyg 3,3 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3,2 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Munkfors Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 14

15 Alla enkätfrågor för Storfors kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,5 +0,1 +0,3 Konkurrens från kommunens verksamheter 3,8 +/-0 -0,2 Medias attityder till företagande +0,2 -0,1 Kommunpolitikernas attityder 3,7 Skolans attityder till företagande 3,6 Företagens egna initiativ Tjänstemännens attityder Dialog med kommunledningen +0,4 Allmänhetens attityder till företagande -0,3 Kommunens information 3,4 Service till företagen Tillämpning av lagar och regler 3,3 Vägnät, tåg och flyg 3 Tele- och IT-nät 2,9 -0,7 Upphandling 2,8 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,4 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Storfors Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 15

16 Alla enkätfrågor för Sunne kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 4 +0,6 +/-0 Allmänhetens attityder till företagande 4,3 +0,5 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,2 +0,4 +0,3 Tele- och IT-nät 4,1 +0,1 Skolans attityder till företagande -0,2 Kommunpolitikernas attityder +0,2 Tjänstemännens attityder +0,7 Medias attityder till företagande 3,9 -0,3 Företagens egna initiativ 3,8 Dialog med kommunledningen 3,7 Tillämpning av lagar och regler -0,1 Kommunens information 3,6 Service till företagen Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 3 Vägnät, tåg och flyg Upphandling 2,9 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Sunne Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 16

17 Alla enkätfrågor för Säffle kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,7 +0,3 +0,1 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,3 +0,5 +/-0 Medias attityder till företagande 4,2 +0,6 Tele- och IT-nät 4,1 -0,1 Skolans attityder till företagande 4 +0,2 Allmänhetens attityder till företagande 3,9 Kommunpolitikernas attityder Tjänstemännens attityder 3,8 Företagens egna initiativ Tillämpning av lagar och regler Dialog med kommunledningen 3,6 Service till företagen Kommunens information 3,5 Vägnät, tåg och flyg 3 -0,2 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens Upphandling Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Säffle Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 17

18 Alla enkätfrågor för Torsby kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,4 +/-0 +0,1 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,2 +0,4 +0,2 Skolans attityder till företagande 3,8 -0,2 Allmänhetens attityder till företagande -0,1 Medias attityder till företagande 3,7 Kommunpolitikernas attityder 3,6 Tjänstemännens attityder +0,3 Företagens egna initiativ 3,5 Tillämpning av lagar och regler Tele- och IT-nät 3,3 -0,3 Service till företagen Vägnät, tåg och flyg Dialog med kommunledningen 3,2 Kommunens information Upphandling 2,9 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,8 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Torsby Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 18

19 Alla enkätfrågor för Årjängs kommun
Enkätfråga Betyg 2017 Jämfört med Sverige Jämfört med 2016 Sammanfattande omdöme 3,6 +0,2 +/-0 Allmänhetens attityder till företagande 4,2 +0,4 +0,1 Konkurrens från kommunens verksamheter 4,1 +0,3 Medias attityder till företagande 4 Skolans attityder till företagande 3,9 Tele- och IT-nät Företagens egna initiativ 3,8 -0,2 Kommunpolitikernas attityder 3,5 Tjänstemännens attityder 3,4 Dialog med kommunledningen Service till företagen 3,3 Tillämpning av lagar och regler Kommunens information -0,1 Tillgång till medarbetare med relevant kompetens 2,8 Upphandling 2,6 Vägnät, tåg och flyg 2,4 -0,8 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Årjäng Bilden visar samtliga enkätfrågor i fallande ordning med högst betyg överst och lägst underst (Sammanfattande omdöme visas alltid överst). Betyg över nivån för ”Bra” ligger ovanför grön linje och betygen under nivån för ”Godtagbart” ligger under röd linje. Betygen jämförs dels med Sverigesnittet och dels med förändring från föregående år. Grön ruta indikerar över Sverigesnittet eller positiv förändring. Röd ruta indikerar under Sverigesnittet eller en negativ förändring jämfört med föregående års mätning. 19

20 Kommun Sammanf. Omdöme 2017 Förändring från 2016 Munkfors 4,5 0,3 Grums 4,4 0,4 Sunne 4,0 Kil 3,7 -0,1 Hammarö 3,6 Säffle 0,1 Årjäng Karlstad 3,5 Arvika 3,4 Torsby Filipstad 3,2 Forshaga 3,3 Storfors Kristinehamn Eda 2,8 Hagfors 3,0

21 Sammanfattande omdöme på företagsklimatet i kommunen – Värmlands län
Bilden visar snittbetyg på sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen 2017 för samtliga kommuner i länet. Skala: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Värmlands län

22 Sammanfattande omdöme på företagsklimatet i kommunen - Alla län
Bilden visar snittbetyg på sammanfattande omdömet om företagsklimatet 2017 för samtliga län samt för Sverige. Skala: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra 6 = Utmärkt Östergötlands län

23 Ranking av det lokala företagsklimatet 2016
Observera att rankningen för 2017 presenteras den 26 september 2016 +/- 2015 2014 2013 2012 2011 Sunne 31 -4 27 25 32 24 20 Grums 54 47 101 145 156 160 Munkfors 60 62 122 78 86 81 103 Hammarö 69 -11 58 70 61 72 93 Kil 74 16 90 183 235 186 233 Säffle 113 132 129 137 Karlstad 89 -14 75 83 Årjäng 94 22 116 98 130 Arvika 155 119 139 189 Torsby 157 -10 147 161 219 176 255 Forshaga 191 66 257 206 242 Storfors 208 34 136 262 196 Kristinehamn 216 -72 144 76 57 Filipstad 223 285 237 174 198 272 Eda 266 17 283 282 280 281 268 Hagfors 276 11 287 259 245


Ladda ner ppt "Lokalt företagsklimat Värmland 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser